عشق و محبت حقیقی را بشناسید + فیلم
کد خبر: 3967052
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» / 7

عشق و محبت حقیقی را بشناسید + فیلم

حجت‌الاسلام خسروی در هفتمین درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» با تأکید بر اینکه محبت خداوند با فطرت انسان عجین است، گفت: عشق و محبت حقیقی را بشناسید که با عشق برتر، از عشق‌های پست و فرومایه مجازی نجات پیدا می‌کنیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مؤلف و پژوهشگر دینی، در هفتمین جلسه درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» به ضرورت شناخت عشق حقیقی تأکید کرد که متن و فیلم آن در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

«برای رسیدن به سعادت و رفتن به کوی محبوب هم راه عشق صحیح است و هم راه عقل. قرآن کریم هر دو را مطرح کرده است و تقابل میان این دو درست نیست و اینها مکمل یکدیگر هستد.

عشق بدون عقل و عقل بدون عشق، نقص است و راه به جایی نمی‌برد. همانطور که قرآن درباره اولوا الالباب فرموده است: «اَلَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ ... وَ یَتَفَکَّرُونَ ...» و بحث عشق را مطرح کرده است «وَالَّذينَ آمَنوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ» حب شدید را عشق می‌گوید که انسان با تمام وجودش خدا را و زیبایی‌های او را ببیند و بپرستد و در دل داشته باشد. به قول سعدی:

همه عمر بر ندارم سر از این خُمار مستی / که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

محبت خداوند با فطرت انسان عجین است و چیزی نیست که از بیرون به انسان داده شده باشد و این محبت از انسان جداشدنی نیست.

قدر این لحظات نورانی ماه مبارک رمضان را که ماه معاشقه و مناجات با محبوب ازلی و ابدی است، بیشتر بدانیم. 

جمله‌ای از مناجات شعبانیه، که امام سجاد(ع) و ائمه دیگر(ع) آن را خوانده‌اند، عمیق است که «اِلهی لَمْ يَكُنْ لِی حَوْلٌ فَانْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ اِلا فِی وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِكَ» خدایا آنقدر هواها و هوس‌ها و جلوه‌های دنیا به من فشار آورده بودند که محیط و عرصه را بر من تنگ کردند که من احساس کردم توانایی نجات خودم را از این علل و عوامل مختلف ندارم و گیر افتاده‌ام، اما یک نکته من را نجات داد «اِلا فِی وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِكَ»، آن لحظه‌ای که محبت خودت را در دلم گذاشتی و من بیدار شدم و عشق تو را دیدم به راحتی توانستم از گناهان چشم‌پوشی کنم.

آنچه که می‌تواند انسان را از هوس‌ها برهاند، عشق و محبت است و جز این راهی وجود ندارد.

با عشق برتر، از عشق‌های پست و فرومایه مجازی نجات پیدا می‌کنیم، عشق و محبت حقیقی را بشناسید.»

یادآور می‌شود، درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود» طی ماه مبارک رمضان در روزهای زوج منتشر می‌شود.

انتهای پیام
captcha