کمیسیون فرهنگی درباره وضعیت مؤسسات قرآنی توجیه نیست / تسهیل صدور مجوز الکترونیک
کد خبر: 3981737
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
در برنامه رادیویی افق مطرح شد؛

کمیسیون فرهنگی درباره وضعیت مؤسسات قرآنی توجیه نیست / تسهیل صدور مجوز الکترونیک

حمیدرضا شیخ‌ویسی امروز در برنامه رادیویی افق بر عدم توجیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی درباره وضعیت مؤسسات قرآنی تأکید کرد و تسهیل در فرایند صدور مجوز مؤسسات قرآنی دارای تبحر در آموزش الکترونیک و تشکیل مجامع عمومی اتحادیه‌های قرآنی در 12 استان و انتخابات دومین دوره هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه‌های مدغم در استا‌ن‌ها را از جمله دستاوردهای قرآنی ارشاد برشمرد.

به گزارش ایکنا، حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 12 تیرماه در برنامه رادیوی افق، درباره وضعیت مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: در نظر گرفتن تسهیلات برای مؤسسات قرآنی، توجه به رویکردهای مجازی، برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن، برگزاری تمام‌الکترونیک آزمون قرآن و عترت، برپایی دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی با همکاری مؤسسه نورالمجتبی(ع) قم و فرآیند صدور مجوز مؤسسات قرآنی از صفر تا صد به صورت الکترونیکی از جمله راهبردهای معاونت قرآن و عترت طی یک سال گذشته و کرونا بود.

وی درباره میزان برون‌سپاری دولت در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، اظهار کرد: دولت سعی کرده است تا در زمینه کارهای آموزشی؛ فرهنگی و قرآنی در زمینه بیمه و مالیات‌ها از طریق قانون، حمایت‌های لازم را داشته باشد. چنانکه در حوزه قرآنی نیز امتیاز فعالیت قرآنی به فرد اعطا می‌شود. البته باید گفت از سالیان دور نیز فعالیت‌های دینی، قرآنی و اعتقادی دست‌های دولتی درکار نبوده است.

شیخ‌ویسی با تأکید بر اینکه مجموعه‌های آموزش قرآنی هنوز در روند سنتی هستند، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر سعی شده‌ است با برگزاری دوره‌های توانمندسازی و بازآموزی، از این روند سنتی خارج شوند و به سمت و سویی بیایند تا به عنوان مؤسسه درآمدزا و انتفاعی نسبت به ثبت اطلاعات کادر آموزشی، اجرایی و کلاس‌ها ونحوه تکمیل بیمه مربیان عمل کنند تا تبعات حقوقی برای مؤسسات نداشته باشد و مطابق با شرایط اجرایی کشور جلو روند. اما مؤسسات فرهنگی و هنری چون نوپا هستند، پذیرفته‌اند که این شرایط را رعایت کنند.

وی ضمن ارائه آماری از فعالیت مؤسسات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: حدود هزار و 300 مؤسسه دارای پروانه فعالیت از وزارت ارشاد هستند، اما با احتساب شعب مؤسسات دارای موافقت اصولی از ارشاد، شاید به دو هزار مؤسسه نیز برسد و از این بین در طول 15 ماه گذشته، آمار انحلال و تعطیلی مؤسسات زیر 3 درصد است که قابل توجه نیست که شاید به مؤسسات و شعبی مربوط است که در شرایط کرونا از حمایت‌های قانونی لازم برخوردار نشد‌ه‌اند و موجب خسران و زیان اشخاصی شد که در شعب مشغول به فعالیت بودند.

شیخ‌ویسی درباره تعطیلی حدود 80 درصد از شعب مؤسسه جامعةالقرآن گفت: آمار رسمی درباره تعطیلی تعداد شعب این مؤسسه به معاونت قرآن و عترت اعلام نشده است. اما از طریق گفتار‌های شفاهی، این مطلب گفته شده است.

وی درباره وضعیت اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و تعامل با دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی در معاونت قرآن و عترت ارشاد و سازمان دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی است، افزود: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 97، دو هیئت رسیدگی در ارشاد و تبلیغات اسلامی به صورت مجزا ایجاد و مقرر شد متعاقب آن دو اتحادیه، روند ادغام خود را طی کنند تا اینکه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در سال 99 تشکیل شد.

معاون رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پس از ادغام در اتحادیه کشوری به فرارسیدن موعد انتخابات هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه‌های استانی، اظهار کرد: مجامع عمومی اتحادیه‌های استانی نیز در حدود 12 استان انجام شده و فرایند برگزاری انتخابات هیئت مدیره و بازرسی آنها به اتمام رسیده است و صورتجلسه هیئت مدیره و بازرسی به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شده و حکم مدیران عامل اتحادیه‌ها ثبت و ابلاغ می‌شود و امید است که تا پایان تابستان 1400 فرآیند انتخابات دومین دوره هیئت مدیره اتحادیه واحد در تمامی استان‌ها انجام شود.

وی درباره سامانه ملی حمد، اظهار کرد: برنامه این سامانه با هماهنگی یکی از مؤسسات قرآنی کشور نوشته شد و اواخر سال 99 راه‌اندازی شد و طی فراخوانی از مؤسسات دارای مجوز از ارشاد و تبلیغات اسلامی خواسته شد تا نسبت به ثبت قرآن‌آموزان خود در نوزدهمین دوره آزمون قرآن و عترت اقدام کنند. پس از آن نیز فراخوان ثبت ‌اطلاعات مؤسسات قرآنی در این سامانه آغاز شد که تاکنون هزار و 650 مؤسسه قرآنی دارای پروانه در این سامانه نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کرده‌اند. در این سامانه کارتابلی برای مدیران مؤسسه شامل اطلاعات مربی، قرآن‌آموزان، کلاس‌های آموزشی، تسهیلات که دریافت می‌کند و بیمه و مالیات مؤسسات قرار داده شده است که یک دسترسی به مدیریت مؤسسه و یک دسترسی به معاونت قرآن وعترت ارشاد داده شده است. همچنین در این سامانه امکان ویرایش آنلاین تمامی اطلاعات از سوی مدیر مؤسسه وجود دارد.

معاون رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به صدور مجوز مؤسسات از سوی ارشاد و سازمان دارالقرآن الکریم، بیان کرد: فرآیند صدور و آیین‌‌نامه یکپارچه‌ای تدوین شده است که مراحل پایانی آن، یک ماه گذشته به اتمام رسیده است و در حال حاضر به دنبال احصای مدیران و مسئولان قرآنی استان‌ها و بخش مردم‌نهاد هستیم تا طی این آیین‌نامه یکپارچه، مسیر روشنی پیش روی مؤسسات قرار گیرد.

در بخش دیگر این برنامه به انفعال نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی درباره وضعیت مؤسسات قرآنی اشاره شد و شیخ‌ویسی گفت: تا جایی که مطلع هستم، بخش امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاملات خود را با اعضای کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی دارند و امیدواریم در آینده تعامل چند سویه را بین شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اتحادیه کشوری و فراکسیون قرآن و عترت شاهد باشیم.

معاون رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی به فرایند تسهیل صدور مجوز برای مؤسسات توانمند و دارای تبحر در حوزه آموزش مجازی، خبر داد.

در ادامه این برنامه، سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن طی ارتباط تلفنی، درباره وضعیت شعب این مؤسسه گفت: مؤسسات قرآنی به تبع شرایط موجود در کشور، وضعیتشان دچار خسارت‌هایی شد و شاید برخی از مؤسسات منجر به تعطیل شد، اما مؤسساتی که سابقه بیشتری داشتند و خیلی تمرکزشان بر روی کمک‌های دولتی نبود، توانستند دوام بیاورند.

وی با اشاره به سابقه 29 سال فعالیت مؤسسه مهد قرآن، افزود: این مؤسسه با تغییر رویکرد آموزشی از حضوری به مجازی، در ایام کرونا به فعالیت خود ادامه داد و حتی در بخش‌های مهمی چون برگزاری آزمون‌ حفظ به صورت مجازی ادامه داد.

چاوشی درباره وضعیت مالی شعب مهد قرآن به صورت خودگردان، بیان کرد: شعب توانستند با کمک خیرین و کمک‌های موردی دستگاه‌ها به فعالیت‌هایشان ادامه دهند، هرچند در شرایط سختی برای کار آنها بود، اما خوشبختانه هیچ شعبه‌ای از مهدقرآن تعطیل نشد و فعالیت‌هایشان کماکان ادامه دارد. حتی خیلی از شعب در این ایام، بسته‌های معیشتی تدارک دیده و به خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌برخوردار کمک کرده‌اند.

مدیر مؤسسه مهد قرآن درباره ظرفیت آموزشی مؤسسه در دوره غیرحضوری، ادامه داد: قطعاً دوره‌های غیرحضوری، بهره‌وری دوره آموزش حضوری را ندارد، اما دوره مجازی نیز مزایای خودش را دارد، چنانکه دوره‌های تربیت مربی هنگامی که به صورت حضوری در استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شد، خیلی پرهزینه بود و اجرای آن سخت بود، اما در این شرایط کرونا، سامانه تربیت مربی بر پایه آموزش مجازی طراحی شد و در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود و اگر راه‌اندازی شود، مربیان مهد قرآن که بالغ بر دو هزار نفر در سطح کشور هستند، می‌توانند به راحتی از این دوره‌ها بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به کیفیت بالای آموزش در شیوه حضوری، اظهار کرد: شاید حدود 90 درصد مخاطبان مهد قرآن را حفظ کرده‌ایم و اگر ریزشی هم داشته‌ایم، جذب جدید قرآن‌آموز نیز داشته‌ایم.

چاووشی در روند آموزش رایگان مهد قرآن، اضافه کرد: البته برخی شعب نیز مبالغ کمکی نیز دریافت می‌کنند، اما اساس کار مهد قرآن به صورت رایگان است، اما پیش از کرونا که دوره‌های مهد و پیش دبستانی قرآنی داشتیم، شهریه از نوآموزان دریافت می‌شد، چرا که به معلمان این مقطع حق‌الزحمه پرداخت می‌شد.

یادآور می‌شود، این گفت‌وگو در برنامه افق رادیو قرآن انجام شد. این برنامه کاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن است که با محوریت پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی به تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی و کارشناس مجری جواد نصیری، روزهای شنبه از ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۷:۰۰ از این شبکه رادیویی به صورت زنده به روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام
captcha