دغدغه امام(ره) بازیابی مسئله فلسطین در وجدان امت اسلام بود + فیلم
کد خبر: 3974778
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن:

دغدغه امام(ره) بازیابی مسئله فلسطین در وجدان امت اسلام بود + فیلم

علی رمضان الاوسی، استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن در وبینار «گفتمان مقاومت در اندیشه امام خمینی(ره)» تأکید کرد: به عقیده امام خمینی(ره) هیچ گزینه‌ای جز مقاومت و انتفاضه برای بازپس‌گیری حقوق پایمال شده امت‌ها وجود ندارد و دغدغه ایشان بازیابی مسئله فلسطین در وجدان امت اسلام بود.

به گزارش ایکنا، وبینار بین‌المللی «گفتمان مقاومت در اندیشه امام خمینی(ره)» از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) امروز ۱۳ خرداد از ساعت ۱۴ به صورت مجازی در مرقد امام(ره) آغاز به کار کرد.
 
علی رمضان الاوسی، استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن در این وبینار تأکید کرد که امام خمینی(ره) مفهوم مقاومت را تحکیم بخشیدند و خواستار عدم به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر و عدم توجه به توافقنامه‌های بین‌المللی ناعادلانه درباره فلسطین شدند.
بیشتر بخوانید:


متن سخنرانی «علی رمضان الاوسی» استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن و قرآن‌پژوه عراقی در این وبینار با عنوان «دغدغه امام راحل برای بازیابی هویت فلسطین در وجدان امت اسلام» به شرح زیر است:
 
ای روح خدا، ای پیشگام وحدت اسلامی در جهان، در سی و دومین سالگرد ارتحالتان بر شما سلام و درود می‌فرستم.
خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» (سوره مبارکه انبیاء/92): اين است امت شما كه امتى يگانه است، و منم پروردگار شما، پس مرا بپرستيد.
 
در حقیقت، تمام اصولی که امام خمینی(ره) در قبال قدس و مظلومیت ملت فلسطین و جنایات رژیم اشغالگر به آن استناد می‌کرد، همه حاکی از آن است که مسئله فلسطین مبارزه‌ای برای حقوق سلب شده فلسطینیان و تلاش برای همدستی شرق و غرب برای نهادینه کردن رژیم اسرائیل در منطقه است.
 
دیدگاه امام(ره) زاییده انقلاب اسلامی و سقوط شاه نبود، بلکه از زمان جوانی و مهاجرت ایشان پیش از تأسیس جمهوری اسلامی وجود داشت. هشدار امام خمینی نسبت به خطر این رژیم تنها برای سرزمین فلسطین نیست چرا که شعار صهیونیست‌ها «از نیل تا فرات» است. این به معنای آن است که تمام کشورهای عربی اطراف این رژیم باید ساقط شوند و تحت سلطه این رژیم باقی بمانند.
 
از این رو امام(ره) به آزادی کل خاک فلسطین و اخراج اشغالگران و بازگشت حقوق به اهل این سرزمین توجه می‌کرد. زیرا رؤیای بزرگ اسرائیل این رژیم را مجبور می‌کند تا تمام این جنایات را مرتکب شود و تاریخ در طول دهه‌ها و سالیان بسیار شاهد این جنایات است که چگونه مرتکب قتل و خونریزی شده‌اند.
 
امام خمینی(ره) در تمام سخنرانی‌هایشان روشن کردند که نظام‌های عربی باید در این مسئله حضور داشته باشند و وجود رژیم‌های سر فرودآورده یکی از دلایل ادامه اشغالگری است.
 
از این رو، امام راحل به ضرورت وحدت کلمه و متحد شدن تلاش‌ها برای آزادسازی کامل سرزمین فلسطین می‌پرداخت.
 
امام(ره) کسانی که در خواب غفلت بودند را با این ندا بیدار می‌کرد و می‌فرمود: «بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید؛ شما خانه‌ای در کنار آشیانه گرگ برای خود ساخته‌اید. برخیزید زیرا جایی برای خواب در جهان وجود ندارد که از صیاد در امان باشد».
 
امام خمینی می‌فرمود که هیچ گزینه‌ای برای بازپس‌گیری حق وجود ندارد مگر از طریق مقابله با طرح اشغالگری که همان گزینه مقاومت و انتفاضه است.
 
امام(ره) تمام اقدامات و نکته‌های ضروری را که ما به سرعت به آنها اشاره کردیم به این شکل وضع کردند: اولاً خواستار کنار گذاشتن اختلافات داخلی دولت‌ها و ملت‌های عربی و اسلامی شدند و همچنین تقویت موجودیت حقیقی امت اسلامی و تحکیم جبهه آن با توکل بر خدا و تقویت ایمان به خداوند را خواستار شدند.
 
امام(ره) به لزوم توجه به خطرات اسرائیل از جهت امکانات و مانورهای آن، به دلیل تفکر اشغالگرانه گسترده و رؤیای بزرگ اسرائیل هشدار می‌دادند.
 
امام خمینی روز جهانی قدس را تنها مختص به قدس ندانست، بلکه این روز را روز تمام مستضعفان جهان در مقابله با تمام پروژه‌های استکباری می‌دانست. لذا قدس همانگونه که امام(ره) عقیده داشتند مسئله نخست مسلمانان است و یک مسئله شخصی و فردی نیست.
 
روز قدس مختص به یک کشور مشخص نیست بلکه همانطور که امام راحل به آن اشاره دارند، از آنِ همه موحدان و مؤمنان است.
 
روز قدس باید یک آگاهی قدسی در امت اسلامی ایجاد کند و امام خمینی نیز در این زمینه به ضرورت تمرکز بر مفهوم اسلامی آن در وجدان امت تأکید کردند تا امت اسلامی هویت و وابستگی فکری و سیاسی خود را بازیافته و به عزت، کرامت، استقلال، سیادت و شرف خود دست یابد.
 
امام خمینی(ره) مفهوم مقاومت را تحکیم بخشیدند و خواستار عدم به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر و عدم توجه به توافقنامه‌های بین‌المللی ناعادلانه شدند همچون توافقنامه اسلو، کمپ دیوید و غیره و تمام توافقنامه‌های بین‌المللی که به دنبال اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی و جنگ‌های ظالمانه علیه ملت تحت محاصره فلسطین صادر شده‌اند.
 
امام خمینی(ره) به حساب کردن بر روی اراده ملت تأکید داشتند تا امت اسلامی قهرمانان خود را در آغوش بگیرد. کما این که ایشان از نظام‌های موجود علی‌رغم ضعفشان خواستند تا قدس را یاری کنند و با خواسته‌های امت اسلامی و مردم این کشورها برای آزادسازی و اخراج اشغالگران همراهی کنند تا در کنار این ملت‌ها برای حمایت از مسئله نخست امت اسلامی در یک صف قرار گیرند.
 
به عقیده امام خمینی(ره) حمایت از مقاومت‌کنندگان واجب و مقدس است؛ این حمایت از طریق ارائه کمک‌ها و حمایت سیاسی، نظامی، اجتماعی و روانی از افرادی است که جان خود را فدا می‌کنند. امام خمینی(ره) اجازه دادند که وجوهات شرعی در این زمینه پرداخت شود تا امت اسلامی عزت خود را بازیابد و هویت آن محقق شود.
 
امام خمینی(ره) بخش وسیعی از سخنرانی‌ها، بیدارسازی عمومی و حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم خود را به انتفاضه ملت فلسطین اختصاص داده بود و خواستار استفاده از نفت و سایر ثروت‌های کشورهای اسلامی در این مسئله ـ از آن رو که ثروت‌های اقتصادی تأثیرگذاری هستند ـ و همچنین خواستار استفاده از نفت برای فشار وارد کردن بر اشغالگران شد، به این دلیل که رژیم اشغالگر، یک رژیم متجاوز است و باید فلسطین را ترک کند.
 
امام(ره) امیدی به نشست‌های مذاکرات سیاسی بین ظالم و مظلوم نداشت چرا که این مذاکرات، به هیچ وجه قدس و مقدسات و سرزمین فلسطین را نجات نمی‌دهند، بنابراین در اندیشه امام خمینی(ره) هیچ گزینه‌ای در مقابل عرب‌ها و مسلمانان جز گزینه جهاد، مقاومت و انتفاضه وجود ندارد؛ بنابراین همانطور که امام(ره) به آن اشاره دارند، تمام این گزینه‌های دیپلماتیک و مذاکرات، متأسفانه در مقابل قوانین بازیچه بین‌المللی سر فرود می‌آورند.
 
از این رو می‌توان به مواضع امام خمینی(ره) در حمایت از انتفاضه‌ ملت‌ها و اعتماد به نفس و تسخیر قابلیت‌های موجود برای حمایت از این ملت مظلوم که خواستار آزادی و رهایی و تحقق سیادت و استقلال هستند پی برد.
 
این رویکرد واقعی و تشخیص دقیق امام راحل را ما امروز در تحولات اخیر و درگیری‌ها و پیروز‌ی‌های ملت فلسطین و تمام مسلمانان و عرب‌ها شاهد هستیم. این پیروزی‌ها در حقیقت چیزی جز تصدیق رویکرد امام خمینی(ره) در عدالت نسبت به مظلوم و محکوم کردن ظالم نیست. والحمدلله رب العالمین.
 
ویدئوی سخنرانی دکتر علی رمضان الاوسی، استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن و قرآن‌پژوه عراقی را در ذیل مشاهده می‌کنید.
انتهای پیام
captcha