خاطرات آیت‌الله صادقی تهرانی از مبارزات ضد اسرائیلی از 1326 تا 1348
کد خبر: 3970071
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲

خاطرات آیت‌الله صادقی تهرانی از مبارزات ضد اسرائیلی از 1326 تا 1348

مقاله «چرا باید بر اسرائیل پیروز شد؟» بیان خاطرات مرحوم آیت‌الله صادقی تهرانی، مؤلف تفسیر «الفرقان»، از سال 1326 تا 1348 شمسی با محوریت مباحث قرآنی پیرامون شورش بنی‌اسرائیل و حوادث و رویدادهای دو دهه مبارزه علیه نفوذ استعماری در خاورمیانه است که در واقع به قدمت مبارزات ضد اسرائیلی در خاج از فلسطین نیز اشاره دارد.

به گزارش ایکنا، حسین روحانی صدر، کارشناس گروه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در مقاله‌ای با عنوان «به چه دلیل باید بر اسرائیل پیروز شد؟» به بیان نقش مرحوم آیت‌الله کاشانی در شکل‌گیری مبارزات ضد اسرائیلی در منطقه براساس خاطرات مرحوم آیت‌الله محمد صادقی تهرانی، مؤلف تفسیر شریف‌ «الفرقان»، پرداخته است که چکیده این مقاله به شرح ذیل است:    

یکی از عوارض فروپاشی خلافت عثمانی که در آن دو تمدن مصر و استانبول تعیین‌کننده فرهنگ در خاورمیانه و شمال آفریقا بودند، تخریب برخی میراث فرهنگی به جا مانده از آن امپراطوری بود.

یکی از این عوارض فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در این پهنه جغرافیایی، تأسیس کشوری با مختصات مذهب یهود در بخشی از منطقه شامات پیشین یعنی فلسطین امروزی شد. از همان بدو تأسیس، همان میراث‌داران فرهنگی منطقه‌ای همگام با شیعیان فلات قاره ایران به مقابله با آن پرداخته و هر کدام با قلم و زبان و مال و جان خود در مهار این پدیده اقدام نمودند. در ایران آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی از علمای مبارز در انقلاب 1920 عراق که با پشتکار منحصر بفرد خود برای استقلال عراق و خروج نیروهای خارجی از آن شهرتی منطقه‌ای یافت جرقه‌های هم‌نوایی با دیگر مبارزان منطقه‌ای را در ایران آغاز نمود.

آیت‌الله دکتر محمد صادقی تهرانی، مؤلف تفسیر شریف‌الفرقان، شروع آشنایی خود با جریان مبارز علیه استیلای اسرائیل در منطقه را به آشنایی‌اش با تبلیغات آیت‌الله کاشانی دانسته که بعدها کتابی با نام «چرا باید بر اسرائیل پیروز شویم» را تألیف نمود.

این مقاله نیز به نقل خاطرات ایشان از سال 1326 تا 1348 شمسی با محوریت مباحث قرآنی پیرامون شورش بنی‌اسرائیل و حوادث و رویدادهای دو دهه مبارزه علیه نفوذ استعماری در خاورمیانه پرداخته است.

دریافت کامل مقاله

انتهای پیام
captcha