امام خمینی(ره) دارای جایگاهی رفیع در میان مستضعفان جهان است
کد خبر: 3975361
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱

امام خمینی(ره) دارای جایگاهی رفیع در میان مستضعفان جهان است

رایزن فرهنگی ایران در وبینار تخصصی «امام خمینی(ره) مجدد دین و مذهب در عصر کنونی»، با اشاره به تلاش امام خمینی(ره) برای شکستن حصار‌های جهل و خرافه در جهان اسلام، گفت: ایشان یکی از متجددان بزرگ تاریخ معاصر جهان اسلام است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، عباس خامه یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در وبینار تخصصی «امام خمینی(ره) مجدد دین و مذهب در عصر کنونی» که عصر امروز به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) از سوی مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: تجددگرایی یک بحث دیرینه و حائز اهمیت و پرچالش است و در جهان اسلام طی سه سده اخیر همواره بوده و رویارویی زیادی بین تجددگرایی به مفهوم مدرنیزه و سنت‌گرایی وجود داشته است.

وی ابراز کرد:  در ایران نیز این  موضوع سابقه 150 ساله‌ دارد، برخی تنها راه گریز از  وضعیت موجود را غربی شدن و تقلید کورکورانه از غرب می‌دانند، عده‌ای نیز صرفاً بر سنت‌های گذشته پایبند باقی مانده‌اند. حتی سنت‌هایی که در گذر زمان و درگذر تحولات تاریخی با ناخالصی و خرافات و انحرافات فراوانی که ممزوج شده و نیاز به پالایش و تجدید نظر دارد و تقابل میان  این دو جریان یعنی جریان سنت‌گرایی صرف و مدرنیته افراطی از همان گذشته و از دیرباز با شدت تمام جریان داشته و پیامدهای ناگواری هم در واقع برای جوامع اسلامی و به خصوص جامعه ایران داشته است.

خامه‌یار ادامه داد: این دو جریان خواه ناخواه متاثر از ایده‌های نوین در سده گذشته، ایده‌هایی همچون لیبرالیسم، مارکسیسم و سوسیالیزم بوده و در زمان‌های گذشته با عناوین مدرنیته در واقع قد علم کرده است. امام‌(ره) یکی از مجددان دینی اصیل و مهم تاریخ معاصر اسلام و ایران به شمار می‌روند که با بررسی نظرات ایشان می‌توانیم علل بحران بوجود آمده از تحولات یک سده اخیر در این رابطه را مورد بررسی ارزیابی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: بررسی سیر وقایع و حوادث تاریخی پنجاه سال اخیر و کنکاشی که در علل و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته نشان می‌دهد که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی‌(ره) مشکل و بحران را کاملاً شناخته و دقیقاً بر این مسئله آگاهی داشته‌اند و سعی کرده‌اند با ارائه راه حلی این معضل جامعه  امروز ایران را مرتفع کنند.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان به مبانی تجدد دینی حضرت امام(ره) اشاره کرد و گفت: نکته اول، غرب‌زدگی و شیفتگی سران رژیم‌های ایران و پاره‌ای از کشورهای اسلامی به غرب است، نکته دوم یا عامل دوم تحجر و واپس‌گرایی برخی از نخبگان مذهبی و دینی جهان اسلام  بوده و نکته سوم استعمارگران هستند که به عنوان عامل خارجی مطرح می‌شوند.

وی ادامه داد: غرب زدگی و غرب شیفتگی و مرعوب نظام فکری و اجتماعی غرب شدن و در برابر پیشرفت‌های مادی غرب تسلیم شدن از عوامل اساسی بروز تجدد‌گرایی دینی نزد امام خمینی(ره) است موضع‌گیری‌های ایشان در طول مبارزه از 15 خرداد تا آخرین لحظه حیاتشان گویای این مسئله است و بحران‌های ناشی از رویارویی سنت و تجدد در ایران معاصر در ایران رابطه قابل فهم است.

خامه‌یار با بیان اینکه امام خمینی(ره) در بسیاری از سخنان خودشان موافقت اسلام با پیشرفت و ترقی و نوسازی را اعلام کردند، گفت: ایشان اساساً چنین اموری را از هدف اسلام تلقی می‎کنند و با همه ترقی‌ها و پیشرفت‌های اسلام موافق هستند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) تحجر گرایی را در پاره‌ای برداشت‌های ناقص و سطحی از دین، گرایش‌های توأم با جهل و جمود و ظاهرگرایی و مقدس‌نمایی، اصالت و توجه به ظاهر دیانت و غفلت از باطن و اهداف آن عدم دخالت می‌دانند، حضرت امام این نوع نگرش نسبت به دین را عامل بحران و معضل برای مذهب می‌دانستند.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان تصریح کرد: درس‌های ولایت فقیهی که در نجف ایراد شده مالامال از این مباحث است و امام مفصل در این رابطه صحبت کرده‌اند؛ حضرت امام خطاب به علمایی که روایات اسلامی را در جهت بی‌اعتنایی به مسائل روز تأویل می‌کنند و توجهی به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت‌(ع) در باب اجرای قانون اسلام ندارند، می‌فرمایند «اسلام مندرس نیست، آیا اسلام همین است که در کتاب‌ها نوشته شود؟».

وی گفت: استعمارگران از عوامل اصلی ایجاد تنش و بحران در جوامع اسلامی و خصوصاً در ایران معاصر به ویژه استعمار غرب بودند که عملکرد آنان‌گاه به صورت مستقیم و گاه از طریق سیاست‌های شیطانی و عوامل داخلیشان نمایان می‌شد، یا از طریق جریان‌سازی و مذهب‌سازی نظیر بهائیت درایران و وهابیت در عربستان و جریان‌های فکری انحرافی در شبه قاره هند و در بسیاری از کشورها و یا به وسیله وادار ساختن دولت‌ها برای حمایت  از رژیم‌های غیر مشروع مانند رژیم غاصب اسرائیل، حضرت امام نسبت به این موضوعات و مشکلات در مقاطع مختلف حیات خود بویژه در دوران رژیم پهلوی عکس‌العمل‌های شدیدی داشتند و بارها این معضلات را گوشزد می‌کردند و روی این مسئله تأکید داشتند، نام می‌بردند و نسبت به این مسئله واقعا اعتراض داشتند.

طرح نظریه ولایت فقیه به عنوان بهترین راهکار

خامه‌یار تصریح کرد: تجدد دینی امام با چنین دیدگاهی شکل می‌گیرد و نظرات متعدد و راهکارهای ایشان برای برون رفت از جامعه غیرمطلوب و ناهنجار و همچنین رسیدن به جامعه مطلوب و بهنجار ارائه می‌شود، امام در این رابطه برای خروج از یک جامعه نابهنجار نظریه ولایت فقیه را به عنوان بهترین راهکار و جایگزین ارائه می‌دهند و نظام جمهوری اسلامی با اتکا بر همین نظریه شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: امام در بهمن 1348 دراثنای بحث فقهی مکاسب، موضوع ولایت فقیه را محور تدریس خودشان قرار می‌دهند و در این رابطه می‌فرمایند «بر تمام مسلمانان و پیشاپیش آنان بر علمای روحانی و طلاب حوزه‌های علمیه اسلامی واجب است که علیه سم‌پاشی‌های دشمنان اسلام به هر وسیله ممکن قیام کنند تا اینکه بر همگان آشکار شود که اسلام برای اقامه حکومتی عدل گستر آمده است».

رایزن فرهنگی ایران در لبنان بیان کرد: در اندیشه سیاسی  امام فقها مکلف هستند جهت حل بحران جامعه در راستای تحصیل حکومت تلاش کنند؛ با پیروزی انقلاب اسلامی که حاصل راه حل قیام و انقلاب بود، امام در اندیشه سیاسی خودشان از این مرحله هم گذر می‌کنند و به نظریه ولایت فقیه می‌رسند؛ امام مدت‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در‌باره نظریه ولایت فقیه بحث و بررسی فراوانی داشتند و در نجف اشرف از مباحث علمی ایشان همین نظریه است که آن را بعنوان چارچوب حکومت اسلامی معرفی می‌کردند.

وی ابراز کرد: بعد از پیروزی انقلاب هم  نظام جمهوری اسلامی که با مشکلاتی برخورد می‌کند در حوزه اجرا همین نظریه راهکارهای عملی متعددی را برای حل مشکلات جامعه از سوی امام مطرح می‌کند و اجرایی می‌شود، فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام و صدور احکام حکومتی از این قبیل است که بعضاً ممکن بود که با واکنش منفی برخی از افراد هم مواجه شود، اما حضرت امام به تبیین ابعاد و حدود اختیارات ولی فقیه در این دوره می‌پردازد.

خامه‌یار با بیان اینکه امام یکی از مجددان برجسته دینی هستند که توانستند با تکیه بر مقتضیات زمان و مکان تفکر دینی رو با برخی از ارکان و عناصر مدرنیته تلفیق کنند و با قرائت جدیدی از برخی عناصر سنت و هنجارهای گذشته دست به اصلاح گری بزنند انقلاب اسلامی را  رهبری و به پیروزی برسانند، گفت: در بینش امام خمینی(ره) از غرب و نفی و طرد کلیه مظاهر آن توصیه می‌شود، نه شیفتگی و شیدایی و  نه از خودبیگانگی داشته باشید.

وی بیان کرد: امام استقلال فرهنگی و سیاسی و نظامی را با تکیه بر هویت اسلامی و احیای بعضی عناصر آن با توجه به ضروریات زمان و مکان و با استفاده از وجوه مثبت تمدن انسانی دیگران تمدنی نو پا با روح و معنویت اسلامی را هر روز بیشتر در افراد جامعه می‌دمند و علمای این نظام با اجتهاد پویای خود پاسخگوی تمامی مسائل و مشکلات جدید از سوی حضرت امام معرفی می‌شوند.

این فعال فرهنگی در کشور لبنان گفت: حضرت امام(ره) مصلحی بود که با تکیه بر اصول اسلام و با درک زمان و نیز با تکیه بر اصول اخلاقی و تهذیب نفس و با شجاعت خاص خود حکومت اسلامی را تشکیل دادند و تعالیم اسلامی را در جامعه پیاده کردند؛ در تفکر امام خرافه، جمود، تحجر، تقدس، تجدد به معنای پشت کردن به سنت و سیاستهای ماکیاولیستی حقیقتاً راهی نداشت.

علامه مرتضی مرتضی، فعال بین‌الملل از کشور کنیا  در وبینار تخصصی «امام خمینی(ره) مجدد دین و مذهب در عصر کنونی» که عصر امروز به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) از سوی مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: سخن گفتن از امام خمینی رضوان الله تعالی علیه کار دشواری است، زیرا شخصیت ایشان شخصیت بزرگی است که  از زمان غیبت صغری امام زمان(عج) تا کنون وجود نداشته است.

وی ادامه داد: ایشان با حرکت و انقلاب خود علیه نظام گذشته و از بین رفته ایران توانست مسیر تاریخ را تغییر دهد، انقلابی که همچنان ادامه دارد و هرروز در حال پیشروی است. این انقلاب منحصر به ایران نبوده بلکه چشم مستضعفان همه ملت‌ها را باز کرده است.

علامه مرتضی گفت: امام خمینی(ره) توانست شکل تمام دنیا را تغییر دهد، ما طی سال‌های گذشته  شاهد تحقیر و عقب‌نشینی قدرت‌های استکبار جهانی در برابر ایستادگی و مقاومت مظلومین و مستضعفین علیه قدرت‌های ظالم بوده‌ایم.

وی افزود: حقیقت این است که اکنون در خطرناک‌ترین مراحل هستیم، مرحله جدال بین حق و باطل، جدال بین قدرت ایمان و قدرت شر، بدون شک قدرت ایمان پیروز خواهد شد و فلسطین پیروز می‌شود.

این فعال بین‌الملل از کشور کنیا ادامه داد: آفریقا یکی از مناطقی است که از این انقلاب تأثیر پذیرفت و بر عنصر جوانان و دولت‌های نزدیک تأثیر گذاشت، جوانان به رنج‌ها و درد‌هایی که از سوی استعمار‌گران بر آنها تحمیل می‌شد، پی بردند، نسل جوان با صدای امام خمینی‌(ره) از خواب بیدار شد و توانست به شکل خاصی با اندیشه اهل بیت(ع) آشنا شود، زیرا تا قبل از آن با اهل بیت (ع)آشنایی چندانی نداشتند.

وی تصریح کرد: به همین علت شاهد شدت استقبال مردم برای آشنایی با فکر و سیره اهل بیت‌(ع) هستیم و مؤسسات ویژه نشر و اشاعه فرهنگ اهل بیت‌(ع) شکل گرفت؛ این نتیجه حرکت امام خمینی‌(ره) بود و این یک امر طبیعی است، آینده متعلق به این مکتب خواهد بود، و بر ما واجب است که این مکتب را به صورت کامل تعریف کنیم(ع) آشنا شوند، آماده کنیم.

علامه مرتضی بیان کرد: امام(ره) اثری برجای گذاشت که با گذشت زمان از بین نمی‌رود، اندیشه‌اش در خصوص آنچه که می‌خواست روشن بود و در عمل به آنچه که می‌خواست رسید. از خداوند متعال برای این انقلاب و رهبران آن به ویژه مقام معظم رهبری خواستاریم در حمل این رسالت موفق باشند و آن را دست صاحب حقیقی آن امام زمان‌(عج) برسانند.

انتهای پیام
captcha