آقازادگان؛ از انحراف تا خارج‌نشینی / انتظارها برای تعیین تکلیف حج ادامه دارد
کد خبر: 3976613
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
بر خط جامعه ایکنا؛

آقازادگان؛ از انحراف تا خارج‌نشینی / انتظارها برای تعیین تکلیف حج ادامه دارد

دعوت از مجلس برای ورود به مسئله خارج نشینی فرزندان مسئولان و تحلیل یک عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران در خصوص دلایل بروز پدیده آقازادگان منحرف از جمله خبرهای هفته جاری سرویس اجتماعی ایکنا بود.

به گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی این خبرگزاری در هفته‌ای که گذشت موضوعات مهمی از قبیل شهادت امام صادق(ع) و سیره ایشان، شرایط حضور ایرانیان در حج، آموزش سواد رسانه‌ای، محیط زیست و خطرات آلاینده زباله‌های کرونایی، جشنواره امام رضا(ع) و ... را محور پوشش اخبار خود قرار داده است.

مجلس به مسئله حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور ورود کند

یکی از جالب توجه‌ترین خبرهای هفته‌ای که گذشت، درخواست سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از مجلس شورای اسلامی برای ورود به مسئله حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور است.

دبیر ستاد امر به معروف طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور منسوبان درجه اول مسئولان در کشورهای غربی در جهت‌گیری‌های سیاسی آنها تأثیر دارد و باعث بدبینی مردم به نظام و کاهش سرمایه اعتماد عمومی می‌شود، خواستار ورود نهاد قانونگذار به این مسئله شد.

وی با بیان اینکه از مهمترین منکرها شکستن اعتماد عمومی جامعه است، گفت: یکی از مواردی که جامعه را به نظام جمهوری اسلامی بدبین می‌کند، حضور گسترده بستگان مسئولان در کشورهای غربی است.

جمعه/ مجلس ورود کند/ آقازادگان منحرف؛ نتیجه عمل نکردن به توصیه امام صادق(ع)

انتخابات آزمون اخلاق رسانه‌هاست

محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز در وبینار آموزشی «اخلاق حرفه‌ای در انتخابات» با تأکید بر اینکه اگر اخلاق را از رسانه بگیرند، به ضد خودش تبدیل می‌شود، انتخابات را آزمون اخلاق رسانه‌ها دانست که در آن رسانه‌ها باید اصل بی‌طرفی را راعایت کنند و البته خنثی نباشند.

وی اضافه کرد: میزان اثرگذاری رسانه ارتباط مستقیم با اخلاق رسانه دارد. یک خبرنگار باید اخلاق را در خود نهادینه کند و رسانه شاخص اخلاق باشد. اگر اخلاق را از رسانه بگیرند، به ضد خودش تبدیل می‌شود و این اتفاقی است که برای بسیاری از رسانه‌ها رخ داده است. اخبار فیک، جعل خبر، کپی خبر به صورت غیرقانونی و هر نوع اطلاعاتی که سمت و سو داده شود، شاید در کوتاه‌مدت اثر داشته باشد، اما در بلند‌مدت ماهیت رسانه را از بین می‌برد.

کشورهای اسلامی همچنان منتظر تعیین تکلیف حج

یک ماه مانده به آغاز ماه ذی‌الحجه و در حالی که مسئولان عربستانی از حضور زائران سایر کشورها در حج سال جاری خبر داده بودند، همچنان از هیچ کشوری برای حضور در حج دعوت نکرده‌اند. در همین خصوص در آخرین اظهار نظر رئیس سازمان حج و زیارت که در جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در مرقد مطهر امام خمینی(ره) صورت گرفت، وی اعلام کرد: کشورهای اسلامی همچنان در انتظارند تا عربستان تکلیف حج آینده را مشخص کند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص حج ۱۴۰۰ در آستانه فرا رسیدن ماه ذی القعده، اظهار کرد: کشورهای اسلامی همچنان در انتظارند تا عربستان تکلیف حج آینده را مشخص کند و سازمان حج و زیارت نیز بر اساس وظیفه ذاتی خود پیگیر این موضوع است. زمان به سرعت در حال گذر است و ما منتظریم تا مسئولان کشور عربستان اعلام کنند که در چه سطحی توانایی برگزاری مراسم حج را دارند. 

جمعه/ مجلس ورود کند/ آقازادگان منحرف؛ نتیجه عمل نکردن به توصیه امام صادق(ع)

حکمرانی مطلوب شهری بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست

در شانزدهمین نشست از سلسله وبینارهای تخصصی حکمرانی شهری که با موضوع «بررسی نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در ارتقای شاخص‌های حکمرانی خوب با تأکید بر توسعه اجتماعی» محمد ابویی، آینده‌پژوه و فعال اجتماعی گفت: آینده شهر و حکمرانی مطلوب در شهر بدون مشارکت سازمان‌یافته مردم در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای مردمی رقم نخواهد خورد. موضوع مهم در رابطه با حکمرانی مطلوب، عدالت و حقوق برابر است که در مبانی دینی و مذهبی ما نیز به عنوان غایت خلقت انسان بیان و ارائه شده است. برقرای عدالت و مساوات و جلوگیری از تبعیض از جمله مواردی است که موجبات ایجاد حکمرانی مطلوب در جامعه را فراهم می‌کند. مردم جامعه باید طعم عدالت و مساوات بدون تبعیض را بچشند.

جزئیاتی از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) نیز در گفت‌وگو با ایکنا آخرین جزئیات نوزدهیمن جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را اعلام کرد و با اشاره به اینکه امسال نیز جشنواره نوزدهم امام رضا(ع) با محوریت فضای مجازی برگزار می‌شود، گفت: کودکان و نوجوانان با هر روشی می‌توانند ارادت خود را نشان دهند و در مسابقه شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کرونا اختتامیه تعدادی از جشنواره‌های هجدهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) در دهه کرامت امسال برگزار خواهد شد، گفت: برنامه‌‌های نوزدهمین دوره هم در استان‌ها در حال آماده شدن است و فراخوان آنها اعلام می‌شود.

برازش از پخش ۳۰ برنامه رادیو و تلویزیونی با محور امام رضا(ع) از شبکه دوم سیما، شبکه سیمای خراسان خبر داد و گفت: ۱۰ برنامه به صورت نشست تلویزیونی با حضور خادمان منتخب جشنواره نوزدهم و یکی از متخصصان حوزه مربوطه که آن خادم در آن حوزه برگزیده شده برگزار و در همان برنامه نیز لوح خادمی برتر به هنرمند منتخب اهدا خواهد شد. ۱۰ برنامه نیز با حضور گسترده‌تر خادمان رضوی از طریق سیمای خراسان منتشر و ۱۰ برنامه رادیویی نیز با همین محور پخش خواهد شد

جامعه مبلغان و لزوم احیای آرمان‌های امام راحل

جامعه مبلغان کشور نیز به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) و شهادت امام صادق(ع) نشستی در محل حسینیه صاحب‌الزمانی تهران برگزار کردند که در این نشست، آیت‌الله اعرافی ضمن توضیح آنکه امام صادق(ع) باید با رعایت شرایط سخت آن دوران با برنامه‌ریزی و احاطه به تمام زوایای ارزشی دین مبین اسلام احیاگر اصول و قواعد بجا مانده از جد بزرگوار خود می‌شدند، گفت: ایشان در حدود بیش از سی سال امام که یکی از طولانی‌ترین ایام در بین ائمه معصومین(ع) است با تربیت حدود چهار هزار شاگرد در مکتب خود صادرکننده اسلام ناب محمدی بوده و شاهد آن هستیم در هر باب و در هر مسئله‌ای از مسائل پیش آمده آن دوران چه از حیث حقوقی‌، علمی‌، فلسفی‌، اخلاقی و غیره یکی از پر‌گفتار‌ترین معصومین در آثار بجا مانده از وجود نازنین خویش هستند، به‌گونه‌ای که رجال حدیث در مجموعه‌های گردآوری شده در هر موضوعی از وجود ایشان حدیثی ذکر و این امر نیز این امام بزرگوار را به مرکز توجه و رجوع محدثان و مبلغان بدل کرده است.

جمعه/ مجلس ورود کند/ آقازادگان منحرف؛ نتیجه عمل نکردن به توصیه امام صادق(ع)

آغاز دوخت لباس برای شیرخوارگان حسینی ۴۵ کشور 

طی هفته‌ای که گذشت مراسم افتتاح رسمی فعالیت کارگاه‎های دوخت لباس مراسم شیرخوارگان حسینی نیز در تهران و شهرستان‌های کشور و نیز سه کشور بحرین، عراق و پاکستان آغاز شد. در این کارگاه‌ها، لباس‌های ویژه مراسم شیرخوارگان حسینی برگزار می‌شود. در بسته‌های لباس تهیه شده در این کارگاه‌ها نذرنامه‌ای به زبان‌های مختلف نیز قرار دارد که با قرائت آن مادران فرزندانشان را نذر یاری حضرت حجت (عج) می‌کنند.

جمعه/ مجلس ورود کند/ آقازادگان منحرف؛ نتیجه عمل نکردن به توصیه امام صادق(ع)

شیوع پدیده آقازادگان منحرف؛ نتیجه عمل نکردن به توصیه امام صادق(ع)

حجت‌الاسلام بهاءالدین قهرمانی‌نژاد، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در گفت‌وگو با ایکنا عمل نکردن برخی از مسئولان به توصیه‌های امام صادق(ع) در مورد ضرورت محوریت خانواده در زندگی را موجب شیوع پدیده آقازادگان منحرف دانست و با اشاره به اینکه توصیه دیگر امام صادق(ع) به شیعیان، محوریت نماز در زندگی بود، بیان کرد: البته منظور اصلی امام صادق(ع) از محوریت نماز، نمازی است که ضمن دور کردن انسان از زشتی‌ها و آلودگی‌ها، موجبات آگاهی دیگران و حرکت جامعه به سمت و سوی تعالی و کمال را نیز فراهم کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از توصیه‌ها مهم امام صادق(ع) به شیعیان، محوریت خانواده در زندگی بود. اینکه امروز فرزندان برخی از مسئولان از راه به در و منحرف شده‌اند، (با اینکه خود این مسئولان انسان‌های درست و خوبی بوده‌اند) به این دلیل است که به این توصیه امام صادق(ع) عمل نکرده‌ و جدیتی در موضوع محوریت خانواده نداشته‌اند.

جمعه/ مجلس ورود کند/ آقازادگان منحرف؛ نتیجه عمل نکردن به توصیه امام صادق(ع)

ماسک‌ها و دستکش‌های کرونایی به سفره‌های ما بازمی‌گردند

این هفته مصادف با روز جهانی حفاظت از محیط زیست بود. به همین مناسبت ژیلا مهدی آقایی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تأکید بر اینکه در جهان دورریختنی وجود ندارد و هرآنچه را که دور بریزیم، به زودی طبیعت به خود ما باز می‌گرداند، نسبت به بازگشت ماسک‌های کرونایی به سفره‌های ما هشدار داد.

وی اضافه کرد: پسماندهای کرونایی خطرات چند جانبه دارد از جمله باعث انتشار آلودگی می‌شود، برای پاکبان‌ها خطر ایجاد می‌کند، باعث گرفتگی آبراهه‌ها می‌شود، وارد منابع آب و خاک می‌شود، به صورت ریزپلاستیک درآمده و درنهایت به سفره‌های ما راه می‌یابد.

آقایی هشدار داد: اکثر ماسک‌ها از مواد پلیمری ساخته شده‌اند و وقتی بر روی زمین رها می‌شوند با تابش خورشید و بارش باران به ریزپلاستیک تبدیل شده وارد خاکی می‌شوند که منابع غذایی ما از آن تأمین می‌شود و در نهایت از طریق گیاهانی که از آن خاک می‎‌روید و حیواناتی که از آن گیاهان تغذیه می‌کنند وارد سفره‌های ما می‌شود. ما دور ریختنی نداریم، از آنجا که بازخورد همه‌ رفتارهای ما با طبیعت پس از طی یک چرخه در نهایت به خود ما باز می‌گردد، در نهایت هر آنچه را که دور می‌ریزیم به خودمان باز خواهدگشت.

جمعه/ مجلس ورود کند/ آقازادگان منحرف؛ نتیجه عمل نکردن به توصیه امام صادق(ع)

۲۵ میلیون و ۵۴۰ هزار امدادگر هلال احمر کم داریم

محمدحسن قوسیان‌مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به فعالیت گسترده بیش از ۶۰ هزار داوطلب هلال احمر در ایام کرونا، گفت: قبلاً گفته می‌شد هر خانوار باید یک امدادگر داشته باشد اما کمبود اعتبار مانع گسترش هلال در کشور شده است.

قوسیان‌مقدم در پاسخ به اینکه آیا طی بحران کرونا کمبود داوطلب احساس شد؟ گفت: کرونا محدودیت جذب داوطلب برای هلال احمر ایجاد کرده است. هر ساله هلال احمر با دعوت از جوانان برای حضور در اردوهای مختلف و برنامه‌های متعدد آموزشی آنها را با فعالیت‌های هلال آشنا و داوطلبان جدید را جذب می‌کرد اما طی این مدت امکان برگزاری کلاس‌های آموزشی فراهم نشد و کرونا در این زمینه نیز بر هلال احمر تأثیر گذاشت. امیدواریم با برطرف شدن کرونا شور و شوق داوطلبی بازگردد اما در طی اجرای طرح‌های اخیر کمبود نیروها احساس نشد.

رونمایی از داروی کنترل کرونا

در هفته‌ای که گذشت از داروی کنترل کرونا در کشور رونمایی شد. محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس، موفق به تولید دارویی برای کنترل بیماری کرونا پیش از واکسیناسیون شدند. داروی «سالیراویرا» به عنوان دارویی که از اسپری بینی، اسپری دهانی، قطره بخور و قرص خوراکی تشکیل شده در راستای کنترل کرونا پیش از واکسیناسیون در معاونت علمی و فناوری رونمایی شد.

خبر خوش برای فعالان بازی‌های رایانه‌ای

این هفته یک خبر خوش نیز برای فعالان بازی‌های رایانه‌ای داشت. سیدمحمدعلی سیدحسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به فعالیت سه‌‌ ساله ساختار حمایتی همگرا در بنیاد، گفت: امسال نیز قصد داریم به سراغ اکوسیستم‌های متنوع‌تر برویم و حمایت‌ها صرفاً ویژه بازی‌ساز‌ها نباشد، بلکه بازی‌آموز‌ها و بازی‌پژوهان و حتی بازیکنان حرفه‌ای و فعالان رسانه‌ای بازی‌ها مانند استریمر‌ها نیز مشمول حمایت شوند.

جمعه/ مجلس ورود کند/ آقازادگان منحرف؛ نتیجه عمل نکردن به توصیه امام صادق(ع)

چگونه به سرباز میدان جنگ رسانه‌ای دشمن تبدیل نشویم

در ادامه تلاش ایکنا برای ارتقای سطح سواد رسانه‌ای در جامعه، بخش هفتم آموزش سواد رسانه‌ای منتشر شد. در این بخش حمید ضیائی‌پرور، استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات با اشاره به جنگ دائمی رسانه‌ها و ضعف ما در ایران در خصوص طراحی و اجرای این جنگ، هشدار داد: در مواجهه با اخبار مراقب باشیم به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در جنگ رسانه‌ای ایفای نقش نکنیم.

وی افزود: موضوع جنگ رسانه‌ای اکنون در دنیا بسیار مطرح است و دائماً رسانه‌ها به خصوص آنهایی که در سطح بین‌المللی با هم رقابت دارند در یک جنگ رسانه‌ای دائمی هستند. رسانه‌های کشورهای غربی در این زمینه صاحب سبک و قدمت فعالیت هستند اما در کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس هم شبکه‌هایی مثل الجزیره قطر از سال‌ها پیش این رقابت را آغاز کرده است.

کمک مالی نمی‌کنید؛ حداقل بروکراسی‌های اداری را رفع کنید

ایکنا در هفته‌ای که گذشت گزارش جالبی نیز از یک گروه جهادی منتشر کرد. اشرف یوسفی، مدیر گروه جهادی سنگرسازان بی‌سنگر به ایکنا گفت: مسئولان اگر به فکر کمک و همراهی گروه‌های جهادی با اعطای کمک‌های مالی و رفع هزینه‌ها نیستند، حداقل به هماهنگی مکاتبات اداری و پیگیری‌های درون‌سازمانی برای اجرای بدون مشکل برنامه‌ها بپردازند.

یوسفی با اشاره به وظایف مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مختلف در زمینه همکاری با گروه‌های جهادی بیان کرد: مسئولان اگر به فکر کمک و همراهی گروه‌های جهادی با اعطای کمک‌های مالی و رفع هزینه‌ها نیستند، حداقل هماهنگی مکاتبات اداری و پیگیری‌های درون‌سازمانی برای اجرای بدون مشکل برنامه‌ها را دنبال کنند. البته کمک‌های مالی از سوی خیران تأمین می‌شود و این عزیزان هستند که در مواقع لزوم به یاری گروه‌های جهادی می‌شتابند.

انتهای پیام
captcha