شورای توسعه بهترین عملکرد را نسبت به اتحادیه کشوری داشت / نقش‌آفرینی مؤسسات به عنوان کارگاه‌های زودبازده اقتصادی
کد خبر: 3972551
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
در نخستین نشست خبری اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی مطرح شد؛

شورای توسعه بهترین عملکرد را نسبت به اتحادیه کشوری داشت / نقش‌آفرینی مؤسسات به عنوان کارگاه‌های زودبازده اقتصادی

محمد انجم‌شعاع در نخستین نشست خبری اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اصحاب رسانه، ضمن گلایه از عدم پاسخگویی دستگاه‌های حاکمیتی به مکاتبات اتحادیه و همچنین مراجع تقنینی بر موافقت ارشاد بر برگزاری مسابقات قرآن بین ‌مؤسسه‌ای، از تعامل با کمیسیون تبلیغ و ترویج و آموزش عمومی و مکاتبه با وزارت صمت خبر داد.

به گزارش ایکنا، نخستین نشست خبری اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، امروز، 29 اردیبهشت‌ماه با حضور محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه و سایر اصحاب رسانه در دفتر اتحادیه کشوری برگزار شد.

وی با اشاره به شکل‌گیری اتحادیه کشوری در مدت کمتر از یک سال، گفت: این درحالی است که بیش از دو سال اتحادیه‌های گذشته مشغول ادغام بودند و تمام دغدغه این بود. در شرایطی که این اتحادیه شکل گرفت، با آسیب‌های ویرانگر ویروس کرونا روبرو شدیم که این ضربه‌ای مهلکی بود.

انجم‌شعاع با اشاره به اینکه هنگامی که اتحادیه کشوری کار خود را شروع کرد، تقریباً 660 مؤسسه انحلالش در این یکسال رقم خورده بود، بیان کرد: این امر به دلیل این بود که از پس هزینه‌های جاری خود و تکالیف خود برنیامدند و اعلام کردند که تا اطلاع‌ ثانوی فعالیتی نخواهند داشت. این مشکلات چون دغدغه اسکان مؤسسات، هزینه‌های سنگین اجاره‌بها در شرایط کرونایی کشور و آموزش مجازی و ... به مشکلات گذشته نیز افزوده شد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی اظهار کرد: آسیب جدی که در جریان کرونا به آن برخوردیم، بخشی از آن به خود ما باز می‌گشت که خود را برای دوران کرونا و حضور در بستر فضای مجازی آماده نکرده بودیم. یعنی مؤسسات توانمندی کافی و مکفی برای تولید محتوای چند رسانه‌ای و حضور در فضای مجازی را نداشتند، ضمن اینکه از لحاظ فنی نیز پلتفرم‌های فنی را نداشتیم و دستگاه‌های متولی این امر نیز بیش از 11 ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا، پلتفرم جدی را در ساختار آموزشی تعریف نکرده بودند.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکل مؤسسات قرآنی مشکلات مالیات بود، افزود: طبق ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، مؤسسات قرآنی از مالیات معاف هستند. مؤسساتی که در شرایط کرونا، قادر نیستند دفتر خودشان را اداره کند، چگونه به طریق اولی بتواند هزینه‌های پرداخت یک حسابرس و فردی که توانایی تنظیم دفاتر مالیاتی را دارد، پرداخت کنند. واقعیت این است که جای تأسف دارد که برخی از مسئولان موظف، در این راه قدم بر نداشتند.

انجم‌شعاع به نامه‌نگاری به حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و همچنین فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و تبیین وضعیت و ظرفیت مؤسسات اشاره کرد و گفت: متأسفانه پاسخی به این نامه‌ها دریافت نکردیم. حتی حاضر نشدند جلسه‌ای بگذارند و محدودیت‌های خود را اعلام کنند. بخش عمده‌ای از صنوفی که در موج کرونا آسیب دیده بودند، مورد حمایت قرار گرفتند، اما تنها حمایت جدی از مؤسسات قرآنی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی انجام شد که 3 میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت که به طور مساوی یک میلیون تومان به سه هزار مؤسسه پرداخت شد؛ هزینه‌‌ای که رقم آن قابل توجه نبوده است. همچنین با توجه به اینکه بخشی از مجموعه‌های مؤسسات بیمه هنرمندان بودند، در ارائه بیمه بیکاری نیز مساعدتی انجام نشد.

محمد انجم شعاع

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مردمی که در اختیار داشتیم، 50 درصد آن در شرایط کرونا ضربه جدی خورده بود، بیان کرد: بعد از این جریان، باید وضعیت مؤسسات را بازسازی کنیم. برای برون‌رفت از این موضوع، با مراجع قانونگذاری علاوه بر مجلس شورای اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتباتی کردیم که این دو شورا با کمیته تخصیص نیز مساعدت‌هایی کردند، اما به هر جهت در بخشی از مقاطع زمانی، کمک خوبی برای احیای اولیه مؤسسات قرآنی انجام شد، اما متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، خصوصاً مراجع قانون‌گذاری (تقنینی) جواب روشنی به ما ندادند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری به مکاتبه‌ با دفتر مقام معظم رهبری اشاره کرد، اظهار کرد: با دستور ایشان، مراجعی مسئول این شدند تا در این شرایط ما را کمک کنند، اما به لطف خدا این مراجع وارد عرصه مساعدت شدند. چنانکه صبح امروز، جلسه‌ای با معاونت فرهنگی و مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه داشتم که در آنجا بحث استفاده از بقاع متبرکه مطرح شد تا در سال 1400، حداقل بتوانیم 200 مؤسسه قرآنی را در 200 بقعه متبرکه به منظور فعال کردن بقاع در فعالیت‌های قرآنی، مستقر کنیم. با مجموعه سازمان تبلیغات و همچنین هیئات مذهبی به توافق رسیده‌ایم و وارد فاز اجرا شدیم. هیئات مذهبی به دلیل اینکه در برهه‌ای از زمان فعال هستند، در برهه‌ای دیگر فعال نیستند، این امر را اقدام کردیم تا برخی از مؤسسات بتوانند از فضای هیئات استفاده کنند. همچنین قرار شد از تیرماه استقرار تعدادی از مؤسسات در بقاع متبرکه منتخب انجام گیرد و تفاهم‌نامه‌ها در این زمینه تا پایان خردادماه به مرحله نهایی می‌رسد. البته دستور مقام معظم رهبری از طریق دفتر  ایشان به ستاد رسیدگی به امور مساجد نیز ابلاغ شد البته در آنجا هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم.

وی با اشاره به اینکه در بُعد مالیات، مؤسسات قرآنی همچنان دغدغه جدی دارند، ادامه داد: تنظیم دفتر مالی و اظهار نامه مالیاتی در گام دوم از مشکلات اساسی مؤسسات است که طی آخرین رایزنی که با مجلس انجام شد، مقرر شد اگر بتوانیم با سازمان امور مالیاتی از طریق مجلس شورای اسلامی توافق کنیم تا بتوانیم اظهارنامه مالیاتی که مورد تأیید اتحادیه قرآنی استان‌ها است، مبنای رسیدگی به امور مالیاتی مؤسسات قرار گیرد. اگر این مسئله اتفاق بیفتد (که قول اولیه‌اش در ساختار قانونی مجلس گذاشته شده است)، بخشی از مشکلات مؤسسات حل می‌شود.

انجم‌شعاع اضافه کرد: در بخش معلمان قرآن، باید گفت که بیش از 17 هزار معلم قرآن بالفعل در اختیار مؤسسات است که شاید این عدد بالقوه تا 32 هزار نفر افزایش پیدا کند و در یک آماری که سازمان دارالقرآن اعلام کرده است برای 115 هزار نفر در طی 41 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دوره تربیت معلم قرآن  برگزار کرده‌ است. اما به هر حال از این جمع 17 هزار نفر، حدود چهار هزار و هفت نفر بیمه هنرمندان هستند. امروز یکی از وظایف ما با دستگاه‌های حاکمیتی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی، این است که مشکل مابقی معلمان را حل کنیم، اما متأسفانه منابع و اعتبارات حمایتی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ما را از انجام تعهد مابقی محروم کرده است و نتوانستیم سایر معلمان را بیمه کنیم.

وی ادامه داد: البته راهکارهای فرعی دیگری چون بیمه سلامت و بیمه عمر پیشنهاد شده است که ما قبول نکرده‌ایم. امیدواریم با راه‌اندازی صندوق قرآنیان با ان کمیت و وسعت جمعیتی به مانند صندوق هنرمندان موافقت‌های لازم انجام شود.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات با اشاره به اینکه فلسفه تشکیل این اتحادیه برای این بود که دولت از تصدی‌گری پرهیز کند و به حمایت و پشتیبانی و هدایت و نظارت بپردازد، افزود: به دلایل عدیده‌ای و علی رغم مکاتبات انجام شده تاکنون، دستگاه‌های حاکمیتی از واگذاری مسئولیت‌ها به اتحادیه و مجموعه‌های مردم‌نهاد طفره رفته‌اند و شاید مشکلاتی در واگذاری این مسئولیت‌ها و وظایف است که اطلاع چندانی نداریم، اما بخشی از این مشکلات مربوط به اعتبارات و منابع است. محدودیت اعتبارات مانع از واگذاری وظایف شده است. بهترین اقدام را از میان سه دستگاه حاکمیتی بعد از شورای توسعه فرهنگ قرآن در سال 99 و سال جاری، مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه داشته است که برنامه‌ها را به عنوان اصل خدشه‌ناپذیر به استان‌ها ابلاغ کرده‌اند که مجموعه‌ای از کارها باید از سوی اتحادیه‌های استانی انجام شود.

وی ادامه داد: در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گام‌های اولیه برداشته شد و در یکی دو اقدام به نتیجه رسیدیم و دوستان موافقت اصولی خود را برای برگزاری مسابقات قرآن بین مؤسسه‌ای اعلام کردند و پس از فراغت از نمایشگاه قرآن، تفاهم‌نامه برگزاری اولین مسابقات قرآن بین مؤسسات را با مساعدت ارشاد انجام می‌دهیم. در سال 99 به جز حمایت از برنامه‌های شهید سلیمانی برنامه ویژه دیگری به اتحادیه واگذار نشد.

انجم‌شعاع بیان کرد: تراز مالی اتحادیه در سال گذشته نشان می‌دهد که اتحادیه مؤسسات قرآنی نتوانسته‌اند رضایت دستگاه حاکمیتی را برای واگذاری طرح‌ها جمع کند. این را از ضعف خودمان اعلام می‌کنیم، اما مکاتبات مختلف، پیگیری ما را نشان می‌دهد. سال گذشته تنها 14 میلیون تومان اعتبار به حساب اتحادیه برای برنامه خاص واریز شده است که این 14 میلیون تومان نیز گوشه‌ای از هزینه‌های ستادی ما را جوابگو نیست. البته در تعامل با شورای توسعه فرهنگ قرآنی بهترین عملکرد را نسبت به اتحادیه کشوری داشته است، به طوری که از تتمه اعتبارات سال 98، موافقت شد که سه میلیارد تومان در قالب 10 برنامه به استان‌ها در اسفندماه سال 99 واگذار شد. بخشی از آن حمایت از تولیدات در فضای مجازی در حوزه قرآن، بخشی در حوزه آموزش عمومی و بخشی نیز توانمندسازی معلمان قرآن بود که در حال اجرا است.

محمد انجم شعاع

وی با اشاره به اینکه برنامه جامع قرآن و فضای مجازی که از سوی کمیسیون تبلیغ و ترویج تدوین شد، قریب به 9 سال در اجرا تأخیر داشت، افزود: اتحادیه با پشتوانه مردمی، آمادگی خود را برای اجرای تمامی سند اعلام کرد و به صورت جدی در آن جلسه بدون رأی مخالف پذیرفتیم که این سند را که قریب 34 برنامه و در سه فاز مطالعاتی و تشکیل بانک‌های اطلاعاتی و حمایت و شبکه‌سازی ساختار مجازی در برنامه قرآنی کشور بود، اجرایی کنیم و خوشحالیم که با نگاه مثبت دوستان، 10 برنامه از برش سنواتی برنامه جامع قرآن و فضای مجازی را با اعلام آمادگی اتحادیه به بخش مردمی واگذار کردند و قرار شد اعتبار مربوط به 1400 در این موضوع را به مجموعه‌های قرآنی ـ مردمی واگذار کنند. مؤسسات قرآنی که در گذشته غالبا در یک حوزه آموزش عمومی فعالیت می‌کردند، امروزه به سمت توانمندسازی و کارآمدسازی در حوزه فضای مجازی با پذیرش سنگین برنامه جامع قرآن و فضای مجازی، حرکت می‌کنند.

انجم‌‌شعاع با اشاره به اینکه بخشی از مصوبات کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم را قابلیت اجرا داریم، گفت: چنانکه برای اجرایی کردن و همکاری در زمینه مصوبه اخیر این کمیسیون درباره ارتقای مهارت‌های قرآنی معلمان پیش‌ دبستانی و دبستانی، از سوی اتحادیه اعلام آمادگی شده است و همین امر موجب شد که مذاکرات جدید با کمیسیون درباره حوزه تدبری انجام شود تا از ظرفیت‌های بخش مردمی در این حوزه نیز استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه قرار شد، برای هزار و 240 نفر در سه ماه آینده دوره تربیت معلم حفظ را انجام دهیم، ادامه داد: هم توافق‌نامه آن انجام شد و قسط اول آن واریز شد و استان‌ها برای این موضوع ساماندهی شدند و مؤسسات توانمند شناسایی شدند و وارد فاز اجرا شدیم.

مدیرعامل اتحادیه کشوری در بخش دیگر از این جلسه با اشاره به اینکه ساختار اتحادیه و اینکه ساختار پویایی برای آن دیده شده است، گفت: پویایی این ساختار به اینست که متناسب با نیازمندی که داریم هر شش ماه می‌تواند متغیر باشد البته در بخش تثبیتی، یکسری معاونت‌های تثبیتی چون معاونت امور استان‌ها، دستگاه‌ها و امور اداری و مالی قرار دادیم اما چون قرار است تعاملات با برخی از بخش‌های داخلی و خارجی باشد، سه معاونت و مشاوره غیر استقلالی فعال ایجاد کردیم چون حمید مدرسی به سمت مشاور مدیرعامل در امور پژوهشی و مطالعاتی، رسول فلاح‌زرگران به سمت معاونت امور حقوقی و معاضدت قضایی و محمدرضا قنبرطلب، مشاور مدیرعامل در امور مجلس منصوب شدند. ضمن اینکه ساختار شناوری نیز در اتحادیه در حد کارشناسی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین نخستین نشست با کشورهای اسلامی و منطقه‌ای را با همکاری معاونت بین‌الملل اتحادیه، تیرماه یا مردادماه امسال به منظور بررسی راهکارهای ارتقاء یا ایجاد همکاری‌های مشترک برگزار می‌کنیم. قطعاً در این حوزه هم فعالیت‌های آموزشی، تعاملی و نمایشگاهی و هنری با کشورهای اسلامی انجام خواهد شد. به نظر می‌آید فصل جدیدی طی تعامل با کشورهای اسلامی می‌توان رقم بخورد.

انجم‌شعاع در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره نقش مطالبه‌گری بخش مردمی در درخواست ارائه گزارش مالی دستگاه‌های قرآنی به کمیته تخصیص و تأثیری که در اعتبار قرآنی سازمان برنامه و بودجه دارد، گفت: به نظر می‌آید کمیته تخصیص باید روند مشخصی داشته باشد تا این گزارشات را به درستی جمع کند و بعید می‌دانم که بخش مردمی در این زمینه نقشی داشته باشد. اگر چه ضرر این مشکل به بخش مردمی باز می‌گردد، اما به نظر می‌آید اگر سامانه‌ای باشد که به طور منظم اعتبار و هزینه کرد را نشان دهد، شفاف‌سازی می‌شود.

وی درباره مزایای ارتباط‌گیری با بخش بین‌الملل برای مؤسسات، ادامه داد: این تعاملات تأثیرات بسیاری دارد چنانکه در استان‌های مرزی شاهد تعاملات چون آذربایجان غربی و شرقی با ترکیه و کشور آذربایجان هستیم یا خوزستان تعاملاتی با کشورهای عربی دارد. چرا نیاییم و این را به صورت مستمر ادامه ندهیم. هنگامی که تعاملی است، یعنی عطش نسبت به توانمندی‌های ما است. توسعه توانمندی‌ها و انتقال تجربیات به سایر کشورها موجب ارتقای توانمندسازی ما خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی اظهار کرد: وقف مشارکتی با حضور مؤسسات و خیرین به همت اتحادیه قرآنی یزد به صورت پایلوت در استان یزد در حال انجام است و اگر نتیجه مثمر ثمر داشته باشد و بازخورد داشته باشد با همکاری سازمان‌اوقاف و امور خیریه در سایر استان‌ها نیز اجرا می‌شود.

انجم‌شعاع با اشاره به اینکه در نظر دارم که با مذاکره با وزارت صمت یکی از زیرساخت‌های اقتصادی ماندگار را به بخش مردمی قرآنی مشارکت دهند، افزود: اگر هیئت مدیره اتحادیه کشوری تصویب کند به دنبال این جریان می‌رویم، چنانکه در دوره گذشته که بنده مدیرعامل اتحادیه بودم به دنبال این بودم که با قبول وزارت صمت بخش مردمی ـ قرآنی را در درآمد یکی از معادن کشور سهیم کنیم. مرحله‌ای نیز جلو رفتیم، اما متأسفانه دوره مدیریت بنده به اتمام رسید. همچنین طی نامه‌ای به وزیر صمت نوشتیم که مؤسسات می‌توانند به عنوان کارگا‌ه‌های اقتصادی زود بازده، نقش‌آفرینی کنند. چنانکه مؤسسات در دوره کرونا کلی لباس‌های پرستاری، گان و ماسک تولید کردند و برخی نیز تا کنون ادامه دادند. مهم این است که بتوانیم برای نگه‌داری وضعیت پایداری اقتصادی مؤسسات، این امر را ادامه دهیم تا هر مؤسسه، مؤسسه اقتصادی زودبازده باشد تا امورات خود را در حوزه عفاف و حجاب و .. باشد؛ هدف تعاملات اقتصادی نیست بلکه توانمندسازی اقتصادی مؤسسات است و باید دید دستگاه‌های مسئول به چه میزان در این زمینه همکاری می‌کنند.

وی به پیگیری روند صدور مجوز از سوی اتحادیه نیز تأکید کرد و گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود تا به دلیل اطلاع بیشتر و دقیق‌تر اتحادیه‌ها از فعالیت مؤسسات، روند صدور مجوز نیز به آنها واگذار شود.

انتهای پیام
captcha