جدیدترین دوفصلنامه «اندیشه‌های قرآنی» منتشر شد
کد خبر: 3975889
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

جدیدترین دوفصلنامه «اندیشه‌های قرآنی» منتشر شد

یازدهمین شماره دوفصلنامه «اندیشه‌های قرآنی» به صاحب‌امتیازی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش ایکنا، در شماره جدید دوفصلنامه «اندیشه‌های قرآنی» مقالاتی با عناوین «بررسی سوء‌استفاده خاورشناسان از روایات قرائات مختلف»، «بررسی رابطه گردش در طبیعت و آرامش روحی در آموزه‌های قرآن کریم»، «تقریب و دوستی در پرتو قرآن و روایات رضوی»، «تحول فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی «برده‌داری» در اسلام»، «روش‌های تربیت در آیینه کلام وحی» و «قرآن و فقه گردشگری» منتشر شده است.

بررسی سوء‌استفاده خاورشناسان از روایات قرائات مختلف

در طلیعه نوشتار «بررسی سوء‌استفاده خاورشناسان از روایات قرائات مختلف» می‌خوانیم: در موضوعات قرآنی یکی از مباحث مرتبط با نص قرآن، موضوع قرائات و اختلاف در آن می‌باشد. اهمیت این موضوع به دلیل ارتباط آن با تحریف الفاظ قرآن، خاورشناسان را به تحقیق و در نهایت به طرح شبهاتی در این موضوع واداشته است. مستند خاورشناسان در این شبهات منابع روایی اهل‌سنت است. زیرا یکی از عمده‌ترین دلایل اختلاف قرائت، وجود روایت سبعه احرف در منابع و جوامع حدیثی اهل‌سنت می‌باشد. به موجب این روایت و بنابر اعتقاد اهل‌سنت، قرائات مستند به این روایت همگی از حکم صحت برخوردار بوده و بلکه نمونه­ی از اعجاز قرآن به شمار می روند.

شیعه که معتقد است یکی از رسالت‌های پیامبر(ص) رساندن کلام آسمانی به دست مردم به شکل صحیح آن است، به همین دلیل حضرت معصوم بودند و در دریافت و ابلاغ وحی هرگز دچار اشتباه نشدند. لذا هیچگاه از پیش خود سخنی را به عنوان قرآن به خداوند نسبت نمی‌دادند و قراءت دیگران را نیز تصحیح می‌کردند تا مردم دچار اختلاف نشوند. لذا ظهور اختلاف قرائات پس از رحلت ایشان و در دوران صحابه رخ داد. زیرا اذن پیامبر(ص) به قرائات متعدد یعنی حکم به تحریف قرآن. شیعه قایل به قراءت واحد و با معیار قرائت عامه بوده و با این اعتقاد زمینه شبهات خاورشناسان را از ریشه ابطال ساخته است. بسیاری از دانشمندان روشن فکر اهل‌سنت؛ مانند: ابن الجزری، ابو شامه، زرکشی، ابو محمدمکی، ابن تیمیه و نظایر اینان و همین طور برخی از خاورشناسان منصف، شایعه ارتباط اختلاف قرائات و روایات سبعه احرف را رد کرده‌اند.

بررسی رابطه گردش در طبیعت و آرامش روحی در آموزه‌های قرآن کریم

نویسنده مقاله «بررسی رابطه گردش در طبیعت و آرامش روحی در آموزه‌های قرآن کریم» در چکیده نوشتار خود آورده است: آرامش یکی از مهم‌ترین موضوعات عصر حاضر است که تلاش‌های فراوانی جهت ارائه راهکارهای عملی برای آن انجام شده و اندیشه‌های بشری، مکاتب و آیین‌های گوناگونی در این جهت به ظهور رسیده‌اند؛ اما تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند. قرآن کریم آرامش واقعی را فقط در پناه و یاد خداوند متعال می‌داند.

از مصادیق بارز یاد خداوند سبحان توجه به مظاهر قدرت الهی در طبیعت است. آب‌وهوا، درختان و گیاهان، کوه‌ها، مناظر سرسبز، دریاها و به‌طورکلی طبیعت زیبا نقش عظیم در آرامش روح و روان آدمی دارد. امامان معصومان: نیز فایده‌های بسیاری برای آب، هوا، گیاهان و درختان، با تعبیرهای بسیار دقیق و گاه شگفت‌انگیز برشمرده‌اند و از تأثیرِ به سزای آنها بر تن و روان انسان سخن گفته‌اند. بر همین اساس نگارنده با روش توصیفی ـ تحلیلی آیاتی از قرآن کریم را که به آرام‌بخش بودن سیر در طبیعت اشاره دارد، بررسی نموده است. یافته‌های این پژوهش می‌تواند برای مربیان، مشاوران و افرادی که در حوزه گردشگری فعالیت دارند، مفید باشد.

تقریب و دوستی در پرتو قرآن و روایات رضوی

در طلیعه نوشتار «تقریب و دوستی در پرتو قرآن و روایات رضوی» آمده است: پیشوایان دینی اعم از نبی اعظم اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) فرمول‌های بسیار مفید و کارآیی برای سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها ارائه می‌دهند. امام رضا(ع) هشتمین امام از دوازده امام معرفی شده توسط پیامبر(ص) جایگاه ممتازی نزد امت اسلامی اعم از مذاهب مختلف اسلامی دارد. ایشان امت جدشان را به قرآن ارجاع می‌دهند و به همه امت اسلامی برای سعادت دارین تمسک به قرآن را توصیه می‌نمایند. بیانات ایشان در راستای قرآن و سنت جدشان و در حقیقت تفسیر کلام الهی و سیره حضرت رسول اعظم(ص) اسلام می‌باشد. آن حضرت همچنین به تلاوت کلام الهی توصیه می‌فرمایند و خودشان در این زمینه سرآمد امتند. نیز سیره عملی ایشان نشر آموزه‌های دین است.

عمل به فرمایش حضرت امام رضا(ع) می‌تواند تعالیم قرآن را بیش از پیش در میان امت اسلامی زنده نماید؛ زیرا: سیره عملی ایشان بر اساس قرآن، اخوت و دوستی با همه امت اسلامی و از جمله با پیروان دیگر مذاهب اسلامی است. امام رضا(ع) با داشتن یاران وفاداری چون اباصلت هروی که به گفته شیخ طوسی از اهل سنت می‌باشد می‌تواند الگوی خوبی برای اخوت و دوستی میان امت اسلامی از مذاهب مختلف باشد. نشر و ترویج آموزه‌های دین به خصوص مبتلا به و ضروری آن از دیگر آموزه‌هایی است که در پرتو آیات کریمه قرآنی و روایات رضوی قابل استفاده است. یکی از مهمترین آموزه های قرآنی و رضوی ایجاد روحیه عفو و گذشت و دیگری همچنانکه گفتیم ایجاد روحیه اتحاد و دوستی میان امت اسلامی بود.

قرآن و فقه گردشگری

در چکیده مقاله «قرآن و فقه گردشگری» می‌خوانیم: با توجه به اینکه دین اسلام کامل‌ترین دین در جهان هست باید به تمام مسائل که به تکامل و توسعه که مربوط به جامعه انسانی هست مثل اقتصاد، فرهنگ، سیاست و... توجه داشته باشد. در جهان حاضر یکی از صنعت‌های که در جهان رایج شده و جامعه انسانی از آن استفاده‌های فراوان دارد، صنعت گردشگری است بااینکه این صنعت قدمت به‌اندازه تاریخ انسان دارد ولی نه به‌عنوان صنعت گردشگری بلکه بارویش های دیگر. سؤال که در این موضوع مطرح است این است که آیا می‌شود از متون دین اسلام بخصوص قرآن در این زمینه استفاده کرد؟ در پاسخ به این سؤال در این مقاله سه موضوع بررسی شد (فقه، گردشگری، واژه‌های که ارتباط با گردشگری داشت مثل سفر، مهاجرت، نفر، سیر) و پاسخ این مقاله این است که می‌شود بین موضوعات که در قرآن آمده و صنعت گردشگری و علم فقه جمع کرد و از قرآن در این زمینه استفاده نمود.

انتهای پیام
captcha