حکایت تلخ این روزهای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات حجاب
کد خبر: 3970580
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
اسدالله سلیمانی در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد؛

حکایت تلخ این روزهای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات حجاب

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی فعالان و متخصصان حوزه حجاب کشور ضمن تشریح موانع تولید محصولات حجاب به نبود مواد اولیه و عدم حمایت از طراحان گرفته تا وعده‌های حمایتی که هیچگاه عملی نشدند اشاره کرد و گفت: خانواده‌های متدین با هزینه گزاف اقدام به تهیه چادر می‌کنند و هیچ کس نیز پاسخگو نیست.

حجاباسدالله سلیمانی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن ملی فعالان و متخصصین حوزه حجاب کشور، در گفت‌‌وگو با ایکنا، به بیان موانع تولید در حوزه محصولات عفاف و حجاب در کشور پرداخت و گفت: کشور ما جزو کشورهایی است که رتبه فضای کسب و کار آن بسیار پایین است. ما رتبه 129 جهانی کسب و کار را داریم اما در همین شرایط کسب و کار، وضعیت تولیدکنندگان پوشاک بسیار وخیم‌تر است. ساختار حوزه پوشاک کشور متعلق به قبل از انقلاب بوده و بعد از انقلاب متولیان صنعت پوشاک آنطور که در حوزه فرهنگی مطالبه و نیاز بود نتوانستند ذائقه‌سازی کنند. برای مثال ما باید برای دوران‌های مختلف کودکی، نوجوانی، جوانی و بزرگسالی در حوزه پوشاک برنامه‌ریزی می‌کردیم که نکردیم.

وی ادامه داد: مسئله پوشاک صرفاً یک موضوع تجاری و تولیدی نیست بلکه موضوعی فرهنگی است اما در هیچ یک از اتحادیه‌‌های پوشاک به مسئله فرهنگی بودن این کالا توجه نشده و حتی یک برگ مبنی بر درخواست از تولیدکننده برای توجه به فرهنگ پوشاک ایرانی ـ اسلامی وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی فعالان و متخصصان حوزه حجاب کشور با اشاره به اینکه قبل از فعالیت این انجمن هیچکس حتی یک نفر مسئول در مورد پوشش‌های عفیفانه یا مواد اولیه محصولات حجاب حرفی نمی‌زد، گفت: گویی هیچ مسئولی در این حوزه دغدغه نداشته و ندارد. انجمن ما یک گروه جهادی است که این مسئله را از هفت سال پیش پیگیری کرده است. ما تلاش کردیم به دلیل خلأ موجود به کمک دولت و اصناف بیاییم اما به جای اینکه دولت و اصناف دست ما را بگیرند و به ما کمک کنند، موانعی  ... علیه ما ایجاد می‌شود.

وی ضمن انتقاد شدید از اینکه مسئولان موانع تولید در حوزه پوشش‌های عفیفانه را رفع نمی‌کنند و به ما نیز اجازه نمی‌دهند این موانع را مرتفع کنیم، گفت: براساس تحقیقاتی که در انجمن و گروه‌های مختلف صورت گرفته، موانع تولید پوشش‌های اسلامی احصا شده است که یکی از مشکلات طراحی است. طراحان خوبی اکنون در پوشش‌های اسلامی داریم. این طراحان آماده ذائقه‌سازی و کمک به حوزه پوشش هستند اما حمایت نمی‌شوند.

اگر دغدغه فرهنگی داریم چرا از طراحان حمایت نمی‌کنیم

سلیمانی ادامه داد: یک طراح دانشگاهی یا کارخانه‌ای به من نشان دهید که دولت از او برای تولید حمایت کرده باشد. طراحان ما طرح‌های خوب ارائه می‌کنند اما کسی نیست از طراحان حمایت کند. اگر دغدغه فرهنگی مد و لباس داریم چرا از طراحان حمایت نمی‌کنیم.

وی افزود: در بحث مواد اولیه بارها گفته‌ایم که حدود 90 درصد مواد اولیه محصولات حجاب در کشور ما وارداتی است. وقتی فعلاً توان تولید داخلی کافی نداریم باید شرایط واردات فراهم شود. سال 97 که جهش دلار رخ داد و قیمت مواد اولیه به شدت افزایش یافت، به کسانی که از چادر استفاده می‌کنند اجحاف شد و قیمت‌ها خیلی بالا رفت، هیچ کس هم پاسخگو نبود، این در حالی بود که همان سال ارز دولتی به محصولات بسیار غیر ضروری‌تر اختصاص داده شد. 

بیکاری 40 هزار نفر در پی گرانی پارچه چادری

سلیمانی ضمن هشدار نسبت به بیکار شدن تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان محصولات حجاب در پی بی‌توجهی به قیمت مواد اولیه این محصولات، گفت: در این صنف 40 هزار نفر کار می‌کنند. اگر ارز به مواد اولیه اختصاص داده می‌شد نه تنها افزایش قیمت محصولات حجاب نداشیم بلکه اشتغال این حوزه نیز حفظ می‌شد و کارگران و تولید‌کنندگان این بخش بی‌کار نمی‌شدند.

وی به این مسئله در کشور اشاره کرد که به محض افزایش قیمت یک محصول از تخم مرغ گرفته تا سایر اقلام مورد نیاز مردم، به سرعت اجازه واردات آن صادر می‌شود اما با گران شدن بسیار زیاد چادر و مواد اولیه محصولات حجاب اجازه واردات آن با ارز مناسب داده نشد و این در حالی است که همه جایگاه حجاب را در زمینه فرهنگ می‌دانند.

مدیرعامل انجمن ملی فعالان و متخصصان حوزه حجاب کشور تصریح کرد: دشمنان و رسانه‌های معاند نیز بارها و بارها در مورد حجاب برنامه تولید و با آن دشمنی کرده‌اند اما هیچ واکنش درستی از سوی مسئولان برای حمایت از افراد محجبه صورت نمی‌گیرد و خانواده‌های معتقد به حجاب با هزینه بسیار گزاف به خرید چادر اقدام می‌کنند و از این مسئله بسیار دلگیر هستند و به نظر می‌رسد خانواده‌های متدین در یک کشور اسلامی تاوان محجبه بودن خود را می‌دهند. 

سلیمانی اضافه کرد: رسانه‌های معاند، سلبریتی‌ها و ... در حال تبلیغ رایگان مانتوهای کوتاه، شیشه‌ای و ... هستند. میزان پارچه‌ای که در این مانتوها استفاده می‌شود کم است، سکوهای فروش این اقلام هم بسیار زیاد است اما تولیدکنندگان محصولات عفیفانه هیچکدام از این ابزارها را در دست ندارند.

وی در خصوص نحوه رفع موانع تولید محصولات حجاب، گفت: با فراکسیون زنان مجلس و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس ارتباط برقرار کرده و از آنها درخواست کمک کرده‌ایم. پیشنهاد ما این بود که کالاهای مربوط به حجاب به عنوان کالای فرهنگی معرفی و از امکانات کالاهای فرهنگی بهره‌مند شود. اگر قانون کالای فرهنگی بودن حجاب را تصویب کند هم در بحث کارخانه‌های تولیدی چادر مشکلی اتفاق بزرگی می‌افتد و هم به تولیدکنندگان محصولات حجاب کمک شایانی صورت خواهد گرفت.

سلیمانی یکی دیگر از موانع اصلی تولید محصولات حجاب را تولید مواد اولیه دانست و گفت: 25 سال پیش چهار کارخانه، ارز و امکانات دولتی گرفتند تا پارچه چادر مشکی تولید کنند اما از این چهار کارخانه فقط یک کارخانه در حال فعالیت است و معلوم نیست آن همه ارز دولتی که صرف سه کارخانه دیگر شد، کجاست. بعد از 25 سال دوباره موضوع تولید چادر مشکلی مطرح شده و دوباره امکانات و وام در اختیار عده‌ای برای این کار گذاشته می‌شود. وقتی کره و چین پارچه‌ای تولید می‌کنند که از قیمت پارچه داخلی ارزان‌تر است باید بررسی کنیم که چه موانعی در مقابل تولیدکننده داخلی است. چین و کره سال‌هاست پارچه چادر مشکلی می‌بافند و تمام تکنولوژی رنگ و بافت را دارند، اما ما تکنولوژی رنگ و نخ را نداریم.

وی تصریح‌ کرد: حداقل تا زمانی که توان تولید داخلی چادر مشکی و رفع نیاز داخلی را داشته باشیم باید پارچه چادر مشکی به عنوان کالای فرهنگی معرفی و مالیات از آن برداشته شود.

سلیمانی با تأکید بر اینکه مشکلات و موانع تولید بخش محصولات عفاف و حجاب شناسایی شده است و در حال تدوین طرح جامعی در خصوص کالای فرهنگی حجاب هستیم که امیدواریم بتوانیم آن را به کمیسیون فرهنگی مجلس تقدیم کنیم تا برای رفع موانع گام برداشته شود، گفت: از دیگر موانع تولید محصولات فرهنگی بحث سکوهای فروش است.

وی تشریح کرد: از آنجایی که مانتوهای بلند و مناسب حجاب نیاز به پارچه بیشتر با کیفیت بالاتر و طراحی بهتر دارند، گران‌تر تولید می‌شود، به همین دلیل فروشندگان ما توان ارائه آنها را در فروشگاه‌هایشان ندارند به همین دلیل ما سکوی فروش کمی داریم که مشکل بزرگی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی فعالان و متخصصان حوزه حجاب کشور از عملکرد دولت‌های قبلی و فعلی در حوزه حمایت از تولیدکنندگان نیز انتقاد کرد و گفت: کشور ترکیه صنعت پوشاک ما را فلج کرد اما دولت به جای تقویت تولیدکننده داخلی و منع واردات بی‌رویه تولیدکنندگان ترکیه‌ای را به ایران دعوت و در نمایشگاه بین‌المللی تهران نمایشگاه محصولات آنها را برپا و زمینه واردات بی‌رویه محصولات ترکیه‌ای را فراهم کرد. از سوی دیگر دولت ترکیه به تولیدکنندگان خود برای راه‌اندازی فروشگاه در ایران کمک کرد، تولیدکنندگان ما هم تبدیل به واردکننده محصولات شدند اما متأسفانه دولت‌های ما کوچک‌ترین کمکی را برای تولید داخلی به تولیدکنندگان نکرده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر شورای انقلاب فرهنگی مصوب کرده بود که مصلی تهران را به مدت یک سال در اختیار تولیدکنندگان محصولات حجاب قرار دهد. ما سه ماه به صورت مستمر با استانداری مذاکره داشتیم اما بر سر یک چانه‌زنی برای کاهش قیمت شارژ، مصلی را به اصناف واگذار کردند که اصناف هم همچنان کاری در این زمینه انجام نداده‌اند. 

سلیمانی ادامه داد: اعلام شد برای نقدینگی به ما کمک می‌کنند و ما را به بانک‌ها معرفی کردند اما وقتی به بانک‌ها مراجعه کردیم به ما اعلام شد بانک مربوطه هیچ اطلاعی از این مسئله ندارد و به آنها چیزی اعلام نشده است. وقتی به وزارتخانه مربوطه مراجعه کردیم متوجه شدیم همان وام 18 درصدی که بقیه می‌توانند بگیرند ما هم می‌توانیم بگیریم. مجدداً معرفی کردند به صندوق کارآفرینی امید که پس از پیگیری مشخص شد با آن بانک نیز هماهنگی نکردند و آنها نیز بی‌اطلاع  بودند، یعنی در اصل هیچ حمایت واقعی در کار نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی فعالان و متخصصان حوزه حجاب کشور تصریح کرد: با استانداری تهران شش ماه است که مذاکره کرده‌ایم و این مذاکرات چهار مصوبه در پی داشت. از موضوع برداشتن تعرفه گمرکی چادر مشکی که هیچ خبری نشد و پاسخ ما را هم ندادند، بحث سکوی فروش مصلی هم در اختیار اصناف قرار گرفت، وام‌ها هم حمایتی در پی نداشت، مسئله تجمیع خرید را هم که مطرح کردیم و قرار بود استانداری کمک کند که پارچه به صورت کلی خرید و توزیع کنیم نیز عملیاتی نشد.

وی در پایان گفت: باز هم تابستان فرا می‌رسد و بازار پر می‌شود از لباس‌های نامتعارف و مسئولان بازهم پاسخ قانع‌کننده‌ای در این خصوص نخواهند داشت.

انتهای پیام
captcha