شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله شاهرودی حیات جاودان علمی دارند
کد خبر: 3982841
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
صالحی در کنگره نکوداشت آیت‌الله‌ شاهرودی:

شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله شاهرودی حیات جاودان علمی دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله شاهرودی شخصیت بزرگ دینی با یک قرن حیات مخلصانه در وجوه مختلف علمی، اخلاق، روش‌شناسی و اقدامات علمی الگوی امروز و فردای ما به لحاظ دانش‌ورزی است، گفت: نظیر این افراد به تاریخ نپیوستند، بلکه هنوز حیات جاودان علمی دارند.

به گزارش ایکنا از سمنان و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعدازظهر روز گذشته، 17 تیرماه در مرحله استانی کنگره نکوداشت آیت‌الله‌ سید محمود حسینی شاهرودی(ره) که به میزبانی محوطه شهرداری شاهرود برگزار شد، ضمن بیان اینکه این شخصیت بزرگ دینی یکی از اتفاقات مهم فرهنگی الگوساز در کشور و به ویژه استان سمنان است، اظهار کرد: برگزاری این کنگره در شاهرود علاوه بر تکریم این مرجع تقلید، در جلب نظر مردم و جوانان به علما و مرجعیت بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: آیت‌الله شاهرودی از آن دست شخصیت‌های مؤثر در حوزه مفاخر علمی و اجتهاد استان محسوب می‌شود، برگزاری این کنگره می‌تواند نقطه عطفی در زمینهٔ پیوستن جوانان دنیا به اسلام، تحقیق و پژوهش پیرامون مرجعیت باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این همایش‌ها و کنگره‌ها به گونه‌ای تجلیل و تکریم شعائر بزرگان دین است و ما موظف به اقامه این افراد هستیم زیرا اقداماتی نظیر آن در کنار مباحث مطرح‌شده در واقع پیدا کردن راه برای خودمان است.

صالحی بابیان اینکه وقتی از بزرگان سخن می‌گوئیم به گذشته نمی‌خواهیم برگردیم، تصریح کرد: در واقع تجلیل از مفاخری نظیر آیت‌الله شاهرودی پایه‌ریزی برای امروز و آینده است و آن‌ها الگوهای ما برای حیات معنوی هستند زیرا بخش مهم از زندگی ما را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: گوهر زندگی انسان از نوع جوهر معنوی است، بزرگانی نظیر آیت‌الله حسینی شاهرودی الگوهای معنا هستند زیرا به ما می‌فهمانند که چرا و چگونه باید زندگی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این شخصیت بزرگ دینی با یک قرن حیات مخلصانه در وجوه مختلف علمی، اخلاق، روش‌شناسی و اقدامات علمی الگوی امروز و فردای ما به لحاظ دانش‌ورزی است، نظیر این افراد به تاریخ نپیوستند، بلکه هنوز حیات جاودان علمی دارند.

صالحی تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند، نتیجه اینگونه کنگره‌ها و همایش‌ها، دامنه وسیع‌تری داشته و بخش‌های گسترده‎ای از جامعه را نیز در بر بگیرد و ما نیز در برگزاری این نکوداشت، تلاش کردیم تا فرآیند عمومی‌سازی آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 وی افزود: نوشتن یک رُمان در خصوص زندگی‌نامه این مرجع عالی قدر، تهیه نمایشنامه رادیویی از داخل خاطرات زندگی ایشان و تهیه مستند، از جمله اقدامات در فرآیند عمومی‌سازی در حوزه این نکوداشت بود تا بتوانیم هرچه بیشتر و گسترده‌تر پیام کنگره را برای گستره وسیع جامعه و گروه‌های مختلف سنی نشر دهیم.

گفتنی است، همایش ملی نکوداشت آیت‌الله العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان، استاندار و سایر مسئولان فرهنگی و اجرایی استان و شهرستان شاهرود، علما و امامان جمعه در شاهرود برگزار شد. همچنین یک همایش ملی دیگر در مشهد مقدس و کنگره اصلی نیز قرار است در اوایل مرداد در شهر مقدس قم برگزار شود.

یادآور می‌شود، آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی در سال ۱۲۶۲ در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام در نزدیکی شاهرود به دنیا آمد، وی از مراجع تقلید شیعه در قرن چهاردهم قمری و از شاگردان میرزای نائینی و آقا ضیاء عراقی بود.

 

 

انتهای پیام
captcha