روحیه شکرگزاری، نکبت‌ها را ریشه‌کن می‌کند + فیلم
کد خبر: 3968676
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» /9

روحیه شکرگزاری، نکبت‌ها را ریشه‌کن می‌کند + فیلم

حجت‌الاسلام خسروی در نهمین جلسه درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» گفت: شکر و سپاس در انسان غوغا می‌کند و اگر احیا شود، ریشه بسیاری از نکبت‌ها و گرفتاری‌ها را بر می‌‌کند و زمینه بسیاری از فضائل را فراهم می‌کند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مؤلف و پژوهشگر دینی، در نهمین جلسه درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» به روحیه سپاسگزاری در انسان، اشاره کرد، که متن و فیلم آن در ذیل آمده است؛

«از جمله مباحثی که می‌تواند برای وصول قرب به پروردگار و کسب سعادت ابدی فوق‌العاده مؤثر باشد، روحیه سپاسگزاری در انسان است. این خصیصه شکر و سپاس در انسان (البته در برخی از حیوانات نیز تا حدودی هست) غوغا می‌کند و اگر احیا شود، ریشه بسیاری از نکبت‌ها و گرفتاری‌ها را از بین می‌برد و زمینه بسیاری از فضائل را فراهم می‌کند. 

در قرآن کریم در داستان شیطان، در مورد سجده نکردن و رانده شدنش، دو نکته مهم در دو جای قرآن است، جایی می‌گوید: «قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ؛ من همه را گمراه می‌کنم»، «إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ؛ اما زور و توانایی‌ام به انسان‌های مخلص که خالص گردانیده شده‌اند و همه کارشان برای خدا است، نمی‌رسد»، چون این افراد خدایی شده‌اند و زور شیطان به خدا نمی‌رسد. در جای دیگر می‌گوید: من اینها را گمراه کرده‌ام و می‌کنم، «وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ؛ اکثر اینها شاکر نبودند». از این دو آیه و ارتباط اخلاص با شکر، معلوم می‌شود، مهمترین ویژگی مخلَصین «شکر» است. 

اخلاص معنایش این است که انسان، خالص برای خداست و جز او را نمی‌بیند و شاکر واقعی فردی است که نعمت‌های خدا را همه جا می‌بیند و شکر می‌کند و لحظه‌ای از شکر غافل نیست، در این صورت او هم مخلص و شاکر است. اگر روحیه شکر را در خودمان، در خانواده‌ها و فرزندان و نسبت به دیگران زنده نگه‌ داریم و این تشکر چه از خدا و چه از افرادی باشد که به ما محبت می‌کنند، این موضوع(به ویژه شکر پروردگار) در رشد کمالات انسانی، فوق‌العاده مهم است.

من بی تو دمی قرار نتوانم کرد *** احسان تو را شمار نتوانم کرد

گر بر تن من زبان شود هر مویی*** یک شکر تو از هزار نتوانم کرد

قهرمان این عرصه امام سجاد(ع) است که عرضه می‌دارد: «پروردگارا از شکر تو عاجزم، چون هر شکری که انجام می‌دهم، خود آن شکر توفیقی بوده است که بر آن هم باید شکری کرد.»

امیدوارم ما جزو بندگان شاکر پروردگار باشیم، ان‌شاءالله»

یادآور می‌شود، درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» طی ماه مبارک رمضان روزهای زوج منتشر می‌شود.

انتهای پیام
captcha