«Muslim Hands»؛ خیریه‌ای از بیرمنگهام برای کمک به سراسر جهان
کد خبر: 4014993
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸

«Muslim Hands»؛ خیریه‌ای از بیرمنگهام برای کمک به سراسر جهان

Muslim Hands، با کمک خیّرین به فعالیت خود در بریتانیا و نقاط دیگر اروپا وسعت داده و از یک خیریه کوچک در بیرمنگهام به تدریج به یک آژانس بین‌المللی کمک‌رسانی و NGO در بیش از 30 کشور جهان تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا، امور خیریه و کمک به افراد ناتوان جامعه که از مشکلات مالی رنج می‌برند از جمله کارهایی است که در جوامع گوناگون و با گستردگی مختلف انجام می‌شود. برخلاف تصور بیشتر افراد، سازمان‌ها و گروه‌های خیریه، نهادهای وابسته به دولت نیستند بلکه بیشتر این سازمان‌ها و نهاد‌ها غیر دولتی و به همت خود مردم راه‌اندازی شده است.

بیشتر مؤسسات خیریه بر موضوع کاهش فقر و کمک‌های مالی و غذایی به افراد ضعیف جامعه تمرکز دارند اما این کمک‌ها تنها منحصر به کمک‌های اقتصادی نمی‌شود. یکی از اهداف سازمان‌های خیریه، کاهش فقر در جوامع است و به همین دلیل توانمندسازی افراد از طریق آموزش و یادگیری فنون مختلف نیز در دستور کار مؤسسات خیریه قرار دارد.

مؤسسات خیریه ممکن است بر موضوع خاصی تمرکز داشته باشند و یا توسط گروه‌هایی خاص در جامعه مانند اقلیت‌های دینی به وجود بیایند. با این همه این مراکز  جدا از اعتقاد بنیانگذاران خود به یک چیز متعهدند و آن لزوم تلاش و کمک به دیگران برای داشتن دنیایی بهتر است.

مسلمانان نیز به مانند سایر همنوعان خود و با توجه به تأکید شریعت اسلامی بر کمک به دیگران گام‌های بسیار خوبی برداشته‌اند. این موضوع در کشورهای غربی که مسلمانان در اقلیت هستند بیشتر به چشم می‌آید و مسلمانان دست به تأسیس سازمان‌ها و انجمن‌هایی با هدف بهبود وضعیت مردم و کمک به فقرا کرده‌اند.

بریتانیا به عنوان یکی از کشورهای اروپایی که میزبان جمعیت قابل توجهی از مسلمانان بوده، سازمان‌های خیریه اسلامی متعددی را در خود جای داده است. Muslim Hands یکی از سازمان‌های خیریه‌ای است که به همت مسلمانان این کشور بنیان‌ نهاده شده و علاوه بر بریتانیا به نیازمندان سایر کشورهای جهان نیز یاری می‌رساند.

داستان Muslim Hands  از اوایل دهه نود میلادی و اوج‌گیری درگیری‌های بالکان شروع شد. در سال 1993، جامعه‌ مسلمانان در ناتینگهام که تحت تأثیر ویرانی‌های جنگ بوسنی قرار گرفته بود، وارد عمل شدند و تلاش کردند که به مردم این کشور که بیشتر آنها مسلمان بودند کمک کنند. گروه کوچکی از داوطلبان مسلمان شروع به جمع‌آوری پول، لباس و دارو برای مردم بوسنی کردند.

یک سال بعد، درگیری شدید در کشمیر، خانواده‌ها را مجبور کرد تا برای یافتن امنیت، از خانه‌‌های خود خارج شوند. این امر به ایجاد مرکز درمانی مظفرآباد در کشمیر برای خدمت‌رسانی به پناهندگان و مردم محلی منجر شد. این اقدام Muslim Hands، زمانی که زلزله ویرانگر در سال 2005 در این منطقه رخ داد، یک سرمایه‌گذاری حیاتی بود. در حال حاضر پس از 15 سال، این مرکز درمانی به بیش از 300 هزار بیمار رسیدگی و دارو، آزمایش‌های پزشکی و آمبولانس به آنها ارائه کرده است.

Muslim Hands : خیریه‌ای از بیرمنگهام برای کمک به سراسر جهان

Muslim Hands، به تدریج و با کمک خیرین و مردم عادی گستردگی کار خود را در بریتانیا و نقاط دیگر اروپا بیشتر کرد. در واقع Muslim Hands  از یک خیریه کوچک در بیرمنگهام به تدریج به یک آژانس بین‌المللی کمک‌رسانی و NGO در بیش از 30 کشور جهان تبدیل شد. به گفته مدیران Muslim Hands، هدف این سازمان، رهایی مردم مناطق مختلف از فقر و بیماری، ارائه آموزش به شیوه‌ای اخلاقی، مؤثر، کارآمد و شفاف به افراد نیازمند در جهت کشف استعدادها و توانمندسازی آنهاست. این خیریه، پروژه‌های بلندمدتی مانند مدارس، کلینیک‌های مراقبت‌های بهداشتی و برنامه‌های معیشتی را در سراسر جهان ایجاد کرده است.

در سال 1995، طرح حمایت از یتیمان در آفریقا، آسیا و بالکان آغاز شد. هدف این طرح ارائه سطح تحصیلات و آموزش مناسب به یتیمان نیازمند در مناطق مختلف بود تا آنها را قادر به کار و کسب درآمد پس از ترک مدرسه یا کالج کند.

در سال 1996، Muslim Hands  بلافاصله به سیل موزامبیک واکنش نشان داد و دو آمبولانس از بریتانیا به این کشور فرستاد. علاوه بر این، یک تیم پزشکی، واحدهای پزشکی سیار و بسته‌های غذایی به بخش‌هایی که دور از دسترس بود، سفر کردند. با توجه به سوءتغذیه نوزادان در ابعاد همه‌گیر، متخصصان تغذیه در مراکزی به کار گرفته شدند تا تغذیه نوزادان را مدیریت کنند و سلامت کودکان خردسال را بازگردانند. علاوه بر این، Muslim Hands یک برنامه مسکن کم‌هزینه با هدف ساخت خانه‌های جدید از مصالح محلی به اجرا گذاشت.

Muslim Hands : خیریه‌ای از بیرمنگهام برای کمک به سراسر جهان

در سال 2001، Muslim Hands برنامه ابتکاری خود را به نام هدایای عید(Eid Gifts) آغاز کرد که در آن خیّران می‌توانند برای یک کودک مسلمان محروم هدیه‌ای تنها با 10 پوند بفرستند. در مجموع 4400 هدیه عید برای کودکان در سراسر کشورهای مختلف از جمله فلسطین، افغانستان، هند، بنگلادش، گامبیا، سودان، سنگال، مکزیک، آلبانی، کوزوو و چچن توزیع شد. هر یک از جعبه‌های هدیه حاوی وسایلی مانند کفش نو، لباس و کیف مدرسه بود.

در سال 2005، Muslim Hands هفته «روبان سبز» را به منظور افزایش آگاهی در مورد مصائب بی‌شمار کودکان جنگ‌زده در برخی از ویران‌ترین کشورهای جهان راه‌اندازی کرد. از طریق وجوه جمع‌آوری شده؛ 75 کودک در افغانستان در یک کلینیک ارتوپدی و پروتز در کابل اعضای مصنوعی دریافت کردند. مدارس در عراق به وسایل ورزشی مجهز شدند تا در شرایط دشوار زندگی با دیگر کودکان تفاوتی احساس نکنند، کودکان سودانی در دارفور نیز واکسیناسیون و مراقبت‌های بهداشتی دریافت کردند.

2015-2016 شاهد افزایش تعداد پناهندگان و مهاجران ناامیدی بود که به دنبال پناهگاهی در اروپا بودند. در این شرایط Muslim Hands کمک‌های حیاتی را بین مهاجران در یونان، مقدونیه، آلمان، فرانسه و اتریش فراهم کرد.

این مرکز خیریه در سال 2018، برای بی‌خانمان‌ها، خانواده‌های کم درآمد و کودکان نیازمند در لندن آشپزخانه‌ای باز کرد. آشپزخانه رایگان به روی همه افراد باز بوده و برای کسانی که فقر غذایی را تجربه می‌کنند فضای امنی را فراهم می‌کند. وعده‌های غذایی گرم، دو بار در روز و هفت روز در هفته ارائه می‌شود. اقدامات خیریه Muslim Hands باعث شد که در سال 2019، جایزه ملکه برای خدمات داوطلبانه آنها اهدا شود.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۴۵
غیر قابل انتشار: ۶
علی اصغرحسینی
|
Germany
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ۱۸:۲۰
0
1
خیلی عالی
طاهره.مهدی.پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۰/۱۸ - ۲۳:۱۱
0
0
سلام
احتیاج
به
کمک
مالی
دارم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۳ - ۱۰:۴۵
0
0
درخواست کمک مالی شما خیرین عزیز میخواستم ایا کار من حل
می شود
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۳ - ۱۰:۴۵
0
1
درخواست کمک مالی شما خیرین عزیز میخواستم ایا کار من حل
می شود
captcha