ویژگی‌های فرضیه خوب در یک تحقیق چیست
کد خبر: 3972565
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

ویژگی‌های فرضیه خوب در یک تحقیق چیست

یک استاد دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های فرضیه خوب بیان کرد: بیان کاملا واضح و روشن، استفاده از واژه‌های تعریف و تبیین شده، مشخص بودن حدود آن برای جلوگیری از مخلوط شدن با مسائل و فرضیات دیگر و نتایج حاصل از آن، از جمله این ویژگی‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ کارگاه ۱۰ روزه روش تحقیق با محوریت علوم نقلی، به همت انجمن علمی - دانشجویی دانشگاه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و انجمن علمی - دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل با ارائه «صمد عبداللهی عابد» دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی در بستر ادوبی کانکت از ۲۷ اردیبهشت‌ماه با حضور دانشجویان قرآنی آغاز شده و به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

صمد عبداللهی در ابتدای جلسه دوم که شب گذشته، 28 اردیبهشت‌ماه برگزار شد، به مرور جلسه قبل پرداخته و در ادامه مباحث، افزود: شرایط و ملاک‌های انتخاب موضوع عبارت از هماهنگی با علاقه و انگیزه محقق، اهمیت و اولویت داشتن موضوع، تکراری نبودن موضوع، متناسب بودن با توانایی و تخصص محقق، جزئی و محدود بودن موضوع و امکان بررسی و تحقیق درباره موضوع هستند.

وی در ادامه بیان کرد: تحقیق تنها در موضوعی به نتیجه می‌رسد که امکان بررسی و تحقیق در آن زمینه وجود داشته باشد و عوامل آن به این صورت است: در دسترس بودن اطلاعات و منابع، بودجه و امکانات، توجه به مشکلات احتمالی و در نظر گرفتن عامل زمان.

عبداللهی در مورد دومین مرحله تحقیق گفت: تعریف و تبیین موضوع دومین مرحله است؛ به طوری که بعد از اینکه محقق موضوع خود را مشخص کرد، مهم‌ترین کاری که باید انجام دهد باید موضوع تحقیق خود را به درستی بشناسد و با  ابعاد آن آشنایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های قابل انجام برای تعریف و تبیین موضوع تحقیق شامل مطرح کردن عنوان تحقیق به صورت یک پرسش، مشخص کردن معنی دقیق واژه‌ها، اصطلاحات و مفاهیم اصلی به کار رفته در موضوع، جمع‌آوری پرسش‌های مرتبط با موضوع، تعیین دقیق حدود و مرزهای موضوع، آشنایی با پیشینه تاریخی موضوع، آشنایی با سابقه تحقیقاتی در مورد موضوع و بیان اهمیت و آثار تحقیق در آن موضوع می‌شود.

عبداللهی افزود: سومین مرحله تحقیق، عبارت از ارائه فرضیه است که عبارت از حدس زیرکانه و عالمانه محقق در مورد نتیجه و پاسخ تحقیق است. اهمیت و فایده فرضیه به این صورت است که از آنجایی که فرضیه، مبدأ و آغاز هرگونه حرکت در تحقیق است، می‌توان گفت همه دستاوردهای بزرگ علمی، زمانی در حد یک فرضیه بوده‌اند.

وی با اشاره به ویژگی‌های فرضیه خوب بیان کرد: از جمله آنها می‌توان باید به این موارد اشاره کرد: کاملاً واضح و روشن باشد، در آن از واژه‌های تعریف و تبیین شده استفاده شود، حدود آن کاملاً مشخص باشد تا با مسائل و فرضیات دیگر مخلوط نشود و نتایج حاصل از آن، قابل استفاده و کاربردی باشد.

عبداللهی با اشاره به مرحله چهارم تحقیق بیان کرد: این مرحله عبارت از تنظیم طرح‌نامه تحقیق است. تعریف طرح‌نامه یا طرح تحقیق عبارت از نقشه و برنامه‌ای اجرایی از تمامی مراحل، اقدامات و نیازهای محقق برای تسهیل در رسیدن به هدف تحقیق است.

وی در انتها با اشاره به چگونگی تهیه طرح‌نامه تحقیق بیان کرد: در این بخش باید عنوان تحقیق، مشخصات مجری طرح، مشخصات همکاران طرح و نقش آنها، واژه‌های کلیدی و تبیین واژه‌ها و مفاهیم مشخص شود.

انتهای پیام
captcha