ابتهال؛ هنری نوپا / مؤلفه‌های ابتهال موفق
کد خبر: 3981570
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲

ابتهال؛ هنری نوپا / مؤلفه‌های ابتهال موفق

داور برجسته کشوری خاستگاه هنر تلاوت ابتهال را کشور مصر دانست و با اشاره به مؤلفه‌های یک ابتهال خوب، گفت: این هنر تلاوت نسبت به تواشیح کمتر شناخته شده و نوپا است.

ابتهال؛ هنری نوپا / مؤلفه‌های ابتهال موفق اولین جشنواره هنر قرآنی «دانش» که به همت اداره‌ قرآن، عترت و نماز اداره‌ کل آموزش و پرورش استان و با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در حال برگزاری است، به معرفی فعالان و پیشکسوتان عرصه قرآنی با هدف بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند این قشر می‌پردازد.

خبرنگار ایکنا از یزد در پنجمین برنامه به گفت‌وگو با حسن مختاری، قاری، مبتهل، مدرس و داور برجسته کشوری نشسته است که در ادامه می‌خوانید:

حسن مختاری در سال 1362 در خانواده‌ای مذهبی در یزد دیده به جهان گشود و به‌صورت رسمی از سال 1371 و از مقطع چهارم دبستان وارد عرصه فعالیت‌های قرآنی شد، البته او معتقد است از سال 1376 و از کلاس اول راهنمایی به‌صورت جدی‌تر وارد فضای قرآنی و شرکت در جلسات شده است. تخصص در زمینه تحقیق و ترتیل و قبولی در آزمون حج و اعزام به حج تمتع، دریافت مدرک اقراء و درجه یک مدرس ترغیب و داوری در مسابقات کشور قرآن کریم از مهمترین افتخارات این استاد قرآنی به‌شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید: 


این استاد برجسته یزدی با اشاره به نقش اساتید در موفقیت‌هایش، تصریح کرد: در حوزه تلاوت از محضر استاد مرحوم حسین میرحسینی، حاج روح‌الله تقوایی، کاظم تقی‌زاده و حاج کاظم میرزازاده بهره برده و موفقیت‌هایم را مرهون این بزرگواران هستم.

وی خاستگاه هنر تلاوت ابتهال را کشور مصر دانست و اظهار کرد: با توجه به سابقه 700 ساله مصر در زمینه تلاوت به احتمال زیاد خاستگاه ابتهال این کشور بوده، اما این سبک در کشورهای عربی دیگر مثل سوریه هم استفاده می‌شود.

مختاری افزود: ابتهال اجرای با الحان عربی بوده و به معنی دعا است که برای خواندن اشعار مناجاتی و یا برای مدح پیامبر اکرم(ص) استفاده می‌شود که علی‌رغم اینکه این سبک از موسیقی عربی اقتباس شده اما دارای ساختار آهنگی خاص بوده و با ملودی آهنگ عربی و اذان متفاوت است.

قاری ممتاز یزدی تصریح کرد: متن ابتهال قصیده و شعر بوده و آهنگ آن با مضامین دعا و مدح پیامبر(ع) عجین می‌شود که زمان اجرای آن نیز بیشتر در زمان اذان صبح است؛ البته این هنر تلاوت نسبت به تواشیح کمتر شناخته شده و نوپا است.

مختاری درباره مؤلفه‌های یک ابتهال خوب، گفت: یکی از مؤلفه‌ها این است که مبتهل توانمندی صوتی خوبی داشته باشد و از آهنگ‌های جذاب و دارای خشوع استفاده کند ضمن اینکه باید از حیث معنا و مفاهیم نیز دارای تأثیر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش نصرالدین طوبی، سیدنقش‌بندی و محمد القیومی را از مبتهلان برجسته جهان اسلام دانست و تأکید کرد: دانش‌آموزان برای یادگیری و موفقیت در هنر ابتهال باید از این اساتید برجسته تقلید کنند و با پشتکار و تمرین می‌توانند در این زمینه موفق باشند.

مختاری با گرامیداشت یاد و خاطره شهید قرآنی دارالعباده، بیان کرد: شهید دانش از معدود قاریانی بود که متخلق به اخلاق قرآنی بود و به تعالیم آن عمل می‌کرد ضمن اینکه از دیگر ویژگی‌های وی برخورداری از صبر و حوصله کافی همچنین متانت والا بود.

وی خطاب به دانش‌آموزان گفت: با توجه به نام این جشنواره که به نام این شهید والامقام متبرک شده است، دانش‌آموزان باید سیره شهید دانش را برای خود الگو قرار داده و در رفتار و کردار خویش به‌کار بندند.

انتهای پیام
captcha