محبوبیت و مقبولیت؛ دو ویژگی کم‌نظیر امام راحل
کد خبر: 3975520
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

محبوبیت و مقبولیت؛ دو ویژگی کم‌نظیر امام راحل

اسقف اعظم مارنرسای بنیامین، رهبر کلیسای شرق آشوری با اشاره به دو ویژگی مهم امام راحل بیان کرد: یکی از این ویژگی‌ها، محبوبیت و دیگری مقبولیت است. امام، محبوب دل‌ها بودند، هستند و خواهند بود. امام فقط امام مسلمین نبود و نیست و همچنین صرفاً امامِ ایرانیان هم نبود بلکه رهبری‌اش غیر ایرانیان را هم شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سمینار بین‌المللی امام خمینی(ره) و دنیای معاصر عصر امروز، سیزدهم خردادماه در حرم امام(ره) و با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان به بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزار شد. در سومین پنل از این سمینار که از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، خبرگزاری ایکنا، مؤسسه تنظیم و نشر آثار و ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام(ره) برپا شد، حاخام یونس حمامی لاله‌زار؛ رهبر کلیمیان ایران، موبد ادشیر خورشیدیان؛ رئیس انجمن موبدان تهران، اسقف اعظم مارنرسای بنیامین؛ رهبر کلیسای شرق آشوری، آرا شاوردیان؛ نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی یونسی؛ دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی سخنرانی داشتند.

اسقف اعظم مارنرسای بنیامین، رهبر کلیسای شرق آشوری در این پنل بیان کرد: اگر در مورد ویژگی‌های رهبران بزرگ معنوی، دینی و سیاسی صحبت کنیم، ویژگی‌های زیادی را می‌توان برشمرد. در مورد رهبران معنوی، در عهد عتیق و در کتاب تورات می‌توان به موسی(ع) و همچنین دیگر رهبران اشاره کرد. موسی(ع) خود و قومش را از اسارت فرعونیان نجات داد و بعد از آن، یوشع، قوم خود را به سرزمین موعود رهنمون کرد و همچنین از دیگر انبیا(ع) نیز به نیکی یاد شده است. در عهد جدید نیز از رهبران بزرگ یاد شده است و آنچه می‌توان در مورد امام راحل اشاره کرد نیز بسیار زیاد است، اما در مورد امام دو نکته را باید مطرح کنم.

مارنرسای بنیامین گفت: یکی از این ویژگی‌ها، محبوبیت و دیگری مقبولیت است. امام محبوب دل‌ها بودند، هستند و خواهند بود. امام فقط امام مسلمین نبود و نیست و همچنین صرفا امامِ ایرانیان هم نبود، بلکه رهبری‌اش غیر ایرانیان هم شامل می‌شود. همچنین امام، مقبول همه بودند و هستند. امام از طریق صندوق آرا انتخاب نشده بودند، بلکه امام، رهبر معنوی و سیاسی بودند و امام از طرف خداوند برای نجات ایران برگزیده شده بودند. امام رهبری مثال‌زدنی بودند و این دو خصیصه از خصوصیات بارز رهبر سیاسی و معنوی ما بود و امیدواریم در این ایام بتوانیم قدردان یادگار ایشان؛ یعنی قانون اساسی و همه شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی باشیم و بتوانیم برای آینده ایران و فرزندان خود، راه خوبی در پیش داشته باشیم.

به گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این پنل، نوبت به سخنرانی موبد ادشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران رسید. وی بیان کرد: اصولاً آنچه هست اینکه حقیقت در دانش دین نیز مانند دیگر دانش‌ها است و یکسری اصول دارد و این اصول، حقیقت دین هستند و نمی‌تواند مانند حقیقت دیگر علوم دوتا باشد و حقیقت همیشه یکی است. حقیقت ادیان که در اصول ادیان آمده، مسائلی از قبیل توحید است و امام نیز به حقیقت مشترک تمام ادیان الهی پی برده بود و این مسئله پایه و اساس جمهوری اسلامی بود و امام از این‌رو، پایه را بر عدالت قرار دادند که تمام ادیان و مذاهب ایرانی نیز به این حقیقت آسمانی توجه کنند و به این آموزه اخلاقی، انسانی و انسانیت‌گستر امام علی(ع) پایبند باشند و بدانند آنکه ستم می‌کند یا ستمکاران را یاری می‌کند، همگی در این ظلم شریک هستند. جامعه اسلامی براساس جمهوری اسلامی که در قانون اساسی کشور تبلور یافت، دنباله حرکت عدالت‌گستر امام علی(ع) است که گرفتن حق انسان آسان شود و خوردن حق، دشوار گردد.

خورشیدیان بیان کرد: از لحظه‌ای که امام راحل وارد کشور شدند، فرمودند توحید، مذهب همه است و همه ما یَد واحده هستیم و از آن زمان به‌بعد نیز همه ما پیروان ادیان توحیدی غیراسلامی و اقوام و فرق دیگر، یاد گرفتیم انسانی فکر کنیم، ملی کار کنیم و زرتشتی یا مسلمان و ... زندگی کنیم و هرگز حاضر نشویم به خاطر منافع فرقه‌ای خود به زیان منافع ملی عمل کنیم یا به خاطر منافع ملی، اخلاق نیکو را زیر پا بگذاریم. برای همین هم همیشه جنگ را نامقدس اما دفاع را مقدس می‌دانستیم و در دفاع مقدس تا الآن دوش به دوش با همه ملت ایران پیش‌‌ رفته‌ایم و به قانون اساسی پایبند بوده‌ایم.

در بخش دیگری از این پنل نوبت به سخنرانی آرا شاوردیان، نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی رسید. وی بیان کرد: واکاوی ابعاد تفکر و شخصیت امام راحل، خارج از ظرف گفتار و نوشتار است، اما در این جلسه به چند نکته اشاره می‌کنم که می‌تواند بیانگر مسیر درست برای همه ما باشد و این نکات نیز از باب این است که «آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید». در تاریخ معاصر، نقش امام در وحدت‌بخشی به ملت‌ها و آشکار کردن دشمنان و بالا بردن بینش و دانش نسل جوان که در معرض تهدید بودند، منحصر به فرد است. امام خمینی(ره) نه‌تنها برای استقلال کشور تئوری ارائه کرد، بلکه انقلابی را رهبری کرد که با گسترش ریشه‌های آن در عمق ملت‌ها استوارتر می‌شود.

شاوردیان گفت: اندیشه‌ها و افکار و رویکردهای انقلابی او باید کنکاش شود؛ زیرا شناخت ابعاد شخصیتی ایشان، آن هم با روش علمی، یکی از مهمترین نیازهای عصر حاضر است. امام، متعلق به کشور خاصی نبوده است، او را مردی اندیشمند، سیاست‌مداری وارسته و حامی مستضعفین می‌شناسیم. تصمیم‌گیری‌های به‌موقع و سخنرانی‌های شورآفرین وی، نشانه تشخیص دقیق سیاسی اجتماعی او بود. جهان باید بداند امروز نیز اندیشه‌های امام زنده است.

وی تصریح کرد: نکاتی در منش ایشان به ویژه در اخلاق و سیاست وجود دارد که فراتر از زمان خود بود و در زمان حال و آینده نیز باید به عنوان الگو از آن بهره جست. کسانی که در دنیا در رأس امور قرار می‌گیرند، تکبر دارند و زندگی تجمل‌گرایانه را ترجیح می‌دهند و از طرفی، مردم دنیا نیز قبول کرده‌اند کسانی که در رأس حکومت‌ها هستند، این اخلاق را داشته باشند، اما امام این باور را تغییر داد و نشان داد رهبر یک ملت می‌تواند ساده‌زیست باشد و با اخلاق انبیا(ع)، با مردم برخورد کند.

شاوردیان بیان کرد: امروز که در جهان هر کشوری قصد دارد، توانایی خود را به رخ بکشد، باید یادآور این باشیم که احیای روحیه غرور و خودباروی در ملت ایران و ایمان به توانایی داخلی و تقویت اراده مردم، مدیون تفکر راسخ امام بود که جز با درایت و دوراندیشی، شناخت درست و درک عمیق از مسائل روز و پیش‌بینی آینده حاصل نمی‌شد. قدرت‌های خارجی، با نفوذ در لایه‌های حاکمیتی، مردم را به غلط به این باور رساندند که ملت ما قابلیت کارهای بزرگ را ندارد، اما امام روح غرور را در ملت ایران بیدار کرد. پیرو این خودباوری بود که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب؛ یعنی تحقق نه شرقی و نه غربی به وجود آمد.

وی تصریح کرد: امام در باب سیاست، توانایی منحصر به فردی در شناسایی دوست و دشمن داشتند و در شناخت دشمنان و دوستان اشتباه نکردند. از ابتدا دشمن را شناختند و تا آخر نیز در مقابل آنها ایستادند. این نکته را نباید فراموش کرد که نظریه‌های امام که پایه اصلی پیروزی انقلاب بود، محدود به یک دوران خاص نبوده و در حال رشد است و گواه زنده بودن پیام انقلاب را باید در بیانیه گام دوم یافت. در بخشی از این بیانیه آمده است: «انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست، به نقدها حساسیت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف‌های بی‌عمل می‌شمارد، اما به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریه‌ نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند.

شاوردیان در انتهای صحبت‌های خود گفت: امروز که نظام اسلامی در شرایط حساس خود قرار دارد، جامعه بیش از هر زمان نیازمند شناخت خطوط اصلی انقلاب امام در عرصه‌های داخلی و خارجی است؛ اصولی که شناخت آنها می‌تواند انقلاب را در مسیر صحیح خود نگه دارد.

انتهای پیام
captcha