حذف سند مالی یا ابلاغیه در جذب معلمان طرح امین؛ نیازمند مصوبه مجلس
کد خبر: 3984668
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
سلیمان‌زاده تأکید کرد:

حذف سند مالی یا ابلاغیه در جذب معلمان طرح امین؛ نیازمند مصوبه مجلس

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون تعیین تکلیف نیروهای نهضت سوادآموزی و مربیان قرآن و حواشی آن در زمینه عدم تهیه مدارکی چون سند مالی به وجود آمده است، گفت: برای معلمان قرآن همان شرایطی را داریم که برای آموزش‌یاران نهضت سواد‌آموزی در نظر گرفته شده است، نمی‌توانیم قانون یا مصوبه‌ای به آن افزوده یا کاسته شود؛ ما قانونگذار نیستیم.

حذف سند مالی یا ابلاغیه؛ نیازمند مصوبه مجلس / قانون را رعایت می‌کنیمبه گزارش ایکنا، نمایندگان مجلس در ۱۲ بهمن 99 طی نشست علنی، در جریان بررسی طرح اصلاح ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش، با پیشنهاد جبار کوچکی‌نژاد با ۱۵۲ رأی، موافقت کردند که براساس این مصوبه معلمان قرآن و امور فرهنگی و پرورشی (طرح امین) می‌توانند همزمان با برگزاری آزمون آموزشیاران نهضتی و شرکتی بعد از کسب حد نصاب‌های لازم به استخدام آموزش و پرورش درآیند.


بیشتر بخوانید:


آزمونی که قرار است به منظور تعیین تکلیف نیروهای نهضت سوادآموزی، مربیان قرآنی و طرح امین برگزار شود و تا این لحظه مخالفتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا با برگزاری اعلام نشده است تا ملغی شود یا به زمان دیگری موکول شود، اما این مصوبه شرط ارائه قید سند مالی و ابلاغیه دارد که بسیاری از معلمان قرآن را سردرگم نگه‌ داشته است. افرادی که نتوانسته‌اند به دلیل این شرط و عدم فراهم کردن مدارک لازم در این آزمون، ثبت‌نام کنند و از حضور در آزمون اول مرداد جاماندند.

این مشکلی است که بسیاری از معلمان قرآن مشغول به فعالیت در مراکز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش و بعضاً معلمان قرآنی که پیش از سال 92 مشغول بودند، با آن روبرو شدند و سند قابل استناد و اتکا از نگاه وزارتخانه را نتوانستند، تهیه کنند.

بسیاری از معلمان قرآن که در قالب طرح امین یا به عنوان معلم قرآن در بدنه آموزش و پرورش وارد شدند، بدون ابلاغیه فعالیت کردند و بعضاً حتی حقوق خود را به صورت دستی از مدیر مجموعه و با امضای فرمی داخلی تحویل گرفته‌اند و برخی نیز حتی استشهادیه یا فرم مصطلح هشت امضایی را برای اثبات تدریس در آن دوران تهیه کرده و به اداره‌کل تحویل داده‌اند، اما مورد موافقت واقع نشد، اینها موضوعاتی بود که طی تماس‌های مکرر با تحریریه ایکنا و دیگر شعب این خبرگزاری، بارها از سوی معلمان قرآن مطرح شد و خواستار پیگیری و جلوگیری از برگزاری آزمون شدند.

ناصر سلیمان‌زاده، رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا درباره اینکه مربیان قرآن از این آزمون جامانده‌اند، گفت: سه بار زمان ثبت‌نام آزمون تمدید شد و اینکه جامانده‌اند کاری از دست ما برنمی‌آید، اما خیلی از افراد که پیگیری می‌کنند، واقعاً شرایطش را ندارند و نمی‌توانیم برای آنها کاری انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه مصوبه مجلس در بهمن‌ماه 99، مربوط به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش بود، گفت: برای معلمان قرآن همان شرایطی را داریم که برای آموزش‌یاران نهضت سواد‌آموزی در نظر گرفته و اعمال می‌شود، نمی‌توانیم قانون یا مصوبه‌ای به آن افزوده یا کاسته شود، زیرا ما(وزارتخانه) که قانونگذار نیستیم.

سلیمان‌زاده درباره پیگیری شرایطی برای تسهیل روند جذب معلمان قرآن، اظهار کرد: اگر بخواهیم سند مالی یا ابلاغیه برداشته شود، باید مصوبه مجلس داشته باشیم که نداریم. اما در این باره جلساتی نیز با ادار‌ات کل آموزش و پرورش استان‌ها برگزار کردیم و تمام مدارکی که امکان دارد، ثابت کند، فرد در مدرسه بوده است به آنها متذکر شده‌ایم و حتی گفته‌ایم اگر سند مالی ندارید، می‌توانید صورتجلسه شورای مدرسه، انجمن اولیاء و مربیان یا دفتر حضور و غیاب را بدهید یا گزارش کاری ممهور و مورد تأیید و موثق ارائه کنید.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری آموزش و پرورش تأکید کرد: هر سال مربیان مدارس، اقداماتی انجام می‌دهند و هر مدرسه‌ای بالاخره از عملکردش، گزارشی به اداره می‌دهد و حتی گفته‌ایم که تصویر آن گزارش را ارائه کنند، نیز می‌پذیریم. بنابر این معلمان قرآن یا معلمانی که شامل طرح امین هستند، باید سندی نشان دهند که فرد در آنجا بوده است تا مورد پذیرش قرار گیرد. اینکه بیایید، بگویید «من آنجا بوده‌ام»، قابل پذیرش نیست.

وی با تأکید بر تخلف‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، افزود: متأسفانه افراد زیادی را می‌خواهند وارد سیستم کنند که در صورت نادیده گرفتن ما، مراجع نظارتی ما را زیر سؤال خواهند بود.

سلیمان‌زاده با اشاره به اینکه شرط استخدامی فوق برای معلمانیست که پیش از سال 92 در مدارس یا آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند، تصریح کرد: به هر حال باید مستندی ارائه شود که او به عنوان معلم در مدرسه حضور داشته است. اگر بخواهم سایر آشنایانم را در سیستم وارد کنم طی تماس با مدیرکلی، فرم هشت امضا را تهیه و تحویلم می‌دهند، پس نمی‌شود به آن نیز استناد کرد باید سندی از همان سال‌ها باشد و به آموزش و پرورش ارائه کنند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ما از معلمان سند مالی صِرف نخواستیم، اضافه کرد: به هر حال آن فرد طی آن مدت در مدرسه بوده و کاری انجام داده است یا خیر؟ هیچ مدرسه‌ای را پیدا نمی‌کنی که گزارش عملکرد به اداره ندهد. هیچ مدرسه‌ای نیست که نیرویی بدون اطلاع وارد بدنه‌اش شود و بدون اطلاع گزینش، جذب شود. هیچ فردی در مدرسه‌ا‌ی ‌نیست که حق‌الزحمه‌ای به آن پرداخت شده باشد و جایی ثبت نشود. ما همه اینها را کنار می‌گذاریم، اما این خانم و آقای معلم در مدرسه کار کرده است، یا خیر؟ آیا کار تربیتی کرده است یا خیر؟ همیشه در سال یک گزارش تربیتی به امور تربیتی اداره ارائه می‌شود و ما همان تصویر را نیز قبول داشتیم. بنابر این آن مدرسه برنامه تربیتی و پرورشی چون صبحگاه، مسابقه قرآن، اردو و ... داشته است، اثر از فعالیت آن معلم قرآن یا پرورشی ارائه شود تا نشانه فعالیت و عملکرد وی طی آن سال باشد.

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم از این مسائل عدول کنیم و قوانین را رعایت نکنیم، آموزش و پرورش را به فاجعه کشانده‌‌ایم، تصریح کرد: هرکسی می‌تواند، امضا جمع‌آوری کند که من در آنجا مشغول به فعالیت بوده‌ام. در این صورت امید نداشته باشید که فرزندتان به درستی در مدارس تربیت شوند.

سلیمان‌زاده اضافه کرد: موضوع جذب در دارالقرآن‌ها هم در جلسات ویدئوکنفرانس اطلاع‌رسانی شده است. در حال حاضر معلمانی نیز در مدارس غیر دولتی جذب می‌شوند، اما هیچ قانونی اجازه نمی‌دهد که نیروی مدارس غیر دولتی را جذب کنیم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری آموزش و پرورش درباره وضعیت جذب نیرو در 750 مرکز دارالقرآن‌ آموزش و پرورش، گفت: دارالقرآن‌ها نیز همین گونه است. اگر نیرو به اداره‌کل آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی شده باشد و گزینش شده باشد، حتما قرارداد بسته‌ایم و حق‌الزحمه آن نیز از طریق آموزش و پرورش داده می‌شود.

قانون «تعیین تکلیف استخدام حق‌التدریس‌ها و آموزشیاران نهضت»

«قانون الحاق یک تبصره به بند ۲ ماده الحاقی قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش‌وپرورش» مصوب ۱۲ بهمن ۹۹ مجلس شورای اسلامی به انضمام شیوه‌نامه مربوط؛

نیروهای مشمول این قانون عبارتند از:

آموزشیاران نهضت سوادآموزی: فردی که با رعایت ضوابط و مقررات آموزشی و اداری با مجوز گزینش، گواهی آموزش تدریس بدو خدمت و شناسه تدریس در نهضت سوادآموزی از سال ۱۳۷۹ تا قبل از سال ۱۳۹۲ با نهضت سوادآموزی همکاری داشته و حق‌التدریس خود را از محل اعتبارات دولتی دریافت نموده و همکاری آنان هم‌اکنون ادامه دارد.

آموزش‌دهنده مستمر (دو نفر و بالاتر) نهضت سوادآموزی: آموزش‌دهندگانی که از سال ۱۳۷۹ تا قبل از سال ۱۳۹۲ به‌صورت مستقیم با نهضت سوادآموزی همکاری مستمر داشته و در هر دوره حداقل دو نفر سوادآموز را تحت پوشش قرار داده و حق‌الزحمه خود را از محل اعتبارات دولتی دریافت نموده و همکاری آنان هم‌اکنون ادامه دارد.

معلمان قرآنی: افرادی که با دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی یا معادل حوزوی (حداقل کاردانی سطح یک حوزه) از سال ۱۳۷۹ تا قبل از سال ۱۳۹۲ صرفا دریکی از مدارس دولتی و یا دارالقرآن‌های دولتی تحت پوشش وزارت آموزش‌وپرورش بدون واسطه و مستقیم تحت عنوان مربی قرآنی یا معلم قرآن حداقل ۱۲ ساعت در هفته همکاری داشته و حقوق خود را از محل اعتبارات دولتی و یا مشارکت‌های مردمی (سازوکار مدیر مدرسه یا مدیر دارالقرآن، انجمن اولیاء و مربیان) دریافت کرده باشند.

مدرسین طرح امین: افرادی که با دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاه و یا معادل حوزوی (حداقل سطح یک) از سال ۱۳۷۹ تا قبل از سال ۱۳۹۲ طی تفاهم‌نامه منعقده یا معرفی‌نامه رسمی حوزه علمیه مراکز استان‌ها، حداقل ۱۲ ساعت در هفته با مدارس دولتی و در قالب مدرس طرح امین همکاری داشته و حقوق خود را از محل اعتبارات حوزه علمیه یا آموزش‌وپرورش دریافت نموده باشند.

تبصره: آموزشیار و آموزش‌دهندگان مستمر (دو نفر و بالاتر) قبل از سال ۱۳۹۲(مشمولین بند ۱/۱ و ۲/۱) در صورت عدم شرکت در آزمون داخلی به تاریخ ۲۰ تیرماه ۹۹ یا در صورت شرکت در آزمون مزبور و عدم کسب حدنصاب تعیین‌شده در تبصره (۲) ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی بند (۳) قانون مذکور، در صورت تائید پرونده توسط کارگروه منطقه، استان و سازمان نهضت سوادآموزی می‌توانند در آزمون مجدد شرکت نمایند.

مواد آزمون:

با توجه به نیاز وزارت متبوع به آموزگار، آزمون داخلی موضوع این ماده صرفاً در رشته آموزگار ابتدایی برگزار خواهد شد.

مواد آزمون داخلی رشته شغلی آموزگاری در دو بخش عمومی و تخصصی به شرح ذیل تعیین می‌شود:

۱-۴-آزمون عمومی: این آزمون به‌صورت چندگزینه‌ای بوده و مواد آزمون عمومی شامل:

- فناوری اطلاعات مهارت‌های هفتگانه ICDL

- معارف اسلامی

- ریاضی و آمار مقدماتی

- زبان و ادبیات فارسی

- اطلاعات عمومی – هوش و توانمندی‌های ذهنی

- زبان انگلیسی عمومی

۲-۴-آزمون تخصصی: این آزمون به‌صورت چندگزینه‌ای است و مواد آزمون تخصصی شامل:

اصول و فلسفه تعلیم و تربیت

روان‌شناسی پرورشی

روش‌ها و فنون تدریس و اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی است.

انتهای پیام
captcha