تبدیل به مصرف گرایی در حوزه مهدویت شده‌ایم
کد خبر: 3969642
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

تبدیل به مصرف گرایی در حوزه مهدویت شده‌ایم

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: ما در حوزه مهدویت به جای تولید، مصرف گرا شده‌ایم. هیچ ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کنیم و حتی به خانه خدا هم با یک لیست بلندبالا از نیازهای دنیوی تشرف می‌کنیم.

تبدیل به مصرف گرایی در حوزه مهدویتبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام علی خدیوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان،  در جمع شب زنده داران شب بیست‌وسوم ماه رمضان در مسجد دانشگاه تبریز، گفت: ما در حوزه مهدویت به جای تولید، مصرف گرا شده‌ایم. هیچ ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کنیم و حتی به خانه خدا هم با یک لیست بلندبالا از نیازهای دنیوی تشرف می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در مقوله تولید حوزه مهدویت می‌توان به شهید سلیمانی اشاره کرد که حتی سبک زندگی او یک مکتب است. اما ما به سمت مصرف گرایی در کالاهای معنوی چون انگشتر، مهر، تسبیح و ... می‌رویم و یک سفر زیارتی هم دیگر یک سفر خاصی به شمار می‌رود که تنها به عنوان یک خدمت مصرفی است.

خدیوی، با بیان این‌که با این مصرف گرایی هیچ وقت چیزی را برای خدا نمی‌خواهیم، افزود: اگر نگاه مصرفی به مهدویت داشته باشیم تنها هزینه‌ای بر هزینه‌های عالم ایجاد خواهیم کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی متذکر شد: برخی از مسئولان و حتی وزرا حرف‌هایی می‌زنند و مشکلی برای جامعه ایجاد می‌شود، و خودشان درد و مشکل مردم می‌شوند در حالی که مردم آن‌ها را انتخاب کردند تا دردشان را دوا کنند. یعنی کشور باید هزینه بدهند تا به جای بررسی مشلات دیگر، این حرف‌ها را جمع کند.

وی با تاکید بر این‌که باید در مسیر تولید، معنویت و دانش گام برداریم و خود را تبدیل به راهی برای هدایت و شمعی برای نورانیت کنیم، گفت: بایستی نگاه خود را نسبت به آخرت بازبینی کنیم. در راستای نگاه بین دنیا و آخرت، عده‌ای می‌گویند که دنیا مزرعه آخرت است پس اول باید دنیا را خوب کرد تا آخرت خوب را به دست آورد.

خدیوی، افزود: عده‌ای دیگر هم می‌گویند که دنیا و آخرت جدا از هم هستند و اهل هر کدام باید خود را از گروه دیگر جدا کند. اما رویکرد سوم نگاه به دنیا و آخرت این است که حضرت علی (ع) هر روز یک صفا و مروه‌ای بین دنیا و‌آخرت خود ایجاد می‌کرد، در واقع این امام بزرگوار از دنیا کمک می‌گرفت تا آخرت را بسازد و از آخرت کمک می‌گرفت تا دنیا را بسازد‌. علی (ع) در این راستا نیز به همه توصیه می‌کردند که در شبانه روز خود حتما صفا و مروه‌ای در نظر بگیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مهمترین و بزرگترین سفر مهدوی و آسمانی پیامبر اکرم (ص) در شب معراج انجام گرفته که این شب نیز در ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: در شب‌های قدر یک رفت و برگشتی بین آسمان و زمین انجام می‌گیرد که در این راستا عده‌ای به آسمان سیر می‌کنند و آسمانی می‌شوند. شب‌ها و روزهای رمضان دارای مهدویت است و رحمت پروردگار متعال برای مردم در این شب‌ها گسترش می‌یابد اما تنها بخشی از فضایل شب‌های قدر برای ما گفته شده و باقی آن از فهم و درک ما انسان‌های زمینی فراتر است.

خدیوی، با بیان این‌که بر اساس برخی از روایات، مهمترین شب قدر، شب بیست و سوم ماه رمضان است، گفت: اگر این شب را از دست بدهیم، واقعاً جای تاسف دارد چرا که معلوم نیست سال بعد بتوانیم این شب گرانقدر را قدر بدانیم.

‌مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: ما می‌خواهیم از این شب پرفیض بهره برداری حداکثری داشته باشیم، اما بر سر این راه یکسری موانعی وجود دارد که ابتدا بایستی بر روی آن تامل کرد. موانعی که برخی اختصاصی و مختص به هر فرد هستند اما موانع دیگر به شکل همه گیری و عمومی وجود دارند.

وی افزود: اگر نگاه ما به دین، شریعت، قرآن و شب قدر حداقلی باشد، نمی‌توانیم برداشت حداکثری از این فضیلت‌ها داشته باشیم، پس نیاز به تغیبر نگاه داریم.

خدیوی، ادامه داد: دسته‌ای از مومنان در این شب قدر، نگاه به گذشته دارند و با یکسری حساب و کتاب‌هایی، به دنبال تصفیه و پاک شدن آن‌ها هستند. اما عده‌ای هم هستند که تنها به گذشته فکر نمی‌کنند و در زمان شب قدر به دنبال حال خوب هستند تا از این شب لذت ببرند.

وی اظهار کرد: نگاه و رویکرد سوم مومنان در این شب، این است که به دنبال یک راه و یا خط کشیدن و پاک کردن گذشته نیستند و یا نمی‌خواهند از حال لذت ببرد، بلکه از پروردگار خود، چندین برنامه و درخواست جدید و اهداف بزرگی را می‌طلبند.

خدیوی متذکر شد: اگر نگاه انسان به گذشته باشد، یک فردگرایی خاصی در نگاهش اتفاق می‌افتد چرا که این انسان نگاه حداقلی به قدر دارد. البته اشک ریختن، طلب بخشش اشتباهات گذشته، لذت بردن از لحظه حال مشکلی ندارد چرا که در روایات آمده، دو قطره در محضر خداوند از همه قطرات دیگر با ارزش تر است که آن‌ هم قطره خون شهید و قطره اشک جوانی است که در خلوت خدا اشک می‌ریزد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی بیان کرد: در شب‌های قدر باید به جای فردگرایی، انتظارات را بالا برد و کارهای بزرگتری انجام داد تا انسان با یک نگاه حداکثری از فضیلت‌های دینی که ظرفیت بسیار بالایی است، بهره بگیرد.

انتهای پیام
captcha