ضرورت بازنگری سریع در شیوه‌های آموزشی
کد خبر: 4128889
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
یادداشت

ضرورت بازنگری سریع در شیوه‌های آموزشی

مدیر مؤسسه قرآنی سدرةالمنتهی طی یادداشتی بر ضرورت امر بازنگری سریع در شیوه‌های آموزشی، استفاده از شیوه‌های نوین در آموزش علوم دین، اهتمام ویژه آموزش و پرورش و آموزش عالی، به آموزش آموزه‌های دینی تأکید کرد.

ضرورت بازنگری در شیوه‌های آموزشی علوم دین و بکارگیری نیروهای متخصصدر پیش بودن آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی در هشتم اردیبهشت 1402 و مشاهده زمینه‌های کم‌توجهی به مقوله دین‌، که این روزها پررنگ‌تر از گذشته در میان نسل جوان و نوجوان نِمود داشته است، تلنگری بر بازنگری محتواهای آموزشی، استفاده از شیوه‌های نوین در آموزش علوم دینی، اهتمام ویژه آموزش و پرورش و آموزش عالی به آموزش آموزه‌های دینی و از سوی دیگر بکارگیری نیروهای متخصص این عرصه است. در این راستا حمیده رهروشرع، مدیر مؤسسه سدرةالمنتهی یادداشتی را با عنوان «ضرورت بازنگری در شیوه‌های آموزشی علوم دین و بکارگیری نیروهای متخصص» در اختیار ایکنا قرار داد. متن این یادداشت در ذیل آمده است؛

«اتفاقاتی که در نیمه دوم امسال شاهد بودیم، نشان داد که جامعه و به ویژه نسل جوان نیازمند دریافت آموزش با ابزارهای نوین و جذاب و روزآمد است و از سوی دیگر در زمینه آموزش به ویژه در حوزه دین باید مؤثرتر عمل می‌شد. این امر نشان داد، چهار دهه گذشته، نتوانستیم به مدل آموزشی مؤثر و متقن برای جوانان دست پیدا کنیم.

بنابراین باید حتما بازنگری در شیوه‌های آموزشی علوم دینی به ویژه در آموزش و پرورش داشته باشیم. هر چند شنیده‌ایم که کتب مدارس بازنویسی می‌شود، اما امیدواریم این تغییرات اساسی باشد. اما سؤال دیگر این است که آیا این حجم از ساعات آموزشی در عرصه‌های ریاضی، علوم، فیزیک و شیمی برای جوانان لازم است؟ چرا باید به این اندازه به ادبیات فارسی (زبان مادری) و آموزش آداب زندگی اجتماعی و آداب دینی بها داده نشود؟

اتفاقات نیمه دوم سال، در عین ناخوشایندی برای کل جامعه، اما مواردی را به ما متذکر شد که مهمترین آن؛ اصلاحات در حوزه آموزش، تغییرات در شیوه‌های آموزش، ضرورت انس با آموزش دین است. در کنار آن نیز باید افراد آموزش‌دهنده پالایش شوند و در آنها نیز تغییرات ایجاد شود. اگر معلمان دینی و معارف توانسته بودند به خوبی اصل دین را جا بی‌اندازند، آیا شاهد این اتفاقات می‌بودیم؟ این حجم از بی‌توجهی به مربیان قرآن و مربیان علوم دینی متخصص و خارج از محدوده در آموزش و پرورش و آموزش و عالی، خود نیز در شکل‌گیری این اتفاقات بی‌تأثیر نبوده است.

بی‌توجهی و فقدان حمایت‌های مادی و معنوی صحیح از مؤسسات، مراکز قرآنی و خادمان قرآن قطعاً بی‌تأثیر نبوده است، بنابراین حتما لازم است، همانطور که دشمن در این عرصه برای براندازی دین و حکومت، هزینه می‌کند ما هم باید هزینه کنیم و از نیروهای شایسته و دغدغه‌مند در عرصه آموزش دین استفاده کنیم تا شاهد پرورش و تربیت نسل نوجوان و جوان دین‌دار به معنای واقعی باشیم.

والدین در منزل به اندازه خودشان آموزش‌های دینی را ارائه می‌کنند، اما فرزندان پای درس استاد و معلم چیز دیگری فرا می‌گیرند. چرا باید آموزش‌های حوزه دین و قرآن به افرادی غیر از متخصص این حوزه، داده شود؟! آیا وقتش نرسیده یه این قضایا توجه کنیم؟!

بنابر این از مسئولان جامعه قرآنی، مسئولان آموزش و پرورش و مسئولان آموزش عالی خواهشمندیم، شرایط خاصی را برای جذب معلمان حوزه قرآن و معارف در آزمون استخدامی اردیبهشت‌ماه 1402 لحاظ کنند. معلمان در مؤسسات و مراکز قرآنی پالایش شده‌اند و در حال آموزش به قرآن‌آموزان علاقه‌مند به این عرصه هستند که با کمترین چشمداشت مالی، فعالیت می‌کنند.

ما در مقابل تربیت دینی نسل جوان و نوجوان کشورمان مسئول هستیم و باید به فکر آینده قرآنی کشورمان باشیم، بنابراین باید دل‌نگران آینده کشورمان باشیم و برای آنها از امروز برنامه‌ریزی کنیم و برای جذب این معلمان و حافظان قرآن در آموزش و پرورش (همانطور که برای خانواده‌های ایثارگران و شهدا سهمیه قائل هستیم)، اهتمام لازم و امتیاز ویژه را داشته باشیم.

در پایان از خداوند توفیق تربیت و پرورش نسل جوان و نوجوان را خواستاریم».

انتهای پیام
captcha