ابراهیم فروزش؛ کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با ایکنا پیرامون جریانسازی جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر به نظرم اقدامی موثر و مثبت است، چون وقتی این رویداد قرار است شکلی مجزا از بخش ملی داشته باشد، مسلماً تعداد آثار و مهمانان حاضر بیشتر خواهد شد و همچنین بودجهای که برای برگزاری در نظر گرفته میشود نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در کنار این موارد باید تمرکز مخاطب را هم در این میان دارای اهمیت دانست، چون معتقدم وقتی در کنار جشنواره فیلم فجر بخش جهانی برگزار میشد، اکثر توجهات معطوف به بخش ملی بود.
وی در پاسخ به این سوال که جشنواره جهانی فیلم فجر با جشنوارههای استاندارد دنیا چه تفاوتی دارد؟ گفت: ابتدا میخواهم به تفاوت جشنواره خارجی در حوزه کودک که خود در آنها حضور داشتهام، اشاره کنم، سپس به جشنواره جهانی فیلم فجر بپردازم. در جشنوارههای که در حوزه کودک انجام میشود، مخاطبان دستهبندی میشوند. این تمایز نیز بر مبنای سن مخاطبان صورت میگیرد. برای همین در حین نمایش آثار نیز، بیشتر بینندگان از همان قشری هستند که فیلم برایشان در نظر گرفته شده است. درضمن بعد از نمایش فیلمها از والدین آنها نیز دعوت به عمل میآید تا ببینند برای کودکان آنها چه آثاری به نمایش درآمده است. این رویکرد که از آن به عنوان عملی تربیتی نام میبرم، به نظرم اتفاقیست که باید در سینمای ما نیز مدنظر قرار گیرد، ولی متاسفانه این مسائل در جشنوارههای داخلی مربوط به سینمای کودک رخ نمیدهد.
کارگردان فیلم «شیر تو شیر» ادامه داد: در ایران صرفاً یک سری فیلم داخلی و خارجی در جشنوارههای بینالمللی به نمایش در میآید و به آنها نیز جوایز اهدا میشود. این وضعیتی که توضیح دادم در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز وجود دارد، درصورتیکه اگر آثار هدفمند و مناسب انتخاب شوند معتقدم تاثیرگذاری آن چشمگیرتر خواهد بود.
فروزش برای اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر بتواند کارکرد بهتری داشته باشد، پیشنهاد کرد: در این رابطه محتوا، مهمترین نقش را ایفا میکند، چون اگر میخواهیم جشنواره استاندارد و درجه یک باشد، باید این خواسته خود را در عمل هم ثابت کنیم. یعنی با انتخاب آثاری که به نمایش در میآوریم کیفیت سینمای خود را در معرض دید جهانیان قرار دهیم. این اتفاق باید هم برای فستیوالهایی که در داخل برگزار میشود رخ دهد هم آثاری که قرار است در جشنوارههای خارجی شرکت پیدا کنند.
این سینماگر متذکر شد: نکته دیگری که حتماً باید در این بحث به آن توجه داشت این است که باید ظرفیتهای خودمان را بشناسیم، پس بیاییم قیاسهایی انجام ندهیم که امکان دستیابی به آن نیست. برای مثال جایزه اسکار یا جشنواره کن با هزینههای گزاف برگزار میشود که کشور ما قادر به تامین آن نیست، بنابراین ما باید خود را با جشنوارههایی مقایسه کنیم که قادریم به آنها نزدیک شویم. اگر این اتفاق رخ دهد مطمئناً فستیوال جهانی فیلم فجر جز رخدادهای ممتاز سینمایی محسوب خواهد شد.
کارگردان فیلم سینمایی «سنگ اول» درباره کارکرد بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر نیز اظهار کرد: به این سوال باید مسئولان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در دورههای مختلف پاسخ دهند، اما باید دید تا چه اندازه آثار حاضر در جشنواره به لحاظ کمی، جوابگوی نیازهای بازارهای جهانی است، ولی بعید است آن چیزی که در عمل میبینیم چندان نتواند تاثیرگذاری لازم را به لحاظ درآمدزایی بازارهای فیلم جشنواره داشته باشد.
دارنده یوزپلنگ طلایی برای فیلم «خمره» در جشنواره فیلم لوکارنو، پیشنهاد کرد: این نکته روشن است برخی الزاماتی که برای فروش فیلمها به مشتریان خارجی وجود دارد شاید در کشورمان از جنبههای مختلف قابل دستیابی نباشد، برای همین باید با توجه به این محدودیت، بازار فیلم خود را سیاستگذاری کنیم. همچنین برای اینکه تبلیغ فرهنگی داشته باشیم میتوانیم با حمایتهای دولتی آثار مد نظر خود را با قیمتهایی بفروشیم که خریدار خارجی تشویق به خرید آن شود، البته شاید میزان این پولها کمتر از حد واقعی خود باشد اما معتقدم هر اندازه فیلم ایرانی در کشورهای خارجی به نمایش درآید در آینده، روی بازار فیلم تاثیر مثبت خود را خواهد داشت، چون سلیقه بیننده جهانی را به سمت کارهای ایرانی متمایل کردهایم.
فروزش با بیان اینکه انتظار میرود از جشنواره جهانی فیلم فجر برای رسیدن به اهداف موضوعی نیز بهره برده شود، گفت: تمام جشنوارههایی که در دنیا برگزار میشوند، سیاستی را مدنظر دارند، اما برای این کار روش مستقیمی را در پیش نمیگیرند. ما نیز اگر بخواهیم به صورت مستقیم موضوعات مد نظرمان را در جشنواره جا دهیم به نظرم به موفقیتی دست نخواهیم یافت، پس برنامهریزی در این حوزه باید به گونهای باشد تا کیفیت جشنواره به لحاظ فنی رشد کرده و در ادامه آن، فیلمسازان خارجی با اشتیاق در آن حضور پیدا کنند، آنگاه خواهیم توانست کارکرد تبلیغی نیز برای این رویداد قائل شویم.
فروزش در پایان این گفتوگو تاکید کرد: با تمام نقاط قوت و ضعفی که برای جشنواره فیلم فجر میشود برشمرد باید اذعان داشت سینمای ایران به عنوان سینمایی اخلاقگرا در دنیا شناخته میشود و فیلمهای ایرانی نیز همیشه با احترام در جشنوارهها قضاوت شدهاند. این امر امتیازی است که اگر روی آن دقتنظر کافی داشته باشیم اتفاق خوبی برای جشنوارههایمان رخ خواهد داد.
انتهای پیام