واکنش وزیر سعودی به کاهش صدای بلندگوی مساجد
کد خبر: 3974862
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳

واکنش وزیر سعودی به کاهش صدای بلندگوی مساجد

در پی اعتراضات به تصمیم کاهش صدای بلندگوهای مساجد در عربستان، وزیر امور اسلامی این کشور از این اقدام دفاع کرد و آن را در جهت رفاه حال مردم دانست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رویترز، عبدالطیف الشیخ وزیر امور اسلامی عربستان روز دوشنبه از دستور کاهش صدای بلندگوهای مسجد دفاع کرد و گفت: خانواده‌ها شکایت داشتند که بلندگوهای مساجد خواب کودکان آنها را مختل می‌کند.

هفته گذشته، وزارت امور اسلامی عربستان در بخشنامه‌ای اعلام کرد که بلندگوهای مساجد نباید اذان و نمازها را با بیشتر از یک سوم حداکثر حجم صدای خود پخش کنند. همچنین بلندگوهایی که برای پخش اذان استفاده می‌شوند باید پس از اذان خاموش شوند و نه اینکه به پخش کامل نماز و خطبه‌ها ادامه دهند.

خبرنگار رویترز که روز دوشنبه از ریاض گزارش می‌داد گفت که به نظر می‌رسد برخی مساجد، اما نه همه، تا حدودی صدای بلندگوهای خود را کم کرده‌اند. 

 وزیر امور اسلامی عربستان در ویدئویی که از تلویزیونی الاخباریه پخش شد گفت که این تغییرات پاسخی به شکایات مردم از جمله افراد مسن و والدین است که خواب فرزندانشان مختل شده است.

وی با بیان اینکه چندین کانال تلویزیونی نیز مشغول پخش نماز هستند، گفت: کسانی که می‌خواهند نماز بخوانند نیازی به انتظار برای صدای اذان امام جماعت ندارند. آنها باید از قبل در مسجد باشند.

برخی از کاربران توئیتر عربستانی از این اقدام استقبال کردند اما برخی دیگر گفتند که با صدای اذان و نماز آرام می‌شوند.

یکی از کاربران سعودی معروف به محمد آل یحیی در توئیتر خود نوشت: اکنون که قرائت قرآن کریم از طریق بلندگوها به بهانه اینکه مزاحمتی برای چند نفر ایجاد می‌کند، قطع شده است امیدواریم که به بخش بزرگی از منبع آزار و اذیت مردم یعنی موسیقی بلند در رستوران‌ها و بازارها هم توجه شود. 

الشیخ گفت: دشمنان پادشاهی عربستان می‌خواهند افکار عمومی را تحریک کنند و در تصمیمات دولت ایجاد شک کنند و از طریق پیام‌های خود انسجام ملی را از بین ببرند.

انتهای پیام
captcha