کد خبر: 3974236
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
فیلم فجر بین‌المللی از نگاه سینماگران/ 5

درستکار: شاهد اتفاق جدیدی در جشنواره نیستیم/ بازار جهانی تولید مناسب می‌خواهد

یک کارشناس سینما و رسانه گفت: حتی با آمدن هنرمند خوشنامی چون محمدمهدی عسگرپور باز هم اتفاق جدیدی را در جشنواره فجر نمی‌بینیم.

رضا درستکار؛ منتقد و کارشناس سینما در گفت‌وگو با ایکنا، پیرامون جشنواره جهانی فیلم فجر چنین اظهار نظر کرد: به طور کلی با برگزاری هر نوع جشنوار‌ه‌ای که به واسطه آن شاخص فرهنگی کشورمان رشد پیدا کند، موافق هستم. از نگاه من با توجه به پراکندگی جمعیتی و فرهنگی که در ایران وجود دارد کمیت فستیوال‌های سینمایی در کشورمان زیاد نیست، برای همین خواهان افزایش چنین اتفاقاتی هستم. با این توضیح نه تنها با جدا‌سازی جشنواره جهانی فجر از بخش سینمای ملی مخالف نیستم، بلکه کاملاً نسبت به این اتفاق نگاهی مثبت دارم.

وی درباره دوری خود از جشنواره جهانی فجر چنین توضیح داد: آن چیزی که باعث شده امسال هم به این فستیوال نیایم این است که هیچگونه تغییری را در آن شاهد نیستیم، حتی با آمدن هنرمند خوشنامی چون محمدمهدی عسگرپور باز هم اتفاق جدیدی را در جشنواره فجر نمی‌بینیم! وقتی این تکرار را در معضلات می‌بینم این سوال برایم پیش می‌آید چرا باید این همه تلاش شود تا این فستیوال رویکردی مستقل داشته باشد؟

این کارشناس رسانه دلیل وجود آسیب‌های همیشگی را برای جشنواره‌های سینمایی چنین توضیح داد: نگاه‌های بسته و جناحی به نظرم دلیلی است تا همیشه یکسری آدم‌ در جشنواره‌ها حضور داشته باشند. مشکل دیگری که برای جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان آسیب می‌توانم نام برد برگزاری این رویداد در محلی تجاری (چهارسو) است، چون انتخاب چنین مکانی به عنوان کاخ جشنواره با هیچ یک از آداب جهانی برای برگزاری فستیوال فیلم فجر همخوانی ندارد.

درستکار از مسئولان سازمان سینمایی سوال کرد: وقتی دبیر یک جشنواره تغییر می‌کند این انتظار به وجود می‌آید که رویکردی نو با آدم‌های جدید روی کار آیند تا بتوان مشکلات برطرف شود، ولی تغییر نباید تنها در دبیر جشنواره باشد، ولی زیرمجموعه و سیاستگذاری همانی باشد که پیشتر بوده، اصلاً چرا باید دبیر قبلی تغییر می‌کرد؟ درضمن وجود برخی رانت‌ها نیز در جشنواره جهانی فیلم فجر باعث شده تا آدم‌ها تنها با کسانی کار کنند که با آنها همراه و همسو هستند!

بیشتر بخوانید:

قیاس جشنواره با کن یا اسکار غلط است

برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی هدر دادن بیت‌المال است


وی درباره عملکرد بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر هم چنین توضیح داد: قبل از اینکه روی بودجه و درآمدزایی بازار فیلم حرف زنم باید نکته‌ای را به عنوان اصل بیان کنم. آنهم اینکه هزینه‌های که برای کار‌های فرهنگی می‌شود، بسیار پایین‌تر از دیگر مخارج کشور است. جدا از این موضوع، باید در نظر داشت اگر خواهان کارایی بازار فیلم در جهان هستیم باید در ابتدا تولید داشته باشیم. این خواسته نیز با کار‌های معمولی که انجام می‌شود حاصل نخواهد شد، همچنین برخی سانسور‌ها و خط قرمز‌ها که شاید بودن آنهم الزامی نداشته باشد، سبب شده بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر عملاً کارایی نداشته باشد.

این کارشناس با بیان اینکه ما قدر داشته‌های خود را نمی‌دانیم، گفت: به نظرم وجود سینماگرانی، چون عباس کیارستمی یک اتفاق خوب در سینمای کشورمان است که شاید دیگر رخ ندهد. نمونه دیگر اصغر فرهادی است که ارزش وی را نمی‌دانیم و به نوعی او را به حاشیه نیز می‌رانیم. این افراد یا فیلمسازانی نظیر آن‌ها می‌توانستند برای بازار فیلم کشورمان کارایی داشته باشد. اتفاقاتی نابسامانی که رخ می‌دهد این تصور را به وجود آورده است که حوزه فرهنگ در کشورمان رها شده است.

وی درباره مهمانان خارجی جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: متاسفانه جز چند مورد نادر، کمتر سینماگر صاحب نامی به جشنواره فجر آمده است. جالب است چهره‌های مطرحی چون؛ الیور استون نیز که به جشنواره آمده‌اند به واسطه پول‌هایی بوده که به آنها داده شده است.

این کارشناس تاکید کرد: جشنواره زمانی دستاورد مفید از وجود مهمانش خواهد داشت که دعوت‌شدگان، قلباً اشتیاق حضور در جشنواره را داشته باشند، حتی حضور در فجر را باید نقطه درخشان کارنامه حرفه‌ای خود قلمداد کنند. در چنین شرایطی می‌توان انتظار اتفاقات خوب را در سینما داشت.

درستکار در پایان تاکید کرد: در ابتدای سخنانم تاکید کردم که با برگزاری هر جشنواره فرهنگی و هنری موافقم، پس تمام نقد‌هایی که مطرح کردم به این معنا برداشت نشود که این قبیل فستیوال‌ها نباید برگزار شود، بلکه منظورم شناسایی نقاط ضعف است تا اتفاقات بهتری را در آینده شاهد باشیم.
انتهای پیام
captcha