نگاهی به خلاقیت خیریه‌های اسلامی در غرب با هدف کمک به جوامع
کد خبر: 3983817
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نگاهی به خلاقیت خیریه‌های اسلامی در غرب با هدف کمک به جوامع

نوع استفاده از تبلیغات و جذب کمک‌های مردمی، عنصری تعیین‌کننده است و سازمان‌های خیریه تلاش می‌کنند که در راه جذب کمک‌های مادی و معنوی مردم، از روش‌های خلاقانه بهره ببرند.

به گزارش ایکنا، سازمان‌های خیریه در جهان، از هر نوعی که باشند (دینی و غیردینی) و هر هدفی را که دنبال کنند، تلاش دارند کمک‌های مردم را به دست افراد مورد نظر خود برسانند.

این تلاش‌ها گاهی اوقات رنگ و بوی رقابت به خود می‌گیرد و سازمانی که بتواند در کنار اعتماد مردم کمک‌های بیشتری را از سطح جامعه جمع کند به نوعی با اقبال و اعتبار بیشتری از سوی جامعه مواجه می‌شود.

در این شرایط، نوع استفاده از تبلیغات و جذب کمک‌های مردمی، عنصری تعیین‌کننده است و سازمان‌های خیریه تلاش می‌کنند که در راه جذب کمک‌های مادی و معنوی مردم، از روش‌های خلاقانه استفاده می‌کنند.

این روش‌های خلاقانه می‌تواند از طرق مختلف داوطلبان کمک به افراد نیازمند را جذب کند: جذب داوطلبان متخصص در رشته‌های گوناگون، راه‌اندازی فروشگاه‌های مختلف (درآمد این فروشگاه‌ها در امور خیریه هزینه می‌شود)، ارائه کمک‌های مالی و غذایی به افراد نیازمند و برپایی مراسم مختلف با هدف جذب کمک‌های مالی از جمله مهمترین کارهایی است که سازمان‌های خیریه انجام می‌دهند.

نکته جالب توجه در این زمینه، ارائه خدمات خیریه نه فقط افراد به بلکه حیوانات خانگی و خیابانی هم شامل شده و سازما‌های خیریه تلاش می‌کنند از افراد متخصص در این کار مانند دامپزشکان و نگهدارنده‌هایی که داوطلب خدمات خیریه هستند نیز کمک بگیرند.

خیریه‌های اسلامی در جهان هم در کنار سایر مراکز تلاش می‌کنند که از روش‌های نوآورانه و خلاقانه برای جلب کمک‌های مردم استفاده کنند. پیشرفت فناوری‌های مرتبط با اینترنت هم باعث شده که مردم برای کمک به این خیریه‌ها کار راحت‌تری در پیش داشته باشند.

وب‌سایت آمازون به عنوان یکی از فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی جهان همواره به عنوان یک ابرشرکت بزرگ فروشگاهی مطرح بوده و در عین حال تلاش داشته که در برخی از مسائل مرتبط با خیریه هم جایگاهی داشته باشد.

این شرکت خدماتی را به نام لبخند آمازون (AmazonSmile) ارائه می‌دهد که هدف آن جمع‌آوری کالاهای مورد نیاز افراد نیازمند از طریق خرید‌ سایر افراد است. در عین حال خیریه آمریکایی Islamic Relief USA با شرکت آمازون تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد که براساس آن این خیریه اسلامی در این کار شریک می‌شود. به مانند برنامه اصلی خیریه آمازون، 0.5 درصد  از هر چه که در فهرست خریدهای شما از AmazonSmile وجود داشته باشد، به Islamic Relief USA اهدا خواهد شد.

نگاهی به اقدامات خلاقانه خیریه‌های اسلامی با هدف کمک به جوامع

البته تنها برنامه‌ خیریه‌ای نیست که Islamic Relief USA در آن فعالیت دارد. Giving Assistant خرده فروشی دیگری است که Islamic Relief USA خدمات خیریه خود را در آن ارائه می‌دهد. به مانند Amazon Smile این فروشگاه خرده‌فروشی هم درصدی از درآمد خرید شما را به امور خیریه اختصاص می‌دهد. برای تشویق افراد به کمک، مشوق‌هایی مانند کالابرگ و تخفیف هم ارائه می‌شود.

علاوه بر این فروشگاه‌های اینترنتی، Islamic Relief USA در بخش‌های دیگری هم فعالیت دارد از جمله در بخش‌های مرتبط با سهام شرکت‌ها (که افراد بخشی از سهام خود را به امور خیریه اختصاص می‌دهند) و حوزه پزشکی و مرتبط با اهدای عضو به افراد نیازمندی که نیاز به پیوند اعضا دارند.

البته Islamic Relief USA تنها خیریه اسلامی نیست که فعالیت‌‌های خود را به صورت خلاقانه ادامه می‌دهد. خیریه اسلامی زکات (Zakat) هم که در آمریکا مستقر است تلاش کرده که خدمات خود را از طریق آنلاین و در حوزه‌های مختلفی به نیازمندان عرضه کند. از جمله این خدمات می‌توان به خرید و اهدای گوشت قربانی از طریق خرید آنلاین، اهدای نذری در ماه رمضان و ارائه خدمات رایگان به نیازمندان از طریق داوطلبانی که مهارت‌هایی در بخش‌های مختلف دارند، اشاره کرد. برای مثال اگر داوطلبی در کوتاه کردن مو مهارت داشته باشد، این خیریه در مراسم‌های مختلف از وی برای اصلاح مو‌های افراد نیازمند و عموماً بی‌خانمان دعوت می‌کند.

نگاهی به اقدامات خلاقانه خیریه‌های اسلامی با هدف کمک به جوامع

Muslim Aid خیریه اسلامی است که در بریتانیا مستقر است و خدمات مختلفی به نیازمندان جامعه ارائه می‌دهد. یکی از کارهای خاص این خیریه، دعوت از سخنرانان و چهره‌های برجسته جامعه بریتانیا برای آگاهی بخشی در مورد اهمیت خدمات خیریه این سازمان است. علاوه بر این، این سازمان در فضای مجازی کمپین‌های گوناگونی با کمک داوطلبان خود برای جلب کمک‌های خیرین اجرا می‌کند.

Islamic Help، دیگر خیریه بریتانیایی است که در حوزه‌های بین‌الملل بسیار فعال است. این خیریه علاوه بر اینکه در زمینه رساندن کمک‌های مالی مانند زکات و صدقه به نیازمندان بریتانیا و سایر کشورها فعال است، در بخش‌های دیگری از جمله پروژه‌های عمرانی هم فعالیت دارد. یکی از حوزه‌هایی که Islamic Help در آن عملکرد مثبتی در جذب کمک‌های خیریه داشته در بخش انرژی است. این خیریه پروژه‌های مختلفی برای برق رسانی و تهیه آب آشامیدنی در کشورهای محروم انجام داده است. این خیریه در دوران شیوع کرونا هم به مانند سایر خیریه‌ها، تلاش کرد که ملزومات بهداشتی و غذایی افراد نیازمند را با استفاده از شبکه گسترده داوطلبان خود به دست این افراد برساند.

این نمونه‌ها نشان می‌دهد که خیریه‌های اسلامی تلاش کرده‌اند در کنار سایر مراکز با استفاده از روش‌هایی بعضاً خلاقانه گامی در جهت کمک و توانمندسازی افراد ناتوان و اقشار ضعیف جوامع انجام دهند. چه این گام‌ها کمک‌های میلیونی افراد مشهور باشد چه افراد متخصصی که از هنر و حرفه خود برای کاهش مشکلات جامعه استفاده می‌کنند.
گزارش از محمدحسن گودرزی
انتهای پیام
captcha