صیانت شورای نگهبان از سلامت انتخابات و مردم
کد خبر: 3977939
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
عباسعلی کدخدایی تصریح کرد؛

صیانت شورای نگهبان از سلامت انتخابات و مردم

سخنگوی شورای نگهبان با حضور در نشست خبری تصریح کرد: در این دوره علاوه بر سلامت انتخابات، سلامت مردم را نیز مدنظر داریم و اقدامات مختلفی را در این زمینه انجام دادیم.

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان آغاز شدبه گزارش ایکنا، در آستانه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان امروز، پنج‌شنبه ۲۷ خرداد، ساعت 10:45 با حضور ۱۰۰ رسانه داخلی و خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز شد.

کدخدایی با تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) و خیر مقدم به اصحاب رسانه گفت: رهبر معظم انقلاب روز گذشته 26 خردادماه، از انتخابات فردا به «رویداد سرنوشت‌ساز» تعبیر کردند و فردا نیز ۴ انتخابات داریم. آنچه که وظیفه شورای نگهبان در بحث انتخابات است پاسداری و صیانت از آرای مردم است که این وظیفه را در ادوار مختلف انتخابات انجام‌ داده تا از حق‌الناس به درستی صیانت شود.

وی افزود: علاوه بر سلامت انتخابات در این دوره سلامت مردم را نیز مدنظر داریم و اقدامات مختلفی را در این زمینه انجام دادیم. وقتی از جایگاه مهم مردم در تعیین سرنوشت خود سخن می‌گوییم طبیعی است که صیانت دقیقی نیز از آن انجام شود.

حذف اثر انگشت در انتخابات 

سخنگوی شورای نگهبان درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای رعایت سلامت مردم گفت: در این زمینه تدابیری اندیشیده شده که شامل مواردی مانند فاصله‌گذاری، استفاده بیشتر از فضای باز و ‌ضد عفونی کردن شعب و همه ملزومات انتخابات است. یک ناظر از سوی وزارت بهداشت برای رعایت نکات بهداشتی در شعب حضور دارد. همچنین اثر انگشت نیز حذف شده و احراز هویت به صورت الکترونیک انجام می‌شود. برای تأمین امنیت صندوق‌ها و شعب نیز همکاری‌های خوبی با نیروی انتظامی انجام شده است.

کدخدایی با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز گذشته گفت: این دغدغه‌ها بسیار بجا بوده و شورای نگهبان نیز طی یک سال گذشته این موارد را مدنظر داشته و اقداماتی را انجام داده است.

وی ادامه داد: اولین موضوع مربوط تعرفه‌هاست؛ از زمانی که طرح اولیه تعرفه‌ها از سوی وزارت کشور مطرح می‌شود باید به تأیید هر ۱۲ عضو شورای نگهبان برسد. مرحله بعدی چاپ تعرفه‌هاست که در این قسمت ناظران شورا ۲۴ ساعته بر چاپ تعرفه‌ها تا مرحله توزیع نظارت می‌کنند و در مرحله توزیع نیز نظارت‌های کافی انجام می‌شود.

کمبود تعرفه نخواهیم داشت

کدخدایی با اشاره به افزایش 10 درصدی میزان تعرفه‌ها نسبت به گذشته گفت: بر این مبنا کمبود تعرفه نخواهیم داشت و علاوه بر این روز جمعه، ستاد نظارت بر انتخابات به صورت برخط با همه شعب در تماس است تا در صورت بروز مشکل در کمترین فرصت آن را حل کنند. لذا از نظر شورای نگهبان مشکل کمبود تعرفه و توزیع ناصحیح آن را نخواهیم داشت.

کدخدایی پیرامون انتخابات در خارج از کشور گفت: این مسئله فقط برای انتخابات ریاست جمهوری است. البته باید توجه کنیم که بخشی از این کار با دولت و مسئولان آن کشور است. وزارت خارجه تلاش زیادی انجام داده تا حتی المقدور در جایی که ایرانیان حضور دارند از آنها اخذ رأی انجام شود.

وی با اشاره به افزایش شعب رأی گیری در این دوره از انتخابات گفت: این مورد یکی از اقدامات ارزنده این دوره است؛ ۶۷ هزار شعبه را در سراسر کشور پیش‌بینی کردیم که ۷ درصد بیشتر از انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته است.

وی درخصوص تخلفات انتخاباتی نیز گفت: ناظران با کوچکترین تخلفی برخورد می‌کنند و گزارش تخلفات به صورت برخط به تهران ارسال می‌شود. مردم نیز اگر تخلفی مشاهده کردند، گزارش مربوطه را از راه‌هایی که ستاد نظارت بر انتخابات اعلام کرده ارسال کنند.

کدخدایی بیان کرد: اقدام مهم دیگر در زمینه شفافیت نظارت این است که نامزدهای مختلف می‌توانند براساس ترتیبات قانونی نمایندگانی در شعب داشته باشند. همچنین از سال ۱۳۸۸ با پیشنهاد شورا مقرر شد نمایندگانی از ستادهای نامزدهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان حضور یابند و از نزدیک بر نحوه عملکرد شورای نگهبان نظارت کنند.

وی ضمن تشکر از مجموعه وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و عوامل اجرایی گفت: انتظار داریم که این مجموعه‌ها اهتمام جدی نسبت به برگزاری انتخابات و تذکرات ناظران شورا داشته باشند.

کدخدایی در ادامه نشست به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به پرسشی درباره تأیید صلاحیت نامزدهای اصولگرا و ردصلاحیت اصلاح طلبان گفت: شاید خبرنگار محترم اسامی نامزدها را نخوانده‌اند. همواره بین احراز صلاحیت شده‌ها از همه گروه‌های سیاسی حضور دارند و این دوره نیز  همین طور بوده است. البته شورای نگهبان هیچگاه براساس نگاه سیاسی نامزدها اعلام نظر نمی‌کند بلکه نظر شورا براساس قانون انتخابات و اصل ۱۱۵ قانون اساسی است.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره وظایف شورای نگهبان در روز انتخابات و پس از آن گفت: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی و قوانین عادی، وظیفه شورا نظارت بر انتخابات است و در روز رأی‌گیری پاسداری از رأی مردم وظیفه ماست؛ به همین خاطر ۳ تا ۵ نفر از اعضای ناظر شورا در شعب رأی‌گیری حضور دارند. پس از رأی‌گیری نیز صحت انتخابات باید به تأیید شورای نگهبان برسد و شورا پس از بررسی همه گزارش‌های تخلفات احتمالی، نتیجه بررسی صحت انتخابات را اعلام می‌کند.

وی درباره احتمال اصلاح روند احراز صلاحیت‌ها در آینده گفت: آنچه شورای نگهبان انجام می‌دهد منطبق با اصل ۱۱۰ و ۱۱۵ قانون اساسی و قانون انتخابات است و افراد با رأی اکثریت اعضای شورا احراز صلاحیت می‌شوند. ممکن است قوانین انتخابات نواقصی داشته باشد و‌ مجلس هم در ادوار مختلف تلاش کرده که این قانون را اصلاح کند و‌ امیدواریم اشکالات فعلی نیز در آینده از سوی مجلس اصلاح شود.

کدخدایی درباره تعداد آرای اعضای شورای نگهبان به نامزدها در فرایند بررسی صلاحیت آنها گفت: طبق قانون ملاک احراز صلاحیت رأی اکثریت اعضای شوراست که ۷ رأی است. تعداد آرای اعضای شورا به هر نامزد متفاوت است و در عین حال آرای آنها مخفی است و نمی‌توان گفت هر یک از اعضا به چه کسی رأی مثبت یا منفی داده است.

سخنگوی شورای نگهبان‌ در پاسخ به سوالی درباره دلایل اعضای شورا برای عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی و‌ محموداحمدی نژاد گفت: براساس اصل ۱۱۵، مستندات نسبت به هر فرد در جلسه شورا مطرح می‌شود و سپس اعضا رأی‌گیری می‌کنند؛ لذا نمی‌توان‌ گفت هر یک از اعضای شورا به چه دلیلی رأی مثبت یا منفی به یک فرد می‌دهند.

وی افزود: اگرچه در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی برای بیان‌ دلایل عدم احراز صلاحیت پیش‌بینی نشده اما هر یک از افراد که درخواست کردند ما آنها را دعوت کردیم. هفته گذشته ۴ نفر که درخواست داده بودند دعوت شدند و اکنون نیز دو نفر درخواست کننده دیگر را دعوت کردیم.

اولویت با شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری

کدخدایی درباره اینکه اولویت شمارش آرا با کدام انتخابات است، گفت: اولویت با انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن با انتخابات میان دوره‌ای مجلس و‌ مجلس خبرگان رهبری است.

وی درباره تأکید رهبری بر ضرورت جبران جفا و ظلم وارده به برخی نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده از سوی دستگاه‌های مسئول گفت: شورای نگهبان پس از این سخنان بیانیه‌ای صادر کرد و توضیح داد که اگر دستگاه‌هایی تصور می‌کنند گزارش خلاف واقع داده‌اند باید اصلاح کنند و اینگونه نیست که شورای نگهبان بر مبنای یک گزارش خاص نظر خود را بدهد و اگر آن گزارش‌ها خلاف باشد، شورا آن را مدنظر قرار نخواهد داد.

کدخدایی درباره زمان تأیید صحت نتایج انتخابات گفت: طبق قانون پس از اعلام نتیجه اولیه انتخابات شورای نگهبان ۵ روز فرصت اعلام نظر دارد.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره اینکه رهبران جریان اصلاحات نامزدهای احراز صلاحیت شده اصلاح طلب را تأیید نکردند، چیست، گفت: نگاه شورای نگهبان هیچگاه سیاسی نیست و ارزیابی این شورا براساس افکار سیاسی افراد نیست بلکه برمبنای شرایط قانونی و مستندات است. شورای نگهبان یک نهاد حقوقی - فقهی است نه یک‌ نهاد سیاسی و لذا فرقی نمی‌کند افراد احراز صلاحیت شده وابسته به کدام جریان سیاسی هستند. در عین حال اخیراً جریان‌های اصلاح طلب حمایت خود را از این نامزدها اعلام کردند.

وی درباره انتقادات وارده به شورای نگهبان در واکنش به دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص جبران ظلم وارده به برخی نامزدها گفت: شورای نگهبان براساس قوانین و ملاک رأی‌گیری نظر می‌دهد و دستگاه‌های دیگر هم باید اقدام لازم را انجام دهند.

کدخدایی درباره اظهارات حجت‌الاسلام‌ مصلحی درباره رد صلاحیت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و درخواست برخی افراد برای انتشار فیلم آن جلسه گفت: طبق قانون مراجع مختلف گزارش‌های خود را به شورا ارسال می‌کنند اما این گزارش‌ها فقط جنبه کارشناسی دارد و اعضای شورا باید نسبت به صحت آنها اطمینان پیدا کنند.

وی بیان کرد: درباره اظهارات آقای مصلحی نیز ایشان، سخنان خود را تکذیب و آن را اصلاح کرد. روز گذشته نیز همراه یکی از دوستان فیلم آن جلسه را دیدم و اصلاً چنین سخنانی بیان نشده بود. ان‌شاءالله در موقعیت مناسبی آن فیلم را با تصمیم شورا منتشر می‌کنیم.

کدخدایی درباره اظهارات روز گذشته وزیر کشور مبنی بر ضعیف بودن رقابت در این دوره از انتخابات و همچنین زمان ارسال پاسخ رئیس جمهور گفت: پاسخ به رئیس جمهور تهیه شده و ارسال می‌شود. درباره اظهارات وزیر کشور نیز به اعتقاد من در این دوره رقابت خوبی در انتخابات وجود دارد و از سلایق مختلف در آن حضور دارند و در مناظره‌ها نیز علیرغم اشکالات وارد بر آن، نامزدها هیچ ملاحظه‌ای نسبت به هم نداشتند و شاهد رقابت سیاسی جدی بودیم. فردا نیز شاهد رقابتی جدی خواهیم بود.

کدخدایی درباره اقدامات شورا در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم گفت: امیدواریم این اتفاق نیفتد اما اگر افتاد‌ همان ساز و کار نظارتی دور اول بدون هیچگونه مماشاتی انجام می‌شود و تفاوتی با دور اول انتخابات ندارد.

کدخدایی در پایان این نشست خبری گفت: ان‌شاءالله فردا انتخابات خوبی رقم می‌خورد و این رویدادی است که جمهوریت نظام را تثبیت می‌کند. امیدواریم اصحاب رسانه بتوانند اخبار خوبی را از داخل و خارج مخابره کنند. حق تعیین سرنوشت و استفاده از آن موضوعی است که جمهوری اسلامی در این ۴۲ سال به جامعه اعطا کرده و باید از این حق استفاده کرد. امیدواریم همچون انتخابات‌های گذشته شاهد حضور مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

انتهای پیام
captcha