از تأمین آب شرب نیازمندان تا آموزش مدیریت به جوانان
کد خبر: 3998519
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
گزارش ایکنا از سازمان‌های خیریه اسلامی در آلمان؛

از تأمین آب شرب نیازمندان تا آموزش مدیریت به جوانان

سازمان‌های اسلامی در اقصی نقاط جهان علاوه بر مسائلی مانند آموزش و تبلیغات در امور خیریه نیز فعالیت دارند. حیطه این کارهای خیریه علاوه بر تأمین نیازهای اولیه، توانمندسازی افراد است.

به گزارش ایکنا، خیریه و کمک به افراد ناتوان جامعه همواره یکی از مسائلی بوده که در اسلام در مورد آن سفارش بسیاری شده است. این کارهای خیر تنها به کمک‌های مالی خلاصه نمی‌شود بلکه توانمند‌سازی افراد محروم جامعه برای یادگرفتن حرفه و در نهایت بیرون آمدن از فقر هم از جمله مواردی است که در خیریه‌های امروزی و از جمله خیریه‌های اسلامی دیده می‌شود.

موضع خیریه‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار گسترده است و خیریه‌های وابسته به گروه‌های مذهبی از جمله مسلمانان در این کشورها از نفوذ و دامنه بسیار وسیعی برخوردار هستند. بیشتر این خیریه‌ها هدف خود را کمک به همه اقشار و افراد مختلف جامعه و نه پیروان گروه‌های مذهبی یا اجتماعی خاصی می‌دانند.

مسلمانان در آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا و یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای این قاره یک اقلیت مذهبی کوچک اما تأثیرگذار هستند و مساجد و سازمان‌های اسلامی در آلمان به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در جامعه آلمان شمرده می‌شوند.

یک نظرسنجی که در سال 2019 انجام شد، نشان داد که 5.3 تا 5.6 میلیون نفر در این کشور مسلمان هستند که از کشورهای دیگر به آلمان مهاجرت کرده‌اند (6.4 تا 6.7 درصد از جمعیت). این میزان جدا از مسلمانانی هست که در این کشور از ابتدا حضور داشته‌اند. برخی برآوردهای غیر رسمی نیز که از سوی سازمان‌های اسلامی آلمان ارائه شده حاکی از وجود 7 میلیون مسلمان در آلمان است.

سازمان‌های اسلامی مسلمانان علاوه بر مسائلی مانند آموزش و تبلیغات در امور خیریه نیز فعالیت دارند. تعداد خیریه‌های اسلامی در شهرهای آلمان نسبتاً زیاد است با این همه برخی از این خیریه‌ها گستره بزرگتری در آلمان را تحت پوشش خود دارند.

امداد اسلامی آلمان (Islamic Relief Deutschland)

امداد اسلامی آلمان وابسته به سازمان امداد اسلامی است که در سال 1996 تأسیس شد. این سازمان از انواع برنامه‌های امدادی و توسعه در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند و این حمایت  هم از طریق کمک مالی و هم مشارکت‌های سازمانی تأمین می‌شود.  به عنوان مثال، شش حوزه برنامه‌ای آن شامل امدادرسانی در بلایای طبیعی، آموزش، آب و بهداشت، توسعه معیشت، بهداشت و تغذیه و مراقبت از بی‌سرپرستان است.

از تامین آب شرب نیازمندان تا آموزش مدیریت به جوانان

علاوه بر این، امداد اسلامی آلمان از برنامه‌هایی پشتیبانی می‌کند که به طور خاص به مسلمانان فقیر کمک کرده تا ایام مقدسی مانند ماه رمضان و عید قربان را جشن بگیرند.

سازمان امداد اسلامی آلمان در کلن مستقر است و دو شعبه در شهرهای برلین و اِسِن دارد.

تجارت اجتماعی یونس (Yunus Social Business)

YSB، یک صندوق سرمایه‌گذاری غیرانتفاعی است که کمک‌های خیرخواهانه را به سرمایه‌گذاری در مشاغل پایدار اجتماعی تبدیل می‌کند. شرکت‌هایی مانند Impact Water که توسط YSB تأمین مالی شده‌اند، تقریباً به یک میلیون نفر در سراسر جهان اشتغال، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، آب پاک و انرژی پاک را ارائه می‌دهند.

از تامین آب شرب نیازمندان تا آموزش مدیریت به جوانان

این صندوق در سال 2011 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در فرانکفورت بود که بعداً یک دفتر دیگر هم در برلین راه‌اندازی شد. مأموریت YSB این است که مدل کسب و کار اجتماعی را که توسط پروفسور مشهور مسلمان بنگالی، محمد یونس(Muhammad Yunu) مطرح شده از طریق مرکز یونس در بنگلادش در سراسر کشورهای در حال توسعه گسترش دهد.

از سال 2015، YSB از بیش از 500 کارآفرین پشتیبانی کرده و 8.6 میلیون دلار از محل تأمین مالی مشاغل اجتماعی به دست آورده است. این سازمان خیریه همچنین به ایجاد بیش از 3000 شغل در کشورهای مختلف جهان کمک کرده و زندگی بیش از 850 هزار نفر را در کلمبیا، برزیل، هائیتی، بالکان، تونس، هند و اوگاندا تحت تأثیر قرار داده است.

انجمن عربی مالکیت فکری (Arab Society for Intellectual Property)

انجمن عربی مالکیت فکری(ASIP) یک سازمان غیر انتفاعی بوده که در مونیخ تأسیس شده است. این سازمان در 23 فوریه 1987 تأسیس شد و هدف آن تقویت و توسعه حفاظت از سیستم مالکیت فکری (IP) در کشورهای عربی است.

از تامین آب شرب نیازمندان تا آموزش مدیریت به جوانان

مالکیت فکری، به حقوقی گفته می‌شود که به صاحبان آن حق بهره‌وری از فعالیت‌های فکری و ابتکاری انسان را می‌دهد و ارزش اقتصادی و قابلیت دادوستد دارد ولی موضوع آن شیء معین مادی نیست. حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی یا هنری یا مالکیت ادبی و هنری را هم در بر می‌گیرد.

ایده ایجاد یک نهاد تخصصی عربی که به سازماندهی حرفه کسانی که در زمینه مالکیت فکری در سطح عرب کار می‌کنند، توسط برخی از متخصصان برجسته مالکیت فکری در جهان عرب به سرپرستی طلال ابوغزاله، بنیانگذار و رئیس سازمان طلال ابوغزاله (TAGorg) از سال 1984 مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام در سال 1987 در مونیخ آلمان تأسیس شد.

حدود 142 مؤسس از کشورهای عربی در جلسه هیئت مؤسسان این سازمان شرکت کردند. طلال ابوغزاله، رئیس TAGorg، ریاست جلسه‌ای را بر عهده داشت که طی آن اولین هیئت مدیره انتخاب شد. این هیئت متشکل از 10 عضو به نمایندگی از کویت، مصر، سوریه، بحرین، عربستان سعودی، سودان و عراق بود.

این انجمن در حال حاضر علاوه بر آلمان در سایر کشورهای عربی نیز فعال است و حمایت از کارآفرینان جوان در حوزه‌های مختلف در این کشورها را برعهده دارد.

دانشکده مدیریت افغان-آلمان (Afghan-German Management College)

AGMC یک سازمان غیردولتی آلمانی _ افغان است که در سال 2006 در شهر کوبلنز آلمان تأسیس شد. تا سال 2007، این مؤسسه با نام مدرسه تجارت افغانستان شناخته می‌شد.

از تامین آب شرب نیازمندان تا آموزش مدیریت به جوانان

AGMC هدف خود را ارتقای دانش مدیریتی دانشجویان مسلمان از جمله مسلمانان افغان می‌داند، برای مثال، AGMC دانش مدیریتی را به زبان انگلیسی برای دانشجویان مسلمان در افغانستان ارائه می‌دهد. این سخنرانی‌ها از طریق آموزش از راه دور آموزش داده می‌شود.

علاوه بر این، AGMC تمرکز خود را بر آموزش و آموزش مدیریت با کیفیت بالا قرار داده است. هدف این کالج‌ها این است که دسترسی به تحصیلات عالی را برای همه مردم مسلمان افغانستان فراهم کند.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha