عید فطر در كیپ تاون؛ از تجمع در رستوران «بسم الله» تا ادای احترام به زیارتگاه‌ها
کد خبر: 3971277
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳

عید فطر در كیپ تاون؛ از تجمع در رستوران «بسم الله» تا ادای احترام به زیارتگاه‌ها

آفریقای جنوبی، حدود یک میلیون مسلمان دارد و شهر کیپ تاون بیشترین جمعیت مسلمان این کشور را در خود جای داده است که به طور سنتی آغاز شوال را با برگزاری گردهمایی‌های خانوادگی و تبادل هدایا جشن می‌گیرند.

به گزارش ایکنا؛ عید سعید فطر جشنی اسلامی است که به مناسبت پایان ماه رمضان از سوی مسلمانان در سراسر جهان برگزار می‌شود. آفریقای جنوبی(South Africa)، جنوبی‌ترین کشور در قاره آفریقاست که حدود یک میلیون مسلمان در آن زندگی می‌کنند؛ در آفریقای جنوبی، کیپ تاون بیشترین جمعیت مسلمان را در خود جای داده است که به طور سنتی آغاز شوال را با برگزاری گردهمایی‌های خانوادگی و تبادل هدایا جشن می‌گیرند.

جامعه پر تحرک و سرزنده مسلمانان کیپ تاون از نظر تاریخی، با تجارت برده در قرن 17 و 18 ارتباط دارد، که باعث می‌شد افراد برده و رهبران مذهبی مخالف از «هند شرقی هلند» که بخشی از مستعمرات هلند بود و پس از جنگ جهانی دوم به استقلال رسید و به اندونزی مدرن کنونی تبدیل شد، به این شهر آورده شوند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی کشورمان در آفریقای جنوبی، دین اسلام به وسیله توآن گورو(Tuan Guru)، شاهزاده تبعیدی از اندونزی در کیپ تثبیت شد که به عنوان اولین امام جماعت کیپ تاون در اواخر قرن هجدهم منصوب شد. مسجد اووال(Auwal Mosque) نخستین مسجد آفریقای جنوبی است که در زمان اشغال انگلیس افتتاح و به سنگ بنای اسلام در کیپ تاون تبدیل شد. مسجد اووال هنوز در محله مالایی پابرجا است، جایی که رهبران و برده‌های مسلمان آزاد شده پس از لغو برده‌داری در آنجا مستقر شدند. امروزه، این منطقه بیشتر با نام «بو-کاپ» شناخته می‌شود.

عید فطر در کیپ تاون

هر سال، انجمن رصد هلال ماه نو، معروف به maankykers (ناظر ماه)، با صدها خانواده مسلمان در «سه لنگر خلیج» (Three Anchor Bay) در «سی پوینت»( Sea Point) گرد هم می‌آیند تا نماز بخوانند و نظاره‌گر ماه جدید باشند. در صورت مشاهده ماه، آنها در تفرجگاه سی پوینت افطار می‌کنند.

عید فطر در كیپ تاون؛ از تجمع در رستوران «بسم الله» تا بازدید از زیارتگاه‌ها

موقعیت جغرافیایی آفریقای جنوبی در نقشه جهان و در میان کشورهای آفریقایی

عید رویدادی شادی‌آور است، که به طور سنتی با نماز جماعت در مساجد شهر برگزار می‌شود  و بعد از آن ضیافت‌های خوشمزه به صرف ناهار برگزار می‌شود.

مسلمانان بهترین لباس‌های خود را می‌پوشند و با خانواده و دوستانشان دیدار می‌کنند در این میهمانی‌ها، تنوع گسترده‌ای از غذاهای کیپ مالایی از سوی زنان خانواده با عشق تهیه می‌شود. در عید، به کودکان هدایا یا پول داده می‌شود و بسیاری از گروه‌های امدادرسانی اسلامی بسته‌های غذایی را میان فقرا توزیع می‌کنند.

مکان‌های دیدنی برای بازدید در زمان عید

آفریقای جنوبی به دلیل برخورداری از میراث فرهنگی گوناگون و آب و هوای معتدل، یکی از مقاصد بسیار پراهمیت سفر برای مسلمانان است که به طور خاص، علاقه زیادی برای بازدید از کیپ تاون دارند. به همین دلیل این شهر دارای تعداد زیادی رستوران حلال، محل اقامت و فعالیت‌هایی است که به وسیله شهروندان مسلمان یا دوستداران محصولات حلال اداره می‌شود.

منطقه تاریخی «بو-کاپ»

یکی از جاذبه‌های دیدنی در ایام عید، منطقه تاریخی بو-کاپ، منطقه‌ای چند فرهنگی و پر از خانه‌های رنگارنگ، مغازه‌های دونبش، مساجد و رستوران‌ها است.

عید فطر در كیپ تاون؛ از تجمع در رستوران «بسم الله» تا بازدید از زیارتگاه‌ها

گردشگران پس از گرفتن عکس در خیابان‌های شلوغ، می‌توانند وارد یکی از رستوران‌های حلال محلی شوند و از غذاهای محلی خوشمزه لذت ببرند.

موزه «بو-کاپ» و مسجد «اووال»

بازدید‌کنندگان و مسافران چنانچه بخواهند درباره کیپ تاون بیشتر بدانند، باید به موزه بو-کاپ ایزیکو(Iziko Bo-Kaap Museum) در خیابان وِیل(Wale Street) سری بزنند. این خانه ـ موزه کوچک یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های معماری هلندی ـ کیپ در شهر است و مجموعه‌ای از آثار و نمونه‌های مربوط به فرهنگ اسلامی و تاریخ کیپ تاون را به نمایش گذاشته است. درست در همان نزدیکی در خیابان دورپ، با مسجد اووال روبرو خواهید شد که به طور معمول برای غیر نمازگزاران بسته است؛ با این حال، می‌توان تورهایی را برای بازدید از موزه یا مسجد ترتیب داد.

رستوران‌های کیپ ـ مالایی

غذاهای کیپ مالایی مخصوص کیپ تاون است و شامل تلفیقی از سنت‌های آشپزی از مالزی و اندونزی است که قدمت آن به تجارت برده باز می‌گردد. در کیپ تاون رستوران‌های خانوادگی متعددی وجود دارد که می‌توان بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کیپ مالایی را در آنها امتحان کرد. همچنین بسیاری از غذاخوری‌های حلال زیبا در مرکز شهر و حومه جنوبی وجود دارند.

رستوران بسم‌الله

این رستوران غذاهای خوشمزه هندی و کیپ مالایی را در محیطی آرام سِرو می‌کند. گردشگران می‌توانند در ایام عید فطر با حضور در این رستوران غذاهای دلخواه سنتی مانند بوبوتی(bobotie)، بِرِدی گوجه فرنگی(tomato bredie) و کاری غذاهای دریایی (seafood curry) را امتحان کنند.

ادای احترام به زیارتگاه‌های تاریخی

بیش از 20 زیارتگاه(کرامت) در اطراف کیپ تاون واقع شده که مزار مردان بزرگ مسلمان است که از قرن 17 تا 19 در انتشار اسلام در کیپ نقش مهمی داشتند.

عید فطر در كیپ تاون؛ از تجمع در رستوران «بسم الله» تا بازدید از زیارتگاه‌ها

یکی از مشهورترین این مردان بزرگ و دوستدار اسلام شیخ یوسف از ماکاسار(Macassar) بود که اولین جامعه منسجم مسلمان آفریقای جنوبی را تأسیس کرد. مزار او در فاور(Faure) نزدیک استراند (Strand) در کیپ غربی واقع شده و زیارتگاه بسیاری از مومنان است. سایر زیارتگاه‌های برجسته در کنستانسیا (Constantia) ، سیگنال هیل(Signal Hill) و اوود کرال(Oude Kraal) مشرف به دریای آتلانتیک یافت می‌شوند.

انتهای پیام
captcha