واکسیناسیون معلمان در اولویت قرار گیرد
کد خبر: 3968492
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
محسن حاجی میرزایی در آیین گرامیداشت مقام معلم:

واکسیناسیون معلمان در اولویت قرار گیرد

وزیر آموزش و پرورش در آیین گرامیداشت مقام معلم گفت: دوران کرونا به ما نشان داد که معلم و مدرسه جایگزینی ندارد، لذا از رئیس‌جمهور محترم می‌خواهیم برای دایر شدن مدارس در سال جدید و حضور بی‌دغدغه دانش‌آموزان، واکسیناسیون معلمان و کادر آموزشی را در اولویت قرار دهید.

حاجی میرزایی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم گرامیداشت مقام شامخ معلم و تقدیر از معلمان امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش در محل دفتر ریاست جمهوری برگزار شد.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم، طی سخنانی اظهار کرد: روز معلم، روز شهید مطهری است، روز تمام معلمان فداکار، سخت‌کوش، فداکار و مهربان، روز همه معلمانی که با وجود بیماری کرونا، در بستر بیماری یا در خانه و روی دیواره یخچال و درب ماشین، اجازه ندادند آموزش تعطیل شود. با افتخار عرض می‌کنم؛ معلمان سپاس! ایران قدردان شماست.

حاجی میرزایی با بیان اینکه درباره اهمیت و جایگاه معلمان بسیار گفته شده و خواهد شد، ادامه داد: بر اساس آموزه‌های قرآن کریم، انسان از زمان تولد هیچ نمی‌داند و به این دنیا که محل آگاهی و کسب دانایی است می‌آید؛ «وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» و مسیر‌ها و ابزار‌های آگاهی برای او وجود دارد تا او را به جایگاهی برساند که مسجود ملائک و جانشین خداوند در روی زمین شود.

وی با اشاره به این آیه شریفه: «وَ لَقَدْ مَکَّنَّاهُمْ فِیما إِنْ مَکَّنَّاکُمْ فِیهِ وَ جَعَلْنا لَهُمْ سَمْعاً وَ أَبْصاراً وَ أَفْئِدَةً ...»، افزود: در حالی که به استناد دیگر آیات قرآن، این ویژگی‌ها به دیگر انسان‌ها نیز داده شده است، اما آنچه این قوم را متمایز کرده، تغذیه سمع و بصر قلب‌های دیگر است. حاکمیت این فرصت را دارد که با تغذیه هدفمند و سنجیده قابلیت‌های ممتاز، آینده را بسازد و هویت نسل نو را شکل دهد و آن‌ها را برای هم‌شنوی، گفت‌وگو و توانایی حل مسائل در دنیای واقعی پرورش دهد. شاید برای ملت‌ها هیچ فرصت‌سوزی خطرناک‌تر از این فرصت نباشد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دنیای امروز از سیطره و اقتدار رسانه سخن می‌گوید و این رسانه‌ها به تغذیه چشم و گوش و اندیشه انسان‌ها می‌پردازند و از این مسیر اهداف سیاسی و اقتصادی پی گرفته می‌شود، گفت: برای مدت ۱۲ سال، افراد با قابلیت بیشترین و سریع‌ترین سطح یادگیری در اختیار آموزش و پرورش هستند و خانواده‌ها با اعتماد کامل فرزندان خود را به آموزش و پرورش می‌سپارند. اگر امروز آسیب‌های اجتماعی نگران‌کننده است، ریشه آن را باید در خانه و مدرسه جستجو کرد. با کمک این دو نهاد می‌توان با این آسیب‌ها مبارزه و از آن‌ها جلوگیری کرد.

وی افزود: اگر فرهنگ گفت‌وگو در جامعه ضعیف است، اگر همکاری و هم‌سرنوشتی به سختی به دست می‌آید، ریشه آن در این مدرسه و خانه است. این خانه و مدرسه است که می‌تواند توانایی حل مسئله و صورت‌بندی را در نسل نو نهادینه کند. خانه و دامان پر مهر مادران به عنوان اولین مدرسه و مدرسه و زمزمه محبت‌آمیز معلمان به عنوان خانه دوم محسوب می‌شود. نرم‌ترین امکان و راه برای ساختن آینده و فرهنگ و تمدن از این طریق میسر خواهد شد و خانواده و معلمان راهبران این عرصه هستند.

حاجی میرزایی ادامه داد: به میزانی که معلمان بر صدر بنشینند جامعه قد می‌کشد. در این راه خطیر عوامل زیادی مانند نظام سنجش، فضای فیزیکی مدرسه، نظام برنامه‌ریزی درسی و ... دخیل هستند، اما معلم چیز دیگری است و جانشین همه کاستی و ضعف‌ها می‌تواند باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی سال‌های اخیر، گام‌هایی در جهت اهداف نظام تعلیم و تربیت برداشته شده است، از جمله بهبود نظام جذب و ساماندهی معلم در سایه تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی که زمینه را برای جذب معلمان با کیفیت‌تر فراهم کرد. همچنین شاهد ترمیم حقوق معلمان بودیم، هر چند هنوز مطالبات معلمان به طور کامل محقق نشده است. در کنار این‌ها، با تدبیر مقام معظم رهبری و همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تربیت اعوان کودکی به رسمیت شناخته شد و این امر در دستور کار آموزش و پروش قرار گرفت. در زمینه توسعه دسترسی به فضا‌های ایمن، بیش از ۲۸ هزار کلاس درس ساخته شد و به میزان زیادی مدارس ایمن شدند. همچنین فرصت‌های آموزشی توسعه پیدا کرد و فقط حضور در مقطع پیش دبستانی از ۳۸ درصد به ۷۸ درصد رسید. در این مدت همچنین ۴ برابر شدن هنرجویان روستایی را شاهد بودیم. در طول مدت شیوع کرونا نیز، مدرسه تلویزیونی ایران با برگزاری بیش از ۲۶۰۰ جلسه فقط در مقطع ابتدایی برنامه پخش کرد.

وی ادامه داد: کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید به کد‌های رمزینه مجهز خواهند شد و این قابلیت وجود دارد که دانش آموزان به کمک این ابزار به فیلم‌های و عکس‌های مرتبط با مطلب کتاب‌ها دسترسی پیدا کنند، که این امکان پس ازکرونا نیز به کار خواهد آمد. در این مدت، شبکه آموزشی شاد متولد شد که روزانه به طور متوسط ۲۵۰ میلیون پیام و عرضه مستقیم محتوا در آن صورت می‎‌گیرد.
‌‌

‌واکسیناسیون معلمان در اولویت قرار گیرد

حاجی میرزایی در پایان گفت: وظیفه خود می‌دانم در برابر عظمت مسئولیت‌پذیری، خلاقیت و نوآوری و سخت‌کوشی معلمان سر تعظیم فرود آورم. در دوره ابتدایی نقش‌آفرینی والدین در کنار معلمان را شاهد بودیم که بسیار مهم است. دوران کرونا به ما نشان داد که معلم و مدرسه جایگزینی ندارد، لذا از رئیس‌جمهور محترم می‌خواهیم برای دایر شدن مدارس در سال جدید و حضور بی‌دغدغه دانش آموزان، واکسیناسیون معلمان و کادر آموزشی را در اولویت قرار دهید.
 
به گفته وزیر آموزش و پرورش؛ آموزش و پرورش با کوشش گسترده‌تر و کیفیت بیشتر و محرومیت کمتر و عدالت بیشتر و دسترسی به فضا‌های ایمن‌تر همراه بوده، البته با موقعیت آرمانی فاصله دارد.
انتهای پیام
captcha