تجلیل از چهار دهه فعالیت بانوی قرآنی / الگوسازی از «پدرام‌ها» برای نسل جدید
کد خبر: 3976562
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

تجلیل از چهار دهه فعالیت بانوی قرآنی / الگوسازی از «پدرام‌ها» برای نسل جدید

مراسم تجلیل از بانوی فعال قرآنی استان سمنان که طی چهار دهه در جلسه خانگی خود به افراد بسیاری قرآن آموزش داده است، عصر امروز 19 خردادماه در شهر سمنان برگزار شد.

 تجلیل از چهار دهه فعالیت بانوی قرآنی / الگوسازی از «پدرام‌ها» برای نسل جدید

به گزارش ایکنا؛ آیین پاسداشت بیش از چهار دهه فعالیت خانم پدرام، بانوی قرآنی کشورمان در عرصه جلسات خانگی قرآن کریم، عصر چهارشنبه ۱۹ خردادماه برگزار ‌شد.

در ابتدای این مراسم که در سمنان (محل زندگی خانم پدرام) برگزار شد، علیرضا تقوی از قاریان ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن خانم میرحاج، از فعالان قرآنی استان سمنان به بیان مطالبی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه این مراسم به همت کارگروه جبهه فعالیت‌های فرهنگی استان سمنان و جامعه فرهنگی قرآنی امام عصر(عج) برگزار می‌شود، گفت: در ماه رمضان، بر اساس یک طرح، شروع به شناسایی جلسات خانگی قرآن کریم در سطح استان کردیم. خوشبختانه افراد فعالی در سطح استان و شهرستان در عرصه برپایی جلسات خانگی قرآن کریم مشغول فعالیت هستند.

خانه‌های قرآنی منشأ برکات فراوان 

وی افزود: در این محافل قرآنی، برنامه‌های بسیار خوبی به صورت خودجوش و کاملاً مردمی به اجرا در می‌آید و همین موضوع باعث شده تا با محوریت این جلسات بسیاری از مشکلات محلات برطرف شود. اعضای این جلسات گاهی با تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه، کمک‌های مومنانه و کارهای بزرگی را انجام دادند.

میرحاج تصریح کرد: بانیان این خانه‌های قرآنی سعی داشته‌اند با جمعی که تشکیل داده‌اند، از مشکلات اطرافیان خود بکاهند و این جای تقدیر و تشکر بسیار دارد. جلسات خانگی قرآن کریم مانند شهدای گمنام هستند. از روزهای اول انقلاب این جلسات شروع به فعالیت کرده و در واقع پاسخی به لبیک ولی امر مسلمین بوده است. اگر انقلاب ما تاکنون پابرجا مانده است، به خاطر برپایی این جلسات خانگی بوده است.

این فعال قرآنی استان سمنان در پایان بیان کرد: امروز افتخار بسیار بزرگی نصیب ما شده است تا شاهد پاسداشت یک بانوی بسیار فعال قرآنی باشیم. جلسات استان سمنان با سابقه طولانی هستند، اما جلسه خانم پدرام بیش از چهار دهه به طول انجامیده است.

تبیین جایگاه معلم قرآن 

در بخش دیگری از این مراسم، تیزر معرفی طرح جلسات خانگی قرآن کریم پخش شد و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، مدیر جامعه فرهنگی قرآنی امام عصر(ع) به بیان سخنانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه جلسه‌ای که توفیق حضور در آن را داریم، محل یک رویداد جلسه بسیار مهم است، گفت: بسیاری از ما اشتغالات روزانه بسیار زیادی داریم، اما برای هر فردی که در این جلسه حضور یافته است. شاید این مراسم جزء مهم‌ترین کارهایی باشد که در طول عمر خود انجام داده باشد. دلیل آن هم این است که پیامبر(ص) در مورد مقام معلم قرآن فرموده‌اند «بهترین شما کسی است که قرآن را فرا می‌گیرد و می‌آموزد، ثواب آن مادامی که تلاوت شود، عاید او هم خواهد شد».

وی با طرح این سوال که خانم پدرام در طی این چهار دهه، چند آیه قرآن آموزش داده است، افزود: این خانم ارجمند قرآنی، به چند نفر در جلسات خود قرآن آموزش داده است، به سختی می‌توانیم متوجه معنای این موضوع شویم؛ جایی که خداوند متعال در قرآن می‌فرماید «الرَّحْمَنُ؛ عَلَّمَ الْقُرْآنَ؛ خَلَقَ الْإِنْسَانَ» در قرآن ابتدا یادگیری قرآن آمده و بعد خلقت انسان. اول معلم قرآن، الله است و بعد انسانیت مرهون آن چیزی است که از قرآن در سینه دارد. یعنی ابتدا قرآن را آموخت، سپس انسان را خلق کرد.

حسینی با اشاره به اینکه این معانی بسیار ژرف و فراتر از درک ما هستند، اظهار کرد: این جلسه به خاطر ساحتی که به آن تعلق دارد، بسیار عظیم، مبارک و مقدس است و ما باید شاکر باشیم که در چنین جلسه‌ای حضور داریم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه گرامی‌داشت مقام معلم کار بسیار ارزشمندی است، به روایتی از امام حسین(ع) در مواجهه با معلم قرآن فرزندشان اشاره و بیان کرد: معلم قرآن کسی است که خدا و پیامبر(ص) از ایشان تجلیل کرده است. در روایت آمده است که وقتی امام حسین(ع) متوجه شد فرزندشان سوره حمد را آموخته است، دهان معلم او را پر از زر کرد و ردای خود را به او داد. مردم اعتراض کردند که مگر او چه کرده است، امام فرمودند اینهایی که من می‌دهم کجا و عطایی که او در حق اولاد من انجام داده است کجا؛ برای همین است که می‌گویم ما به این جلسه آمده‌ایم تا منور و متبرک شویم. حقیقتاً بانویی که چند ده سال است چراغ خانه، محله و شهر را با نور قرآن برافروخته است، ما را منور و متبرک خواهد کرد. خانه‌ای که بر اساس روایت اگر قرآن در آن خوانده شود، به سمت آسمان‌ها نورافشانی می‌کند، همانگونه که ستارگان برای اهل زمین نورافشانی می‌کنند.

حسینی در پایان به مطالبه مقام معظم رهبری در مورد احیاء جلسات خانگی قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: ما امروز به چند جهت اینجا هستیم، جهت اول این است که قدمی در راستای جلسات خانگی قرآن که کارکرد ممتازی دارند، برداشته باشیم و در کنار آن از مقام یک معلم قرآنی که عمر خود را در این راه گذاشته است، تجلیل کنیم.

رونمایی از مستند «حاج خانوم»

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم از مستند «حاج خانوم» که به زندگی قرآنی این بانوی ارجمند پرداخته است، با حضور جمعی از مدیران استان سمنان و مدیر جامعه فرهنگی و قرآنی امام عصر(عج) رونمایی شد و پس از آن، این مستند برای حاضران در سالن محل برگزاری این مراسم و بینندگان مجازی پخش شد.

خانم پدرام الگویی برای نسل جوان

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه استان سمنان نیز به بیان سخنان کوتاهی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود به برخی خدمات خانم پدرام اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله این بانوی قرآنی به الگویی برای بانوان و جوانان استان ما تبدیل شود تا در سال‌های آینده جهشی را در جلسات خانگی قرآن داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان در ادامه به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: در این روایت آمده است که اگر کسی قرآن بخواند، در حالی که جوان باشد و ایمان به این قرآن داشته باشد، قرآن با وجود او آمیخته می‌شود.

رستمیان بیان کرد: در این فضای فرهنگی و در جنگ نرم که دشمن تحمیل کرده است، بهترین سلاحی که می‌توانیم داشته باشیم و جوانان را از هر خطایی مصون کند، انس با قرآن با روش سرکار خانم پدرام است. امیدوارم نسبت به نسل جوان توجه ویژه‌ای شود و جلسات انس با قرآن گسترش بیشتری پیدا کند.

برکات بیش از چهار دهه خدمت به قرآن 

بر اساس این گزارش، در بخش دیگری از این مراسم، خانم پدرام نیز به بیان سخنان کوتاهی پرداخت و گفت: از هفت سالگی با کمک یکی از اقوام به نام خانم خسروانی، قرآن خواندن را آغاز کردم و تا الان که 76 سال دارم، این مسیر را ادامه داده‌ام. در این سال‌ها افرادی بوده‌اند که از قرآن هیچ چیزی نمی‌دانستند، اما روزی که جلسه را ترک کردند، کاملاً با قرآن آشنا شده بودند. افرادی بودند از کودک تا بانوی 70 ساله که به صورت کلمه به کلمه، قرآن را به آنها یاد دادم.

پدرام با تأکید بر اینکه قرآن در زندگی من بسیار برکت داشته است، گفت: شش فرزند داشتم و همسرم مغازه‌دار بود. روزی به او گفتم می‌خواهم جلسه قرآن راه‌اندازی کنم. او هم به من اختیار داد تا هر کاری می‌خواهم، انجام دهم. این آموزش تا به امروز که بیش از 45 سال بوده، طول کشیده است. در برخی از ایام استقبال از جلسه به حدی زیاد بود که به بسیاری از حاضران در جلسه فرصت قرآن خواندن نمی‌رسید. به برکت جلسات خانه قرآن، به مکه و کربلا و بسیار اماکن زیارتی دیگر رفته‌ام و همین برای من کافی است.

بر اساس این گزارش، در ادامه با اهدای هدایایی از سوی نهادهای مختلف از چهار دهه فعالیت قرآنی استان سمنان تجلیل به عمل آمد. از جمله این هدایا می‌توان به سفر به مشهد مقدس با پنج نفر همراه، پرچم حرم امام رضا(ع) و یک قطعه از فرش‌های حرم امام رضا(ع) اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha