مشورت قبل از انجام هر کاری مقدم بر استخاره است
کد خبر: 3975755
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌قمی:

مشورت قبل از انجام هر کاری مقدم بر استخاره است

استاد حوزه علمیه قم گفت: یکی از مسائلی که در زندگی مردم به وفور قابل رؤیت است و به آن توجه ویژه دارند گرفتن استخاره قبل از انجام هر کاری است، در حالی که در روایات وارد شده قبل از انجام کارهایتان با کسانی که اطلاعات کافی دارند مشورت کنید.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی‌قمی، استاد حوزه علمیه قم، در مراسم عزاداری ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) که به همت حوزه علمیه امام حسین(ع)، امروز، 15 خردادماه در میدان آئینی امام حسین(ع) برگزار شد با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی امام صادق(ع)، گفت: غیر از فرمایشات عمومی امام ششم یکی از کار‌های ویژه حضرت مراقب رفتاری تک تک یارانش بود و اگر نقطه ضعف می‌دیدند یا قوت تذکر و تحسین می‌کردند. باید توجه داشت که در بحث دعوت مردم به آموزه‌های دینی مهم است هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دیده بشود تا نتیجه مطلوب به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: نمونه اول مراقبت رفتاری ایشان نسبت به شخص ابو جعفر مؤمن‌ الطاق است که حضرت به وی فرمودند تو برعکس گذشتگان بسیار حرف میزنی و روی سکوتت کار نمی‌کنی؛ در گذشته اگر کسی می‌خواست عبودیت و سیر و سلوک را پیدا کند ۱۰ سال تمرین سکوت می‌کرد و برای همین جهت علمای علم اخلاق منشأ ده‌ها گناه را زبان می‌دانند.

حسینی‌قمی افزود: نمونه دوم عبدالله بن جندب است که حضرت صادق(ع) به وی فرمودند از خواب شبت کم کن و در روز کم سخن بگو و بدان که دو عضو بدن یعنی چشم و زبان ناسپاس‌ترین اعضای بدن هستند. در روایات نیز وارد شده است که گاهی افراد سؤالات بی‌ارزش از ساحت ائمه(ع) می‌پرسیدند، ولی ائمه(ع) آن‌ها را تشویق می‌کردند به اصل وظایف خود بپردازند و کمتر سخن بگویند.

استاد حوزه علمیه قم اشاره کرد: یکی از مسائلی که در زندگی مردم به وفور قابل رؤیت است و به آن توجه ویژه دارند گرفتن استخاره قبل از انجام هر کاری است، در حالی که در روایات آمده است قبل از انجام کارهایتان با کسانی که اطلاعات کافی دارند مشورت کنید و از این طریق وظیفه خود را بدانید، چراکه اگر تنها استخاره را سرلوحه فعالیت روزمره خود قرار دهید قطعا در موارد بسیاری با مشکل مواجه خواهید شد و گاهی ممکن است به همین دلایل به قرآن و دین بدبین شوید.

این کارشناس مذهبی رفع هم و غم برادر و خواهر ایمانی را بزرگترین وظیفه هر انسان دانست و گفت: بنابر روایتی از امام صادق(ع) بعضی از اقوام در دنیا به واجبات الهی همت نمی‌گمارند و تنها نسبت به ارحام خود توجه دارند و مشکلات آنان را با جان و دل حل و فصل می‌کنند که خداوند به دلیل توجه آنان به مشکلات ارحام خود روزی زیاد و عمر طولانی به آن‌ها عطا خواهد کرد.
حجت‌الاسلام حسینی قمی در پایان گفت: مسئله صله ارحام و ارتباط با بستگان نزدیک از قبیل برادر، خواهر، عمه، عمو و... از مسائلی است که امام صادق(ع) به آن اهتمام ویژه‌ای داشتند و هر گاه قصد ارتباط با اقوامی می‌کردند که با ایشان قهر بودند می‌فرمود خدایا تو شاهد باش به خاطر خویشاوندانم با آن‌ها دیدار می‌کنم. متأسفانه در جامعه شیعی ما مسئله توجه به بستگان و رفت و آمد با آن‌ها بسیار کمرنگ شده و گاهی بعضی از قهر‌ها به قدمت چندین سال کشیده می‌شود که منظره زشتی را نمایان می‌کند.
 
محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha