قدری تأمل در شب قدر
کد خبر: 3968853
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵

قدری تأمل در شب قدر

شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند است و پروردگار در این شب عنایت ویژه‌ای به بندگان خود دارد و در واقع آن را بهانه‌ای برای آمرزش بندگان خود قرار داده است.

قدری تامل در شب قدر«شب قدر» شبی است که در آن قرآن بر پیامبر عظیم الشأن اسلام نازل شده است و فضیلت عبادت در این شب از تمام شب‌ها بیشتر است. در این شب مقدرات یک سال انسان معین می‌شود. از با فضیلت ترین اعمال در چنین شبی «احیا» است که به معنای پاس داشتن یک شب تا صبح. پس جا دارد که در چنین شبی انسان از اعمال زشت خود استغفار نماید چرا که شب توبه است و خداوند در آن بندگانش را مورد اکرام خاص خود قرار می‌دهد.

شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند است و پروردگار در این شب عنایت ویژه‌ای به بندگان خود دارد و در واقع آن را بهانه‌ای برای آمرزش بندگان خود قرار داده است.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.

حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: تمام اموراتی که بندگان در یک سال دارند در شب قدر مقدر می‌شود و لیلة‌القدر از لیالی ماه رمضان بوده و این حائز اهمیت است که این ماه، ماه رحمت، مغفرت و برکت است.

وی با استناد به آیه 5 سوره قدر «سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» بیان کرد: ‌در این آیه می‌خوانیم: این شب تا برآمدن سپیده دم سراسر سلام و رحمت است.

حاجی‌زاده، ضمن بازگو کردن مراد از سلام در سوره قدر ادامه داد: مراد از «سَلامٌ» در اين آيه، لطف و عنايت ويژه الهى نسبت به بندگان در شب قدر است كه سلامت و رحمت و بركت را به دنبال دارد و باب نقمت و عذاب را مى‌بندد، زيرا كيد و وسوسه شيطان در آن شب مؤثر واقع نشود.

امام جمعه اهر یادآور شد: توصیه شده است که در شب‌های قدر بیتوته نماییم و نخوابیم و با قرائت قرآن، زیارت عاشورا و قرآن بر سر بگیریم.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: اگر بندگان خدا می‌دانستند که در ماه رمضان چه برکاتی هست آرزو می‌کردند که رمضان یک سال باشد. اما این برکات چگونه برکاتی است که معرفت بدان موجب چنین آرزویی می‌شود!؟

حاجی‌زاده تاکیدکرد: در شب قدر، فرشتگان به زمين نازل مى‌شوند و بر هر مرد و زنى كه در حال عبادت باشند، سلام مى‌كنند.

انسان در شب‌های قدر باید با خدا راز و نیاز کند

حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب نیز اظهار کرد: انسان باید در شب‌های قدر با خدا راز و نیاز و التماس کند که خدا بهترین‌ها را برای او رقم بزند و امام زمان(عج) تایید نماید.

وی با استناد به آیه 3 سوره قدر «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» در این آیه می‌خوانیم: شب قدر از هزار ماه بهتر و بالاتر است.

اکرمی، با اشاره به فرمایش رسول اکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: کسی که شب قدر را شب زنده داری کند، تا شب قدر آینده، عذاب دوزخ از او دور شود.

امام جمعه سراب، قدر را به معنای اندازه دانست و تاکیدکرد: قدر به معنی اندازه است و می‌توان گفت یک سال اندازه انسان‌ها در یکی از شب‌های قدر نوشته می‌شود.

انتهای پیام
captcha