بررسی نسبت جنسیت و فطرت در دوفصلنامه «مطالعات جنسیت و خانواده»
کد خبر: 3981911
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰

بررسی نسبت جنسیت و فطرت در دوفصلنامه «مطالعات جنسیت و خانواده»

چهاردهمین شماره دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «مطالعات جنسیت و خانواده» منتشر شد.

به گزارش ایکنا، چهاردهمین شماره دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «مطالعات جنسیت و خانواده» به همت مرکز تحقیقات زن و خانواده منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «صورت‌بندی مسئله حجاب زن مسلمان در اروپا، از هویت اروپایی تا حقوق فرهنگی»، «مادری: سنخ‌ها، معانی و انگیزه‌ها»، «رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و راهبردهای مقابله‌ای استرس با علائم اختلال هویت جنسی»، «‌ارزیابی انتقادی حکم حرمت زن بر شوهر با شیر دادن مادربزرگ به نوه دختری»، «وضعیت خوشبختی شهروندان زنجانی و ارزش‌های زنانگی و مردانگی»، «جنسیت و فطرت؛ گامی به سوی یک «نظریه جنسی» اسلامی».

صورت‌بندی مسئله حجاب زن مسلمان در اروپا

در چکیده مقاله «صورت‌بندی مسئله حجاب زن مسلمان در اروپا، از هویت اروپایی تا حقوق فرهنگی» می‌خوانیم: «چالش با زنان محجبه و مدارا نکردن با حجاب در این سال‌ها به یکی از چالش‌های میان‌فرهنگی بین دولت‌های اروپایی و مسلمانان ساکن در غرب تبدیل شده است. این چالش نه چندان سطحی که بیشتر در قالب پروژه اسلام-هراسی نمایان می‌شود، موجب انسداد همزیستی مذهبی و خدشه در شعار تساهل در غرب شده است. موضع اروپا در قبال حجاب، در جهان اسلام و ایران به نحو بسیطی در راستای دین‌ستیزی یا سیاست جنسی خاصی که ذاتی غرب مدرن است، معرفی می‌شود؛ حال‌آنکه شناخت و مواجهه با آن به‌ویژه توسط نخبگان فکری و فعالان فرهنگی، صورت‌بندی دقیق‌تری را می‌طلبد. در این مقاله تحلیلی که بر مبنای منابع و پژوهش‌های دست‌اول انجام گرفته است، سعی شده با نگاهی به چالش‌های حقوقی، رسانه‌ای و مفهوم شهروندیِ فرهنگی موجود در «نظام فرهنگی اروپا»، تقابل با حجاب به مثابه مانع جدی این همزیستی و تنوع فرهنگی بازخوانی شود و اصلاح تصویر و بازنمایی متفاوتی از معنای حجابِ زن مسلمان نزد شهروندان و سیاست‌گذاران اروپایی مورد توجه قرار گیرد و در نهایت از خلال این تفاهم احتمالی، زمینه‌ای برای اصلاح و ترمیم تعامل میان‌فرهنگی اسلام، شهروندان مسلمان اروپایی و سیاست فرهنگی در اروپا فراهم آید.»

جنسیت و فطرت؛ گامی به سوی یک «نظریه جنسی» اسلامی

در طلیعه مقاله «جنسیت و فطرت؛ گامی به سوی یک «نظریه جنسی» اسلامی» آمده است: «نظریه‌پردازان امور جنسی در غرب می‌کوشند حقیقت انسان را در پرتو غریزه جنسی بازتعریف کنند؛ اما نظریه جنسی‌ای که بخواهد مبتنی بر نگاه اسلامی ارائه شود، نخست باید بتواند انسان را در افق فطرت بازتعریف کند و نشان دهد ساحت جنسی در انسان در پرتو فطرت انسانی معنا و کارکردهای متمایزی می‌یابد. در این مقاله با اشاره‌ به برخی اقتضائات نظریه فطرت در قبال دوگانه‌های مهم انسان‌شناسیِ غربی، پاره‌ای از ظرفیت‌های کاربردیِ نظریه فطرت در فهم و تبیین امر جنسی در انسان نمایان شده تا راه برای ارائه یک «نظریه جنسی» مبتنی بر آموزه‌های اسلامی باز شود. بر اساس تئوری فطرت می‌توان نشان داد اگرچه تفاوت‌های جنسیتی تحت تأثیرات محیطی بروز می‌کند؛ اما کاملاً برساختی نیست و بسیاری از آنها در متن واقعیت ریشه دارد و نه‌تنها به‌کارگیری امر جنسی در راستای تعالی انسان ممکن است؛ بلکه تنوع عظیم وضعیت‌های انحرافی جنسی در انسان تبیین‌پذیر می‌شود. براین‌اساس «حیا» به عنوان یک امر تمایزبخش جدی انسان و حیوان در عرصه مسائل جنسی، در تحلیل بسیاری از رفتارها محوریت می‌یابد و قوانین خانواده، نه در پرتو مفهوم عدالت (حدومرز گذاشتن بین افراد)، بلکه در سایه مفهوم مودت و رحمت سامان‌دهی می‌شود.»

انتهای پیام
captcha