تبیین مقام رضا و تسلیم + فیلم
کد خبر: 3968711
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» /10

تبیین مقام رضا و تسلیم + فیلم

حجت‌الاسلام خسروی در دهمین جلسه درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» با اشاره به اینکه انسان باید به جایی برسد که در کنار شاکر بودن، راضی از درگاه الهی باشد، گفت: رضایت به معنای تسلیم دربرابر هر ناگواری نیست، مانند فردی که درس نخوانده است و رفوزه شده و بعد بگوید راضی به رضای خدا هستم و تنبلی خودش را بخواهد با رضایت توجیه کند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مؤلف و پژوهشگر دینی، در دهمین جلسه درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» به تبیین مقام رضا و تسلیم پرداخت، که متن و فیلم آن در ذیل آمده است؛

«یکی از مقامات عارفان، مقام رضا است، یعنی انسان به جایی برسد که از عنایت و الطاف خداوند متعال چنانکه شاکر است، راضی هم باشد. مقام رضا بالاتر از مقام صبر است.

«یاأَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ*ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً»، رَاضِیَة، یعنی تو از خدا راضی هستی و مَرْضِیَّة، یعنی خدا از تو راضی است. اصولاً رضایت طرفینی است. گفته‌اند اگر می‌خواهی بدانی خداوند از تو راضی است یا خیر؟ به دل خودت مراجعه کن. ببین تو چه اندازه از باریتعالی راضی هستی، به همان مقدار خداوند از تو راضی است. 

«رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ» رضایت یک طرفه نیست. البته رضایت به معنای تسلیم در برابر هر ناگواری نیست، مانند فردی که درس نخوانده است و رفوزه شده و بعد بگوید، راضی به رضای خدا هستم و تنبلی خودش را بخواهد با رضایت توجیه کند. این مقبول نیست. این با تعالیم قرآن و تفکرات شیعه که مکتب امر به معروف و نهی از منکر است در تضاد است. در برابر بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ها باید مقاومت کرد، اینجا جای رضایت نیست.

رضایتی که ما می‌گوییم این است که شما با وجود اینکه تلاش کردید، اما به جایی نرسیدید، اینجا چه باید کرد. اینجا باید به آنچه برای شما مقدر بوده است، راضی باشید، چه برسید و چه نرسید. در هر دو صورت راضی به رضای خدا بودن به این معناست که انسان هیچگاه در دلش ناامید نشود و انسان به یأس و بن‌بست نرسد.

بالاترین مقام بهشتیان، رضایت است «وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ». بهشت رضوان، بالاترین بهشت است. برای افرادی که راضی باشند برخی‌ها بهشتشان در روز قیامت است و برخی دیگر بهشتشان از لحظه مرگ آغاز می‌شود و برخی هم در زندگی دنیا، بهشتشان آغاز شده است و افرادی هستند که راضی به رضای خدا هستند. 

می‌دهد برق نگاهت به جهان نور و ضیا**** در دل از خنده شیرین تو، شوریست به پا

غرق امید شد این بنده گمگشته چو دید**** موج احساس تو نزدیکتر از ماست به ما

گر خطایی ز تو دیدیم غلط بود غلط**** زان که آن زاویه‌ی دید، خطا بود خطا

دست من کوته و جان بر لب و خرما به نخیل****غم نباشد، چو بلندست مرا دست دعا 

می‌توان یافت تو را گرچه نهان از نظری****چون ز انگشت تو بر دل اثری مانده به جا

کار تدبیر چو در دست حکیم است «ندا» **** بعد از این دست من و دامن تسلیم و رضا 

هنگامی که می‌دانیم کار جهان به دست حکیمی چون خداوند متعال و قادر است و همه چیز را می‌داند، پس تلاش می‌کنیم، اما در کنار آن تسلیم رضای او نیز هستیم.

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته»

انتهای پیام
captcha