قطع کننده زنجیره ویروس شایعه باشیم + فیلم
کد خبر: 3982124
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵

قطع کننده زنجیره ویروس شایعه باشیم + فیلم

سرعت انتشار شایعه در فضای مجازی نسبت به فضای واقعی بیشتر است و باید مراقب بود به زنجیره انتقال شایعه تبدیل نشویم. برای این کار چند نکته مهم را باید بیاموزیم.

در فضای مجازی اخبار و اطلاعاتی منتشر می‌شود که غالباً با انگیزه‌های مختلف سیاسی، تبلیغاتی و یا جذب فالوور تولید می‌شوند و ما هم بدون اطلاع از اهداف پشت پرده بعد از خواندن، آنها را بازنشر می‌دهیم و با دیگران به اشتراک می‌گذاریم؛ غافل از اینکه ناخواسته به زنجیره انتقال شایعه تبدیل شده‌ایم؛ درست مثل زنجیره انتقال یک ویروس!

سرعت انتشار شایعه در فضای مجازی نسبت به فضای واقعی بیشتر است. تعداد فرستندگان شایعه و مخاطبان آن نیز بیشتر است و به دلیل اینکه مخاطبان و فرستندگان همدیگر را نمی‌بینند این موضوع تقویت شده و هرکسی ماجرا را هر طور که دوست دارد، روایت می‌کند.

حال برای قطع انتقال ویروس شایعه در فضای مجازی چه‌کاری باید انجام دهیم؟ ابتدا ببینید خواندن خبر چقدر شما را احساساتی می‌کند. معمولاً اخباری که بیش از حد شما را ناراحت می‌کنند یا می‌ترسانند صرفاً یک پیام تبلیغاتی است. خبرهای فوری و محرمانه هرگز فرصت ارائه جزئیات ندارند که این موضوع با فوری بودن آن در تضاد است.

شما به‌عنوان یک مخاطب هوشیار باید ابتدا تیتر و محتوای خبر را به‌طور کامل بخوانید و تا زمانی که از صحت خبر مطمئن نشده‌اید آن را منتشر نکنید. بیایید قطع کننده زنجیره ویروس شایعه در فضای مجازی باشیم.

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.

انتهای پیام
captcha