توسعه مخاطب قرآنی با جلسات خانگی طرح نورالثقلین
کد خبر: 3974954
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
حجت‌‌الاسلام اخوان صباغ بیان کرد:

توسعه مخاطب قرآنی با جلسات خانگی طرح نورالثقلین

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در نشستی با رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها از تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و همچنین تقویت جلسات و محافل قرآن خانگی در طرح نورالثقلین خبر داد و گفت: در این طرح یک شبکه منسجم قرآنی با نگاه به توسعه مخاطب تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست حجت‌‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، با رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها صبح امروز سه‌شنبه، ۱۱ خرداد، به صورت مجازی با موضوع تبیین و ابلاغ شیوه‌نامه نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین برگزار شد.

این نشست در دو گروه برگزار می‌شود و در نشست امروز مدیران ادارات امور قرآنی استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، همدان، گیلان، مرکزی، یزد، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و کرمان شرکت کردند.

در ابتدای نشست اخوان صباغ گفت: با وجود مشکلات و شرایط کرونا، کارهای خوبی انجام شد. در این دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک حفظ قرآن، برخلاف انتظارمان ریزش آنچنانی نداشتیم و این رقم کمتر از 10 درصد بود و حتی در بخش آقایان 10، 12 درصد به ظرفیت حافظان اضافه شد. این رویداد باید ادامه یابد و آزمون حفظ عمومی نیز به این برنامه اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف از این نشست مرور طرح نورالثقلین و برنامه تربیت قرآنی است، اظهار کرد: مقرر شده دستورالعمل سال 1400 مرور شود و سال کنونی سال اجرای آن است تا برای تربیت قرآنی جامعه گام برداریم. تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و جلسات و محافل قرآنی و همچنین تقویت جلسات و محافل قرآنی خانگی تحول درخوری است.

ایجاد شبکه‌ قرآنی منسجم با نگاه به توسعه مخاطب

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 200 مرکز ثبت شده است و حدود 2 هزار نفر آموزش دیده‌اند و هدفمان این است که امسال به 500 مرکز قرآنی افزایش یابند و 20 هزار جلسه قرآنی داشته باشیم. تسهیل این اتفاق در سراسر کشور اهمیت دارد و باید ثبت مؤسسات و مراکز تربیت قرآنی آسان شود و نیز به شرکت‌کنندگان دوره‌های تربیت قرآنی گواهینامه‌ای اعطا شود و در خدمت مربیان، مسئولان و مدرسان قرآنی باشیم و یک شبکه منسجم قرآنی با نگاه به توسعه مخاطب و گفتمان‌سازی و محوریت قرآن شکل گیرد.

توسعه مخاطب قرآنی به واسطه جلسات خانگی طرح نورالثقلین

اخوان صباغ بیان کرد: گفتمان قرآنی بر گفتمان‌های دیگر غالب است و همه باید در ایجاد گفتمان قرآنی دست به دست دهیم و نورالثقلین چنین ظرفیتی را دارد. اگر نگاهمان جهادی باشد، خداوند راه‌ها را می‌گشاید. همچنین باید برای شرکت حداکثری جامعه قرآنی در انتخابات تلاش کنیم. البته موضع‌گیری نداشته باشیم و در این باره کسی حق ندارد که از فضا و عناوین سازمانی استفاده کند و این مطالبه مقام معظم رهبری است.

تحقق خانواده قرآنی

بنا بر گزارش ایکنا، در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین موسی جامعی، معاون تعلیم و تربیت سازمان دارالقرآن الکریم، گزارشی را از روند طرح نورالثفلین  ارائه کرد و گفت: امیدواریم با این طرح گام‌هایی برای پیشبرد جلسات خانگی برداشته شود. هدف رسیدن به خانواده قرآنی است و باید در خانواده‌ها نفوذ کنیم و محتوای اصیل اسلام ناب را ترویج دهیم. 

توسعه مخاطب قرآنی به واسطه جلسات خانگی طرح نورالثقلین

وی افزود: از دید ما هر کسی که در جلسه قرآن شرکت می‌کند نماینده یک خانواده است و باید این جلسات در خانه‌ها تشکیل شود و حضور در خانه یعنی تحت پوشش قرار دادن خانواده‌ها و توسعه فرهنگ قرآنی. ریشه مشکلات جامعه مثل طلاق، به دلیل فاصله گرفتن خانواده‌ها از قرآن است. خانواده یعنی نهادی اجتماعی که همه در آن عضو هستند و اسلام از بین همه مجموعه‌های اجتماعی، بیشترین دستورات و توصیه‌ها را برای خانواده دارد. رهبر انقلاب می‌فرمایند که کار فرهنگی کار ذهنی است. در زمان جنگ، فردی خودش را روی میدان مین می‌انداخت تا برای سایر رزمندگان معبر درست کند و تصویر ذهنی او باعث چنین کاری می‌شد. با توجه به توسعه معلومات قرآنی، این باورها تقویت می‌شود و بهترین ابزار جلسات خانگی است که بدون هیچ مجوزی در هر دولت و حکومتی به راحتی تشکیل می‌شود و در عین کم‌هزینه بودن، راهبردی‌ترین فعالیت برای رسیدن به اهداف متعالی است.

ابتکار جدید هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی

جامعی اظهار کرد: مجموعه‌های بالقوه یا بالفعلی در این زمینه کار می‌کنند و مقرر شد که از هیئت اندیشه‌ورز استان‌ها دعوت شود و آن‌ها به‌عنوان نماینده یک مجموعه مردمی در جلسات ما حضور یابند. دبیر این هیئت اندیشه‌ورز شما مدیران قرآنی هستید. از دیگر حاضران در این هیئت می‌توان به جامعه عصر به‌عنوان کارگروه قرآنی قرارگاه فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) اشاره کرد. 

وی ادامه داد: از مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها و بسیج نیز در جلسات هیئت اندیشه‌ورز دعوت خواهیم کرد، چرا که بعد از ساختار آموزش و پرورش، بسیج بزرگترین شبکه مردمی است. با حوزه‌های علمیه برادران نیز تفاهم‌نامه‌ای آماده امضاست و به‌صورت آزمایشی در ماه رمضان برای 8 هزار نفر محتوا در پیام‌رسان‌های ایتا و بله ارسال کردیم.

مأمنی برای مربیان جلسات خانگی ایجاد شود

جامعی بیان کرد: از حضور شخصیت‌های حقیقی نیز در هیئت اندیشه‌ورز استقبال می‌کنیم و راه‌اندازی جلسات خانگی قرآن و راه‌اندازی مراکز تربیت قرآنی دو اولویت مهم است. مراکز آموزش تربیت مربی هنوز در استان‌ها و شهرستان‌ها تکمیل نشده و این ضعف کار است. هم‌اکنون 20 استان فهرست مدیران پیشنهادی خود را که 300 نفرند ارسال کرده‌اند و اکثر آن‌ها بسیار توانمندند. امیدواریم این مراکز تحت نظر هیئت اندیشه‌ورز راه‌اندازی شود. همچنین حدود 2500 مربی معرفی شده است.

وی ادامه داد: اولین دوره آموزشی مدیران و مربیان برگزار شد و نیز سامانه دارالقرآن در ابتدا با چالش‌هایی مواجه بود. این دوره تا آخر خرداد قابل دسترس است. علاوه بر این DVD دو دوره مدیران و مربیان ارسال ‌می‌شود تا دوره را در منزل ببینند و در تاریخ معین در امتحان شرکت کنند. سعی شده که مطالب تکراری نباشد و برای مدیران استانی که دوره را گذرانده‌اند و آزمون داده‌اند، شیوه‌نامه ارسال می‌شود تا مجوز ایجاد مراکز تربیت قرآنی برایشان صادر شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مهدویان‌رئوف، نماینده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور، گفت: آنچه برای تبیین نهضت فرهنگ قرآنی نورالثقلین آماده شده سه بخش دارد؛ بخش اول دستورالعمل، بخش دوم شیوه‌نامه برای مراکز تربیت قرآنی و بخش سوم شیوه‌نامه راه‌اندازی جلسات خانگی قرآن. در بحث آیین‌نامه اجرایی اهداف، سیاست‌ها و کلیاتی را مطرح کردیم مثل خانواده‌محور بودن و تربیت نیرو را به جد پیگیری می‌کنیم.

توسعه مخاطب قرآنی به واسطه جلسات خانگی طرح نورالثقلین

شبکه‌سازی با جلسات خانگی قرآن

وی ادامه داد: بحث بعدی ساختار و شرح وظایف است. کلیات طرح، خانواده‌ها هستند و ساختار اجرایی‌اش، جلسات خانگی قرآن است و مهم‌ترین ساحت بحث شبکه‌سازی است. بخش دوم نیز شامل شیوه‌نامه راه‌اندازی مراکز تربیت قرآنی است و مؤسسات قرآنی اولویت دارند. از بین مؤسسات موفق حدود 300 مؤسسه معرفی شده‌اند و بسیاری جلسات خانگی قرآن دارند. از جهت اولویت ذاتی، مساجد خیلی اهمیت دارند که «مسجد» محور این قصه در آینده شود. به همه ظرفیت‌ها در این طرح توجه خواهد شد. مأموریت اصلی‌ این مراکز راهبری است و صرفاً کارهای آموزشی و ترویجی انجام نشود و منجر به کادرسازی شود. 

مؤسسات نهادسازی کنند

مهدویان رئوف اظهار کرد: باید توانمندسازی کادر تربیتی و آموزشی این مراکز مد نظر قرار گیرد و کادر اجرایی و آموزشی داشته باشند. فرایندی برای راه‌انداری مراکز، صدور پروانه و مجوز تعیین شده که به سبک و سیاق فعالیت خانه‌های قرآن است. همچنین مؤسسات اهمیت دارند، زیرا نهادینه‌سازی و نهادسازی می‌کنند تا به چشم‌انداز 20 هزار جلسه خانگی برسیم.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی، مدیر ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن، بیان کرد: قریب به سه سال است که نتوانسته‌ایم با کارشناسان و رابطان شهرستان‌ها گفت‌وگو کنیم و اطلاعاتمان به‌روز نیست. تقاضا داریم که سؤالات مطرح شود تا طی یکی دو روز آینده دستورالعمل‌ها ارسال و عملیات اجرایی نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین اجرا شود.

توسعه مخاطب قرآنی به واسطه جلسات خانگی طرح نورالثقلین

در ادامه برخی از رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها به ارائه نکاتی پرداختند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت مدیران طرح نورالثقلین
  • دخیل کردن خانه‌های قرآن روستایی در طرح مذکور
  • لزوم دقت در صدور پروانه و فیزیکی نبودن صدور آن و تسهیل صدور مجوز
  • ضرورت حضور کارشناسان در جلسه مدیران قرآنی
  • جلوگیری از قیچی شدن اعتبارات و فشل شدن برنامه‌ها
  • تقویت جایگاه دارالقرآن‌ها
  • جلوگیری از دخالت غیر متخصصان در فعالیت‌های قرآنی
  • اعطای جوایز و اجرای برنامه‌های رقابتی
انتهای پیام
captcha