پرده خانه خدا؛ از انجام تا فرجام + فیلم
کد خبر: 3984678
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶

پرده خانه خدا؛ از انجام تا فرجام + فیلم

هر ساله در ایام حج تمتع و در روز عرفه پرده خانه خدا تعویض می‌شود و متولیان مسجدالحرام بخش‌هایی از پرده قبلی را به میهمانان خود اهدا می‌کنند و بخش‌هایی از آن نیز نگهداری می‌شود.

پرده خانه خدا؛ از انجام تا فرجام + فیلم

به گزارش ایکنا؛ هر ساله در ایام حج تمتع و در روز نهم ذی‌الحجه، روز عرفه(برابر با امروز در تقویم عربستان) پرده جدید کعبه طی مراسمی پس از شستشوی کعبه با گلاب، بر بنای بیت‌الله الحرام نصب می‌شود.

پرده فعلی خانه خدا ۶۵۸ متر مربع بوده و از ۱۴ متر طول و ۹۵ سانتی‌متر عرض تشکیل شده است.

در آستانه ماه ذی‌الحجه، بخش‌هایی از دوخت پرده جدید خانه خدا که حدود هشت ماه به طول می‌انجامد در نمایشگاهی در مسجدالحرام به زائران بازدیدکننده نمایش داده می‌شود. البته بخش اصلی پرده خانه خدا در کارگاهی در مکه مکرمه دوخته  می‌شود.

پارچه اصلی به صورت ساده و بدون طرح وارد کارگاه می‌شود و قسمت‌هایی که قرار است آیات بر روی آن پیاده شوند، ابتدا توسط دستگاه دوخته می‌شود سپس قسمت زیرین با نخ ابریشم طلایی و بخش فوقانی با نخ نقره و آیات نیز با نخ روکش طلا دوخته می‌شوند.

ویدئویی از مراحل دوخت و نصب پرده خانه خدا

نوار اطراف اين پرده منقش به آيات قرآن‌ كريم است كه در فواصل معين عبارات «يا حی و يا قيوم» ،«يا رحمن و يا رحيم» و «الحمدالله رب‌العالمين» با رنگ طلايی دوخته‌ شده‌اند.

پوشش درب كعبه نيز از حريری به ارتفاع شش و نيم متر و عرض سه و نيم متر منقش به آيات الهی و نقش و نگارهای اسلامی با طلا و نقره تهیه شده است.

پرده خانه خدا از پنج قطعه تشكيل ‌شده ‌است كه هر قسمت يك طرف كعبه را می‌پوشاند و قطعه پنجم هم درب كعبه را دربرمی‌گيرد كه هنگام نصب، وزن اين پرده به حدود دو تن می‌رسد.

پس از تکمیل مراحل دوخت و آماده‌سازی پرده خانه خدا‌، این پرده روز نهم ماه ذی‌الحجه (همزمان با عزیمت حجاج به صحرای عرفه) جایگزین پرده قدیمی می‌شود.

اين پرده با همكاری كارخانه‌های داخل و خارج عربستان تهيه ‌می‌شود و پارچه حرير اين پرده را هر سال يكی از كشورها هديه‌ می‌كند؛ پرده قبلی نيز به رؤسا و سران كشورهای اسلامی اهدا می‌شود.

سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و ممنوعیت ورود زائران خارجی در ایام حج، پرده خانه خدا بدون تشریفات و حضور شخصیت‌های مختلف زیر باران تعویض شد.

انتهای پیام
captcha