مراسم تشییع احمد جبریل در دمشق برگزار شد + عکس
کد خبر: 3982896
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵

مراسم تشییع احمد جبریل در دمشق برگزار شد + عکس

مراسم تشییع پیکر احمد جبریل، مؤسس و دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین با حضور گروه‌های مختلف مقاومت و نمایندگان تشکل‎های فلسطینی در دمشق برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری سوریه(سانا)، احمد جبریل معروف به «ابوجهاد» از زمان تأسیس جبهه مردمی برای آزادی فلسطین از سال 1968 تا زمان درگذشت خود در دمشق دبیرکل این سازمان بود. وی روز گذشته در سن 83 سالگی در پایتخت سوریه درگذشت.

احمد جبریل مواضع نزدیکی به سوریه داشت واز سال 1974 به شدت مخالف هرگونه مذاکره با دشمن صهیونیستی بود.

جبریل در سال ۱۹۳۸ از یک پدر فلسطینی و مادر سوری در روستای ازورا در شهر یافا در فلسطین متولد شد و در سال ۱۹۴۸ با اشغال زادگاه جبریل از سوی رژیم صهیونیستی، خانواده‌اش وادار به ترک فلسطین شدند و به سوریه مهاجرت کردند.

وی در سال ۱۹۵۶ وارد دانشکده جنگ در مصر شد و در سال ۱۹۵۹ از این دانشکده فارغ التحصیل و سپس با درجه افسری به ارتش سوریه پیوست.

همزمان با آن فعالیت مخفی خود برای تقویت مقاومت در میان فلسطینیان مقیم سوریه را آغاز و در نهایت جبهه خلق برای آزادی فلسطین را تأسیس کرد ولی در اثر اختلافی که در سال ۱۹۶۳ با امین الحافظ نخست وزیر وقت سوریه پیدا کرد خدمت در ارتش سوریه را رها و نیروی خود را صرف رهبری جبهه تازه تأسیس کرد.

جهاد احمد جبریل فرزند او در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۱ (برابر با ۲۰ می ۲۰۰۲) در بیروت از سوی موساد ترور شد. نام جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اروپا جای دارد.

جبریل در جریان ناآرامی‌های سوریه در کنار محور مقاومت و ارتش سوریه به مقابله با گروههای تروریستی پرداخت.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین همچنین در دوره اشغال جنوب لبنان بین سال‌های 1978 و 2000 عملیات‌های زیادی علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام داد.

انتهای پیام
captcha