والاترین مفاهیم تفسیری برگرفته از آموزه‌های امام علی(ع) است + فیلم
کد خبر: 3969014
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
درس‌گفتار «بر کرانه قدر» / 4

والاترین مفاهیم تفسیری برگرفته از آموزه‌های امام علی(ع) است + فیلم

رئیس مرکز اسلامی مسکو تصریح کرد: ابن عباس، بزرگ‌ترین مفسر در عالم اسلام تمام مفاهیم تفسیری را از امام علی(ع) اخذ کرده بنابراین بالاترین معارف قرآنی موجود در عالم اسلام چه در میان اهل سنت و چه شیعه برگرفته از آموزه‌های به جا مانده از امام علی(ع) است.

بالاترین معارف قرآنی برگرفته از آموزه‌های امام علی(ع) است + فیلم

به گزارش ایکنا، حجت‌‌الاسلام‌ والمسلمین صابر اکبری جدی، نماینده مقام معظم رهبری در روسیه و رئیس مرکز اسلامی مسکو در چهارمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «بر کرانه قدر» که به صورت ویدئوکلیپ برای ایکنا تهیه شده است، تصریح کرد: بازگشت به شخصیت امام علی(ع) به عنوان یک شخصیت محوری و قابل قبول برای تقویت معرفت دینی همه ما در عالم اسلام چه شیعه و سنی ضروری است.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام اکبری جدی در بیست و یکمین روز ماه مبارک رمضان بدین قرار است:

یکی از ویژگی‌های ماه مبارک رمضان حادثه شهادت مولای متقیان امام علی(ع) است. شخصیت مولای متقیان از جهات مختلف به عنوان یک شخصیت محوری برای ما مهم و بازگشت به آموزه‌های علوی یکی از مسائل کلیدی است که از چند جهت می‌شود، بررسی کرد.

خود امام(ع) شخصیت ممتازی است که ما در عالم اسلام نظیر آن را نداریم. او شخصیتی است که همه فرق اسلامی او را شخصیتی جامع و قابل قبول می‌دانند. اهل سنت امام علی(ع) را به عنوان خلیفه چهارم و از اصحاب نزدیک پیامبر(ص) می‌شناسند و برای آن حرمت قائلند و شیعه هم علی(ع) را به عنوان امام و رهبر و جانشین بلا فصل پیامبر و ولی الله می‌داند.

بنابراین بعد از توحید که همه مسلمانان خدای واحد را می‌پرستند و بعد از شخص پیامبر که هر مسلمانی ایشان را قبول دارد و بعد از قرآن که هر مسلمانی آن را کتاب آسمانی خود می‌داند و بعد از قبله واحد که مسلمانان به سمت کعبه نماز می‌خوانند، شخصیت امام یکی از ارکان اصلی وحدت اسلامی ماست.

مسلمانان در خصوص امام وحدت نظر دارند. جایگاه معنوی او را همه قبول دارند و به عنوان صحابه و نزدیک‌ترین شخص به پیامبر و در عالم سیاست به عنوان خلیفه چهارم یا امام می‌پذیرند.

بنابراین توجه به شخصیت امام در شرایطی که ما به شدت نیاز به بازگشت به محور وحدت هستیم، بسیار مهم است.

جامعیت شخصیت امام علی(ع) هم منحصر به فرد است، زیرا در جهان اسلام همه فرقه‌ها چه شیعه و چه سنی و چه صوفی همه به نوعی مولای متقیان را یکی از اصلی‌ترین محور معرفتی می‌دانند. صوفیه معتقد به ولایت هستند و علی(ع) را ولی الله می‌دانند.

قران و آموزه‌های قرانی و تفسیر قرآنی از کلیدی‌ترین منابع معرفتی اهل سنت و شیعه است. بزرگ‌ترین مفسر در عالم اسلام در واقع ابن عباس است که ابن عباس همه مفاهیم تفسیری را از امام گرفته بنابراین معرفت قرآنی که امروز در عالم اسلام موجود هست چه در میان اهل سنت و  چه شیعه برگرفته از آموزه‌های به جا مانده از امام علی(ع) است.

بنابراین شخصیت عرفانی و معرفتی و آموزه‌های الهی مولای متقیان جایگاه ممتازی در میان همه فرق اسلامی دارد و بازگشت به شخصیت علی(ع) به عنوان  محوری قابل قبول در معرفت دینی برای همه ما در عالم اسلام چه شیعه و سنی ضروری است.

والاترین مفاهیم تفسیری برگرفته از آموزه‌های امام علی(ع) است + فیلم

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha