قابلیت نقش‌آفرینی اتحادیه کشوری قرآنی به عنوان قدرت اجرایی در حوزه مردمی
کد خبر: 3984950
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
در جلسه اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری با رئیس سازمان تبلیغات مطرح شد؛

قابلیت نقش‌آفرینی اتحادیه کشوری قرآنی به عنوان قدرت اجرایی در حوزه مردمی

حجت‌الاسلام قمی در جلسه روز گذشته، 27 تیرماه با اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: باور این است که اتحادیه به عنوان بازو و قدرت اجرایی در حوزه مردمی می‌تواند، نقش‌آفرینی کند.

به گزارش ایکنا، نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در آستانه فعالیت یکساله اتحادیه کشوری(از سوم مردادماه 1399)، عصر 27 تیرماه با حضور حجج‌اسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن برگزار شد. 

در این جلسه مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره به ارائه گزارش فعالیت یکساله اتحادیه، مصوبات جلسات هیئت مدیره و تفاهم‌نامه‌هایی که با سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره‌ تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی به منظور بهره‌مندی از فضای بقاع متبرکه و حسینه‌ها و ستاد راهبری حفظ به منظور برگزاری دوره‌های تربیت مربی حفظ صورت گرفته است، پرداخت. وی ضمن تشکر از همراهی و همکاری سازمان دارالقرآن‌الکریم و تبلیغات اسلامی با اتحادیه، مطالبات اعضای هیئت مدیره را مطرح کرد. 

اعلام آمادگی اتحادیه کشوری برای اجرای برنامه‌های حوزه قرآن و عترت با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در واگذاری فعالیت‌های قرآنی به بخش مردمی، برگزاری دوره‌های آموزش‌ عمومی و تخصصی قرآن، برگزاری دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات، برگزاری دوره‌های مجازی ویژه مؤسسات قرآنی و نقش‌آفرینی اتحادیه کشوری در فرایند صدور پروانه فعالیت مؤسسات از جمله مواردی بود که طی این جلسه مطرح شد. 

 از دیگر مطالبات مطرح شده در این جلسه، حضور اتحادیه در شورای عمومی فرهنگی استان‌ها، رصد برنامه‌ها و فعالیت‌های اتحادیه و مأموریت‌هایی بود که به آن واگذار می‌شود. همراهی اتحادیه در انجام فعالیت‌های تبلیغی و مکاتبه با مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها به منظور همکاری گسترده‌تر با اتحادیه‌های استانی مورد تأکید قرار گرفت.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از اقدامات انجام شده از سوی اتحادیه در طول یکسال گذشته تقدیر و تشکر کرد و گفت: ادغام اتحادیه‌های کشوری از جمله دغدغه‌های جامعه قرآنی و مدیران قرآنی بود که بحمدلله با همدلی به سرانجام رسید. 

وی با اشاره به اینکه به دلیل مشغله کاری، اتحادیه طی برنامه‌ریزی مشخص خواستار تشکیل جلسات مداوم باشد، اظهار کرد: باور این است که اتحادیه به عنوان بازو و قدرت اجرایی در حوزه مردمی می‌تواند نقش‌آفرینی کند، لذا به خاطر همین نماینده تام الاختیار ما در حوزه قرآنی رئیس سازمان دارالقرآن، جناب آقای اخوان هستند که در ماه مبارک رمضان نیز قرارگاه فرماندهی سازمان تبلیغات اسلامی بودند و بیش از 40 مؤسسه وابسته به سازمان ذیل تدابیر و مدیریت ایشان در ماه رمضان فعالیت خوبی داشند. با همین اعتماد به سازمان دارالقرآن به تمام دستگاه‌ها گفتیم که فعالیت‌های قرآنی شان را ذیل این موضوع پیش ببرند و به همین دلیل از آقای اخوان می‌خواهیم تا همکاری سازمان دارالقرآن را با اتحادیه بیشتر کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: انتظار داریم طی 10 روز آینده با تشکیل کارگروهی از سوی اتحادیه و سازمان تبلیغات اسلامی، برنامه‌های قابل ارجاع به اتحادیه مشخص شود. سازمان تبلیغات اسلامی با تمام قوا از اتحادیه حمایت می‌کند و معتقدیم برنامه‌های بخش مردمی و سایر برنامه‌ها را که می‌توان از ظرفیت اتحادیه‌ها بهره‌مند شد، به اتحادیه واگذار کنیم. هرچند مشکلاتی چون محدودیت‌های مالی وجود دارد، اما پیش‌بینی ما این است که با ورود اتحادیه به فعالیت‌های قرآنی و واگذاری آن، افق خوبی را خواهیم دید.

وی از مدیران تبلیغات اسلامی استان‌ها خواست تا به منظور رصد فعالیت مؤسسات قرآنی، پایش فعالیت‌ها از ظرفیت اتحادیه‌ها استفاده کنند، افزود: شاید در مدیریت‌های میانی به دلیل عدم آگاهی، مشکلاتی باشد که با ورود آقای اخوان و هماهنگی در کارگروه‌ها، این ناهماهنگی‌ها برداشته می‌شود. امیدوارم در حوزه فعالیت‌های قرآنی با هماهنگی یکدیگر یپش رویم و با توجه به تشکیل دولت سیزدهم شاهد درنظر گرفتن اعتبارات قرآنی مناسب و مطلوبی باشیم.

قمی به اقدامات ارزشمند در فضای قرآنی کشور در قالب مردمی به ویژه در حوزه مجازی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی با راه‌اندازی سامانه «تبیان» و هم زیرساخت‌های خوب سازمان دارالقرآن اشاره کرد. 

در پایان این جلسه مقرر شد، نخستن جلسه کارگروه مشترک با حضور نمایندگان اتحادیه کشوری و سازمان دارالقرآن‌الکریم جهت بررسی راهکارهای همکاری، 29 تیرماه تشکیل شود. 

یادآور می‌شود، سیدمحسن موسوی‌بلده، مرتضی طلایی، سیدعلی‌محمد سرسرابی، امیرحجت مرادی، جواد سعیدی، محمدحسین اسلامی‌جهرمی، حسین خاکساری‌هرندی، حسن محمدی‌، مهدی مقامی، رحیم قربانی‌، حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، میثم طاهرآبادی، نهضت حورزاد، لاله افتخاری و پیمان سلیمی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره اتحادیه کشوری هستند و محمد الهی، محمد پیلان‌نژاد و قاسم جهان‌آرا از اعضای هیئت بازرسی هستند.

انتهای پیام
captcha