اینجا روزانه امید تزریق می‌شود / از شک تا یقین برخی مراجعان
کد خبر: 3974556
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
گزارش ایکنا از مرکز واکسیناسیون؛

اینجا روزانه امید تزریق می‌شود / از شک تا یقین برخی مراجعان

دیدن رفت و آمد این روزهای سالمندان، جانبازان، پاکبانان و افراد دارای بیماری‌های خاص به مراکز واکسیناسیون در قم برای دریافت واکسن ویروس کرونا که یک بهار، یک تابستان، یک پاییز و یک زمستان را با آن سر کرده‌ایم، حلاوت شیرینی دارد و امیدبخش است.

اینجا روزانه امید تزریق می‌شود/ از شک تا یقین برخی مراجعانبه گزارش ایکنا از قم، بیش از یک سال است که هجوم و گسترش بی‌امان کووید 19 رخت سیاه ناامیدی را بر تن جهان کرده است و در این شرایط تنها خبر امیدبخش و مسرت‌بخشی که می‌توانست اندکی ناامیدی را از روح و تن انسان‌ها بزداید، تولید واکسن کرونا بود.

بذر امید در خاک قم پاشیده شد از همان روزی که دانشگاه علوم پزشکی قم از ورود دو هزار دوز واکسن کرونا به قم خبر داد، تا به امروز که محموله بیش از 64 هزار دوز واکسن به شهر قم وارد شده است و در اختیار گروه‌های سنی مختلف قرار گرفته است.

اگرچه مواجهه مردم با تولید واکسن داخلی و واردات واکسن خارجی متفاوت بود و عده‌ای به خاطر عدم اعتماد و ترس از عوارض پس از تزریق واکسن از آن سرباز زدند، اما در مقابل گروه عظیمی از مردم روزانه اولویت‌های تزریق واکسن را رصد می‌کنند تا در موعد مقرر آن را تزریق کرده و خود را در برابر این ویروس منحوس ایمن کنند.

در قم نیز شاهد چنین شک و دوگانگی در بین مردم نسبت به واکسیناسیون هستیم آن‌چنان که بهرام سرمست، استاندار قم طی روزهای گذشته استقبال متوسط همشهریان قمی از واکسیناسیون را مورد توجه قرار داد و گفت: استان قم در ارزیابی‌های کشوری واکسیناسیون شرایط متوسطی دارد ولی با توجه به اینکه قم از نظر شدت و وسعت درگیری کرونا بیشترین درگیری را داشته باید استقبال از واکسیناسیون بیش از این باشد.

اگرچه نمی‌توان از واکسیناسیون اقشار مختلف که این روزها در مراکز واکسیناسیون کرونا رقم می‌خورد چشم‌پوشی کرد، با وجود اینکه هنوز خیل عظیمی از همشهری‌هایمان واکسن تزریق نکردند و شاید نوبت آن‌ها با اغماض و اندکی خوش‌بینی در پاییز 1400 برسد اما دیدن رفت و آمد سالمندان، جانبازان، پاکبانان و افراد دارای بیماری‌های خاص به مراکز واکسیناسیون برای دریافت واکسن ویروس کرونا که یک بهار، یک تابستان، یک پاییز و یک زمستان را با آن سر کرده‌ایم، حلاوت شیرینی دارد و امیدبخش است.

مرکز واکسیناسیون شماره یک واقع در میدان روح‌الله قم یکی از همین مراکز است و برای ثبت یک قاب امیدبخش از این مرکز پا به آن گذاشتیم و با مراجعه‌کنندگان آن مرکز که نظرات مختلفی نسبت به واکسن داشتند و حتی برخی از آن‌ها ترس و استرس کاذب ناشی از عوارض تزریق واکسن وارد مرکز شدند اما رد امید در عمق نگاهشان هویدا بود، گفت‌وگو کردیم.

از مردی که برای تزریق واکسن مادر 78 ساله‌اش به مرکز مراجعه کرده بود، در خصوص اینکه آیا برای تزریق واکسن مردد بودند یا نه پرس‌وجو کردیم و گفت: در خصوص انواع واکسن‌ها و از افرادی که تاکنون واکسن تزریق کردند، بسیار تحقیق و بررسی کردیم تا از تزریق واکسن مطمئن شویم.

وی افزود: با بسیاری از کارشناسان و متخصصان این حوزه مشورت کردم تا به اعتماد و یقین تزریق واکسن برای مادرم رسیدم.

مسئولان بهداشت پاسخگوی گروه‌های پرخطر باشند

وی گلایه‌ای را که از آغاز مصاحبه قصد بیان آن را داشت، این‌گونه مطرح کرد: در دوران کرونا و برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیماران قلبی، ریوی و کلیوی همیشه در اولویت و جزء گروه‌های پر خطر بودند اما اکنون که زمان واکسیناسیون رسیده است براساس گروه‌های سنی تزریق واکسن انجام می‌دهند و گروه‌های پر خطر را در نظر نگرفتند.

علوی تصریح کرد: من بیماری قلبی و دیابت دارم اما باید منتظر باشم تا زمان آغاز واکسیناسیون گروه سنی خودم را اعلام کنند، در این مورد مسئولان وزارت بهداشت نسبت به بیماران کم‌لطفی داشتند و از گروه‌های پر خطر غافل شدند.

این مراجعه‌کننده که 60 سال سن داشت، اظهار کرد: چگونه در زمان شیوع بیماری و اعلام خطر برای جامعه، بیماران قلبی و دیابت و سایر بیماری‌های زمینه‌ای جزء گروه‌های پر خطر بودند اما در دریافت واکسن در هیچ اولویتی قرار نگرفتند، لطفا مسئولان پاسخ کارشناسی شده و قانع‌کننده به این مسئله بدهند.

واکسن زدن بهتر از واکسن نزدن است

عقربه ساعت نزدیک ظهر را نشان می‌داد که یک پاکبان شهرداری با دستان پینه بسته و رد رنجی که در چشمانش هویدا بود وارد مرکز شد، منتظر ماندم تا واکسن بزند و سپس با او صحبت کنم، کارش که پایان یافت به سراغش رفتم و در حالی که هنوز با یکی از دستانش پنبه آغشته شده به الکل را در محل تزریق واکسن فشار می‌داد، گفت: نوبت اول واکسن را تزریق کردم که هیچ مشکلی برایم به وجود نیامد و امروز برای تزریق نوبت دوم واکسن آمدم.

وی افزود: تاکنون 300 نفر از همکارانم واکسن تزریق کردند و همگی راضی بودند و مشکل جسمانی برای آن‌ها به وجود نیامد؛ از همه کسانی که نسبت به تزریق واکسن تردید دارند می‌خواهم با دلی قرص و محکم و امید به خدا در موعد مقرر و اعلام شده از سوی وزارت بهداشت نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند زیرا در این شرایط، واکسن زدن بهتر از واکسن نزدن است چاره دیگر نداریم.

از شک تا یقین

چشمم به یک مادر که با همراهی دخترش برای تزریق واکسن مراجعه کرده بود، افتاد و برآن شدم تا چند کلمه‌ای با او صحبت کنم.

این مادر 80 ساله به ما گفت: از زمانی که گروه سنی 80 ساله‌ها برای تزریق واکسن اعلام شد، ترس واکسیناسیون را داشتم و تمایلی برای دریافت آن نداشتم اما اصرار و پافشاری‌های اقوام و فرزندانم مرا در این تصمیم مردد کرد.

وی بیان کرد: از تجربه اقوام و آشنایانی که واکسن تزریق کرده بودند، اعتمادم جلب شد و امروز برای تزریق واکسن آمدم.

از بین مراجعه‌کنندگانی که برای تزریق واکسن آمده بودند، نگاه مضطرب و نگران مردی توجهم را جلب کرد وقتی علت را از او جویا شدم، گفت: برای تزریق واکسن کمی اضطراب دارم و امروز آمدم تا مستقیم با مدیران مرکز در خصوص واکسن و عوارض تزریق آن صحبت کنم البته هنوز نوبت تزریق واکسن گروه سنی من اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: با مراجعه‌کنندگانی که امروز واکسن زدند، مشورت کردم و بخشی از استرس و نگرانی‌ که از بابت تزریق واکسن داشتم، مرتفع شد.

مراجعه روزانه 500 نفر به مرکز واکسیناسیون

امینی گودرزی مسئول مرکز واکسیناسیون شماره یک در قم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم با بیان اینکه تاکنون واکسیناسیون گروه‌های سالمندان، جانبازان و کادر پزشکی و پرسنل دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است، گفت: واکسیناسیون با دو نوع واکسن چینی سینوفارم و واکسن روسی اسپوتنیک وی انجام می‌شود.

اینجا روزانه امید تزریق می‌شود/ از شک تا یقین برخی مراجعان

مسئول مرکز واکسیناسیون شماره یک در قم بیان کرد: از زمان آغاز به کار مرکز واکسیناسیون شماره یک در قم میانگین روزانه 500 نفر مراجعه‌کننده داشتیم که در روزهای آغازین راه‌اندازی مرکز واکسیناسیون و تزریق واکسن در قم این آمار تا مرز هزار نفر می‌رسید.

گزارش از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha