اخلاق؛ انتخاب اول رسانه در بحث انتخابات
کد خبر: 3976334
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بیان کرد:

اخلاق؛ انتخاب اول رسانه در بحث انتخابات

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اخلاق انتخاب اول رسانه در بحث انتخابات است، گفت: رسانه‌ها باید در انتخابات پیش‌رو به دنبال محتواسازی باشند و برای انتخاب صحیح تلاش کرده تا جامعه ترغیب شود فرد اصلح را انتخاب کنند.

اخلاق؛ انتخاب اول رسانه در بحث انتخابات / رسانه‌ها به دنبال محتواسازی باشندبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 18 خرداد در کارگاه آموزشی «اخلاق حرفه‌ای در انتخابات» با حضور اصحاب رسانه‌ای لرستان که در بستر فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: هر زمان که اخلاق انتخاب اول ما باشد موجب پیدایش قدرت می‌شود و خروجی آن موفقیت‌آمیز خواهد بود، هر چقدر زمان می‌گذرد نیاز به اخلاق بیشتر می‌شود، چراکه گسترش تکنولوژی موجب ثبت و ضبط کردن تصاویر و صداها می‌شود و باید انتشار اخبار در قالب اخلاق باشد.

وی گفت: رسانه بستر تولید اطلاعات است و در ایجاد ارتباط نقش مهمی دارد همچنین قدرت، تولید و پردازش توسط رسانه در جامعه منتقل می‌شود.

خدادادی با بیان اینکه نقش رسانه ایجاد ارتباط منجر به اثر در جامعه بین قشرهای مختلف است، اضافه کرد: کارکرد رسانه در یک جامعه ایجاد ارتباط سازنده بین ارکان جامعه است که با تولید ارتباط به دنبال یک گفتمان واحد است.

وی ادامه داد: امروزه کارکرد رسانه ها تبیینی است و دیگر جنبه تبلیغاتی معنایی ندارد، اطلاعات رسانه باید باورپذیر باشد و بتواند جامعه را قانع کند که در این راستا نیاز است رسانه‌ها اطلاعات را ساده‌سازی، دسته‌بندی، مصداق‌سازی و مقایسه‌سازی کنند.

خبرنگاران باید اخلاق را در خودشان نهادینه کند

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خبرنگار باید اخلاق را در خودش نهادینه کند، اگر اخلاق از رسانه گرفته شود بر ضد خودش تبدیل می‌شود، بی‌اخلاقی در رسانه موجب جعل خبر، کپی‌برداری خبر به‌صورت غیرقانونی را به دنبال داشته که در بلندمدت ماهیت آن رسانه را از بین می‌برد.

خدادی بیان کرد: اولین انتظار از رسانه دقت است، قدرت یک رسانه به انتشار اخبار صحیح است، بسیاری از مواقع بی‌توجهی به تولید اطلاعات منجر به ظلم می شود و آنچه که واقعیت است را نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: رسانه‌ها باید سوژه‌یابی کنند و بخشی از جامعه را که دیده نمی‌شود را نشان دهند، همچنین شناخت دغدغه‌ها و معرفی آن از دیگر وظایف رسانه‌هاست.

خدادی با اشاره به اینکه رسانه با اخلاق مخاطب را حفظ می‌کند، گفت: خبرنگار باید اخلاق‌مدار باشد همچنین نگاه منطبق به واقعیت را در دستور کار قرار دهد و آزمون اخلاق رسانه در انتخابات خود را نشان می‌دهد، چراکه رسانه در انتخابات باید به دنبال محتوا باشد.

وی افزود: رسانه‌ها باید در انتخابات از اسامی دوری کرده و با نگاه برطرف کردن مشکلات اطلاع‌رسانی کنند، باید آداب نقد را فرا بگیرند، چراکه خروجی نقد باید اصلاح باشد همچنین رسانه‌ها باید در انتخابات تلاش کنند که حرکت رو به جلو داشته باشند تا دستاوردها دیده شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: رسانه‌ها باید در انتخابات پیش‌رو به دنبال محتواسازی باشند و برای انتخاب صحیح تلاش کرده تا جامعه ترغیب شود فرد اصلح را انتخاب کنند، در انتخابات، اخلاق انتخاب اول رسانه است.

ایجاد زمینه برگزاری یک انتخابات باشکوه مهمترین رسالت خبرنگاران

احمدحسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این نشست مجازی با بیان اینکه اصحاب رسانه استان لرستان همواره در مناسبت‌ها و رویدادهای ملی و مذهبی پای کار بوده و نقش خود را در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه به خوبی ایفا کرده‌اند، گفت: ایجاد زمینه برگزاری یک انتخابات باشکوه که برگزیدن فرد اصلح را به دنبال دارد، یک وظیفه مهم برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه است که در این مقطع باید به‌صورت ویژه مدنظر نشریات و رسانه‌های استان قرار گیرد.

وی بیان کرد: برگزاری این کارگاه با محوریت «اخلاق حرفه‌ای» با همکاری معاونت فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان و حمایت معاونت مطبوعاتی وزارت متبوع شکل گرفت و امیدواریم نتایج آن را در انتخابات پیش‌رو به خوبی شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha