نگرانی مسلمانان از حمله اسلام‌هراسانه به مسجدی در هلند
کد خبر: 3982277
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

نگرانی مسلمانان از حمله اسلام‌هراسانه به مسجدی در هلند

یک فرد ناشناس با حمله به مسجدی در پایتخت هلند، شیشه‌های این مسجد را با پرتاب یک شیشه آبجو شکست. این اقدام، نگرانی مسلمانان از افزایش احتمالی حملات اسلام‌هراسانه را افزایش داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، بر اساس اعلام فدراسیون چشم‌انداز ملی هلند (National Vision Federation)، مسجدی به نام ایاصوفیه در آمستردام، پایتخت هلند یکشنبه شب مورد تخریب قرار گرفت.

در بیانیه این فدراسیون آمده است که شیشه‌های این مسجد که وابسته به این سازمان است، بر اثر پرتاب یک بطری آبجو شکسته شده است.

این نهاد با تأکید بر افزایش حوادث ناشی از نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان و حملات نژادپرستانه در این کشور گفت که این مسجد از اواخر سال گذشته برای دومین بار مورد حمله قرار گرفته است.

در دسامبر سال 2020، یک مهاجم نقابدار اندکی پس از نماز مغرب به سمت پنجره‌های مسجد سنگ پرتاب کرد و با استفاده از  تاریکی شب فرار کرد.

در این بیانیه از نیروهای امنیتی و اداری کشور خواسته شده است بدون تبعیض با چنین حملات نژادپرستانه مقابله کرده و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند.

قاضی جیریک، رئیس هیئت مدیره بنیاد مسجد ایاصوفیه به آناتولی گفت: ما انتظار داریم نیروهای امنیتی و سیاستمداران، اقدامات بازدارنده‌ای را در برابر چنین حملاتی انجام دهند.

جیریک با اشاره به اینکه آنها تصاویر این حمله را با پلیس به اشتراک گذاشته‌اند گفت که با دستگیری فرد مهاجم، جامعه مسلمانان این منطقه احساس امنیت خواهند کرد.

حمله به مساجد و مراکز اسلامی، تهدید مسلمانان و امامان جماعت، دیوارنویسی و نامه‌های تهدیدآمیز بخشی  از مشکلاتی است که مسلمانان هلنددر سال‌های اخیر با آن مواجهند.

در سال 2019 انیستیتوی مطالعات بنیاد امور دینی هلند در پی افزایش حملات به مساجد این کشور و تشدید نگرانی میان مسلمانان اقدام به انتشار کتاب «مساجد آماج حملات» با همکاری یک گروه 12 نفره از اساتید دانشگاهی، پژوهشگران و وکلا کرد.

هدف از انتشار این کتاب افزایش آگاهی عمومی درباره مسئله اسلام‌هراسی میان مردم و سیاستمداران عنوان شده است.

دکتر اینک واندرواک که در کارنامه نویسندگی خود کتاب «اسلام‌هراسی و تبعیض نژادی در هلند» را دارد، درباره این کتاب به خبرنگار آناتولی گفت: تساوی و برابری میان مردم و آزادی ادیان یکی از حقوق اساسی انسان به شمار می‌رود اما مسلمانان در جامعه هلند از این لحاظ تحت فشار هستند که نمونه آن را می‌توان در اقدامات خشونت‌باری که طی سال‌های اخیر علیه مساجد صورت گرفته، مشاهده کرد.

وی در ادامه افزود: به طور متوسط سالیانه 25 حمله به مساجد صورت می‌گیرد که خود مایه نگرانی در میان جامعه مسلمانان شده است.

انتهای پیام
captcha