نگرش قرآن به شب‌های قدر
کد خبر: 3968225
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵

نگرش قرآن به شب‌های قدر

شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند است و پروردگار در این شب عنایت ویژه‌ای به بندگان خود دارد و در واقع آن را بهانه‌ای برای آمرزش بندگان خود قرار داده است.

نگرش قرآن شب‌های قدرشب قدر شبی است که در آن قرآن بر پیامبر عظیم الشأن اسلام نازل شده است و فضیلت عبادت در این شب از تمام شب‌ها بیشتر است. در این شب مقدرات یک سال انسان معین می‌شود. از بافضیلت ترین اعمال در چنین شبی، احیاء است که به معنای پاس داشتن یک شب تا صبح است، پس جا دارد که در چنین شبی انسان از اعمال زشت خود استغفار نماید چرا که شب توبه است و خداوند در آن بندگانش را مورد اکرام خاص خود قرار می‌دهد.

شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند است و پروردگار در این شب عنایت ویژه‌ای به بندگان خود دارد و در واقع آن را بهانه‌ای برای آمرزش بندگان خود قرار داده است.

حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه باسمنج در گفت‌‌وگو با ایکنا، از آذربایجان شرقی اظهار کرد: شب قدر میعادگاه تلاقی قرآن و عترت محسوب میشود، چون عجین و درهم تنیده هستند. لیله القدر شب تقدیر و اندازه گیری است.

وی با استناد به آیه 3 سوره دخان «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ ۚ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ» بیان کرد: در این آیه می خوانیم: به راستی ما آن را در شبی پربرکت نازل کردیم؛ زیرا که همواره بیم دهنده بوده ایم.

احمدی، از اهداف نزول سوره‌ها و آیات قرآن در شب قدر گفت و ادامه داد: نزول سوره ها و آیات قرآن تنها رزق مادّی نیست، بلکه رزق معنوی نبوت، امامت و ولایت نیز در شب قدر تحقق یافته است.

امام جمعه باسمنج، با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: بهترین عمل در شب قدر آن است که انسان طلب عافیت کند.

وی تاکید کرد: قرآن براى دست‌يابى انسان به نور از جايگاهى بلند نازل شده است.

نامه اعمال در شب قدر به محضر امام زمان(عج) عرضه می‌شود

در ادامه حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان نیز، اظهار کرد: در شب قدر نامه اعمال به محضر امام زمان(عج) عرضه می‌شود و امید است که ایشان با دیدن نامه اعمال خشنود شوند.

وی شب قدر را فرصتی طلایی برای ارتباط با خدا دانست و افزود: شب قدر فرصتی بسیارطلایی و مناسب برای ارتباط و نزدیکی به خدا و آمرزش است.

زمانی، با استناد به آیه 4 سوره قدر «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: در آن شب فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان براى انجام دادن كارها نازل مى‌شوند.

امام جمعه ملکان، با بیان اینکه شب‌های قدر برای مسلمانان بسیار مهم و تاثیرگذار است، یادآورشد: خدای تبارک و تعالی روزی و مقدرات یک سال را برایمان مقدر می‌نماید.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: هر كه از روی ايمان و برای رسيدن به ثواب الهی، شب قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشته‏ اش آمرزيده می شود.

زمانی، ضمن بازگو کردن تقدیر امور در شب قدر تاکیدکرد: تقدير امور در شب قدر، با نزول و حضور فرشتگان صورت مى‌گيرد.

انتهای پیام
captcha