نکوداشت 20 بانوی محفل‌دار و مبلغ قرآنی در تهران
کد خبر: 4183362
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

نکوداشت 20 بانوی محفل‌دار و مبلغ قرآنی در تهران

مهمترین رویدادهای این هفته شامل اعلام جزئیات مرحله شفاهی هجدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن، برپایی آیین نکوداشت و تکریم بانوان مُبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران، تشکیل جلسه ایده‌پردازی برای تولید برنامه تلویزیونی «محفل ۲»، برگزاری جلسه هم‌اندیشی قاریان بین‌المللی قرآن و ... است.

رویدادهای قرآنی

به گزارش ایکنا، صدرنشین مهم‌ترین اخبار قرآنی این هفته‌ آغاز اجرای طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم در سراسر کشور(مستورا)، برگزاری فصل دوم سلسله‌نشست‌های اندیشه‌ورزی قرآن و حکمرانی، اعلام جزئیات مرحله شفاهی هجدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن، آئین نکوداشت و تکریم بانوان مُبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران، برپایی دومین نمایشگاه اینفوگرافیک‌های قرآنی، جلسه هم‌اندیشی قاریان بین‌المللی در شورای عالی قرآن و ... بود.

یاد مردم مظلوم و مقتدر غزّه در محفل «منادی»

بیست‌وهشتمین محفل از سلسله محافل منادی گرامیداشت یاد و نام شهدای غزّه و مردم مظلوم و مقتدر این منطقه از فلسطین با حضور قاریان، حافظان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور از سوی مجمع قرآنیان اسلامشهر برگزار شد.

در محفل منادی بیست و هشتم قاریان نوجوان و استادانی همچون آمین بهروان‌منش، مهدی نصیری، محمد اسدی، حبیب‌الله پور‌احمدی، حسین طاهری، سیدمحمدحسین حسینی‌پور و امیرحسین رحمتی نیز به اجرای برنامه پرداختند.

بیست‌وهشتمین محفل از سلسله محافل منادی

آغاز طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم

نشست خبری و رونمایی از کتاب و پوستر طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم با عنوان «مستورا»، با حضور حجج اسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کشور، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و همچنین محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم و محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

طرح حفظ موضوعی قرآن کریم یکی از شاخص‌ها و برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم است که با اهداف گفتمان‌سازی و افزایش حفاظ در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

در طرح حفظ موضوعی قرآن که منبع آموزشی آن کتاب مستورا است، آیات کاربردی با مقتضیات روز جامعه را داوطلبان و علاقه‌مندان، حفظ خواهند کرد و در پایان دوره در صورت دریافت امتیاز لازم گواهینامه به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد. همچنین مخاطبان این طرح دانش‌آموزان مقطع متوسطه، عموم بزرگسالان به ویژه کنشگران فرهنگی، قرآنی و حافظان قرآن کریم هستند.

طی این نشست حجت‌الاسلام والسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه در تبیین معارف آیات الهی به جامعه کوتاهی کرده‌ایم، گفت: در طرح «مستورا» بخش خوبی از جامعه باورمند به قرآن کریم در کشور آیات الهی را تفسیر، تدبر و حفظ خواهند کرد که قطعا اندیشه، گفتمان و فرهنگ قرآنی این جامعه را جابه‌جا و متفاوت خواهد کرد.(متن کامل سخنرانی)

طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم با عنوان «مستورا»

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کشور در این نشست گفت: باید مفاهیم مهم قرآنی را کشف کنیم و در منظر اندیشمندان قرار داده و بعد با انتخاب درست به شکل سبدی به زندگی مردم انتقال دهیم.(متن کامل سخنرانی)

اجرای طرح «مسجد پایگاه قرآن» وارد فاز سوم شد

طرح قرآنی «مسجد پایگاه قرآن» با هدف تحقق مطالبه سی ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی از جامعه قرآنی، آشنایی مردم با زبان قرآن و قرآنی شدن فضای جامعه تدوین و اجرای آن آغاز شده است.

بنابر گفته حجت‌الاسلام والمسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور «در فاز اول ظرفیت‌سنجی و نیازسنجی در سطح جامعه انجام و در فاز دوم نیز شناسایی کانون‌های مجری طرح در دستور کار قرار گرفت. هم‌اکنون در فاز سوم وارد مرحله سطح‌بندی کانون‌های مجری طرح و حمایت از کانون‌های مجری شده‌ایم».

«محفل ۲» با جمع‌آوری نظرات مردمی تولید شود

نشست نقد و ایده‌پردازی نخبگانی پیرامون برنامه تلویزیونی محفل(پخش شده در ماه مبارک رمضان از شبکه سوم سیما)، همراه با برنامه‌ریزی، اعلام آیتم‌ها و روند برگزاری برنامه «محفل ۲» با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی شجاع، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی امور قرآن و عترت، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و جمعی از اساتید و کارشناسان، ‌در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت برگزار شد.

نشست نقد و ایده‌پردازی نخبگانی پیرامون برنامه تلویزیونی محفل

طی این نشست علیرضا معاف با تأکید بر اینکه باید از تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت در سال ۱۴۰۳ به عنوان فرصت برای تولید برنامه‌ ناب حول قرآن و عترت بهره‌مند شد، گفت: برای تولید مجموعه جدید محفل، به میان مردم بروید و در این باره نظرات عموم احصا شود.

برگزاری فصل دوم سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی قرآن و حکمرانی

فصل دوم سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی قرآن کریم و حکمرانی از سوی سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی اجتماعی هیئت دولت در راستای فریضه جهاد تبیین برگزار شد.

این نشست‌ها با‌ موضوع نقش انقلاب اسلامی در نظم جدید جهانی و مناقشه با اسرائیل برگزارشد. بر همین اساس نشست اول فصل دوم با ارائه حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس دارالقرآن الکریم و دبیری حجت‌الاسلام حسین آجورلو برگزار شد.

دوره مطالعاتی تفسیر قرآن در تهران برگزار می‌شود

دوره مطالعاتی تفسیر قرآن کریم در قالب «نهضت بازگشت به قرآن کریم» از سوی دارالقرآن مسجدالنبی تهرانسر برگزار می‌شود.

این دوره براساس تفسیر المیزان، مقام معظم رهبری است که اولین دوره آن به سوره تغابن اختصاص دارد. برهمین اساس اولین دوره این طرح یکشنبه‌ها ساعت ۱۰ تا ۱۱/۳۰ در دارالقرآن مسجدالنبی تهرانسر با تدریس خانم‌کریمی، کارشناس علوم و معارف قرآن کریم برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، دارالقرآن مسجد النبی(ص) تهرانسر، در طول روز‌های هفته، کلاس‌ها و دوره‌های مختلفی برگزار می‌کند که علاوه بر کلاس‌های آموزشی، اعیاد را همراه قرآن‌آموزان جشن می‌گیرند و همچنین در ایام عزای اهل بیت(ع) به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

توضیحاتی درباره نحوه شرکت در آزمون جذب مدرس درس انس با قرآن

ثبت‌نام چهارمین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم به منظور تکمیل مدرسان مورد نیاز برای تدریس درس انس با قرآن در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی از بین افراد واجد شرایط جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ پایان یافت. با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در این فراخوان توضیحاتی درخصوص نحوه آزمون و توضیحات درباره چهارمین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد.

برهمین اساس تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر در این فراخوان ثبت‌نام کرده‌اند و تنها کسانی مجاز به شرکت در آزمون کتبی هستند که قبلاً در سامانه این آزمون ثبت‌نام کرده باشند. بعد از آزمون کتبی، شرایط متقاضیان بر اساس آیین‌نامه بررسی خواهد شد.

آزمون کتبی این مرحله ۲۸ آبان ۱۴۰۲ به صورت مجازی با ۳۰ سؤال چهارگزینه‌ای برگزار شد.

ولایت، برادری، اقناع‌پذیری و یادگیری؛ اصول مهم حکمرانی قرآنی

ششمین جلسه از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی با موضوع «نسبت حکمرانی قرآنی و نظام مسائل کشور» دوشنبه ۲۹ آبان، در سالن جلسات غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد.
 
محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، در این نشست با تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب(س)، اُسوه مجاهدت و صیر و فداکاری گفت: مسئله ارتباط حکمرانی و قرآن بسیار مهم است. با جمهوری اسلامی بنا براین شد که بعد از قرن‌ها اسلام یکبار دیگر حکمرانی کند و در این رابطه نیاز به دانش و تجربه داریم تا نوعی از حکمرانی دینی را در صحنه اداره جوامع نشان دهیم.

اعلام جزئیات مرحله شفاهی هجدهمین اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن

آزمون مجدد مرحله دوم (شفاهی) هجدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از ۲۴ آبان آغاز و تا ۷ آذرماه ۱۴۰۲ در تمامی استان‌ها ادامه دارد.

‌در اولین آزمون مجدد مرحله دوم(شفاهی) که به تفکیک در استان‌ها در حال برگزاری است، تمام کسانی که در آزمون دوره هجدهم(سال ۱۴۰۲) ثبت‌نام کرده و در مرحله کتبی قبول شده و در آزمون شفاهی غایب یا مردود بوده‌اند، شرکت کرده‌اند.

نحوه برگزاری این آزمون مانند آزمون اصلی است و افراد در هر یک از بخش‌هایی که حد نصاب لازم را در مرحله اصلی کسب نکرده‌اند، جهت شرکت در آزمون شفاهی تجدیدی، از ابتدا باید در آزمون حُسن حفظ شرکت کنند و در صورت قبولی تلاوتشان در دیگر بخش‌ها نیز ارزیابی خواهد شد.

برگزاری آیین نکوداشت و تکریم بانوان مُبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران

نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مُبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با محوریت «اخلاق و معنویت» دوم آذر با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی و تجلیل از بیست نفر از بانوان قرآنی در سالن همایش‌های برج میلاد از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) و با همکاری ایکنا، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار شد.

اسامی این افراد بدین شرح است؛ عزت‌السادات میرخانی ـ فریبا علاسوند ـ فهیمه فرهمند‌پور ـ بتول مقراضچی (فلکشاهی) ـ مریم محمودزاده ـ قدسی ملک ـ رضیه‌سادات آستانه ـ آنا ناظری ـ معصومه میری آشتیانی ـ جمیله افروز ـ مریم انبار‌دار ـ زینب ذاکری ـ فرشته کروبی ـ اشرف نیکوحرف تمیز ـ مرضیه ابراهیمی ـ عذرا خلیلی ـ شهربانو سعیدی ـ بتول پورابراهیمی ـ فاطمه اکبری ـ طرلان رجبی

برگزاری یادواره شهدای قرآنی با محوریت جلسات قرآنی شهیدپرور

نشست هماهنگی اعضای کمیته شهدای قرآنی کنگره ملی شهدای پایتخت

نشست هماهنگی اعضای کمیته شهدای قرآنی کنگره ملی شهدای پایتخت، به میزبانی سازمان دارالقرآن‌ الکریم و با حضور حجت‌الاسلام تقی‌زاده، رئیس دارالقرآن‌ الکریم، اصحاب کریمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران، رحمان دهقان به نمایندگی از مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مسعودرضا خالقی، مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن، مهدی سیفی، دبیر اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران، حجت‌الاسلام شجاع، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی امور قرآن و عترت وزارت ارشاد، حسن محمدی به نمایندگی از شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام مهاجر به نمایندگی از مرکز رسیدگی به امور مساجد و جلیل بیت‌مشعل، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا برگزار شد.

طی این جلسه مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ از برگزاری یادواره شهدای قرآنی با محوریت جلسات قرآنی که بیشترین شهید را تقدیم کرده‌اند، در دی‌ماه خبر داد و گفت: تمرکز خود را بر روی جلسات قرآن سه استاد ابوالشهید مرحوم علی اربابی، سیدمحسن خدام‌حسینی و سیدمحسن موسوی‌بلده گذاشته‌ایم.

برپایی ۲ رویداد در دارالقرآن حر ریاحی

دوره مقدماتی «مسابقات فرهنگی مدرسه» از سوی دارالقرآن حر ریاحی با هدف استعدادیابی قرآنی در مدارس منطقه کلاک‌نو و با همکاری مدارس سید‌احمد خمینی(ره)، شکوفه‌های انقلاب، فرزندان ایران و شهید رجایی شهر کرج برگزار می‌شود.

این مسابقات برای نخستین‌بار، داخل هر یک از این مدارس برپا می‌شود و نفرات برتر هر رشته به مرحله نهایی به میزبانی مسجد حر ریاحی، راه خواهند یافت. در مرحله نهایی این رویداد؛ رشته‌های تقلیدی، حفظ و همخوانی و نیز طرح استعدادهای درخشان دارالقرآن نیز برنامه‌ریزی شده است.

مجمع قرآنیان دانش‌آموزی کلاک‌نو

علاوه بر این دارالقرآن حر ریاحی اقدام به برگزاری مجمع قرآنیان دانش‌آموزی کلاک‌نو با تلاوت قاریان ممتاز نوجوان در مسجد حر ریاحی کرده است. این مجمع جمعه‌های آخر هر ماه با مدیریت علی طلوعی و علیرضا نوروزی از مدرسان قرآنی منطقه کلاک‌نو برگزار می‌شود.

برپایی دومین نمایشگاه اینفوگرافیک‌های قرآنی

دومین نمایشگاه اینفوگرافیک‌های قرآنی حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن به همت حوزه علمیه امام حسین(ع) با نمایش بیش از ۲۵ اثر اینفوگرافی در مسجد امام حسین(ع)  برپا شد.

برگزاری پویش «نورباران آیه‌ها»

پویش قرآنی نورباران آیه‌ها به مناسبت هفته بسیج، از سوی دارالقرآن بسیج کشور به صورت سراسری برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش باید ۵ آیه کوتاه را حفظ و در مسابقه‌ پویش ثبت‌نام کنند.

برگزاری جلسه اشهار سبحان رفیع‌پرهیزگار در شورای عالی قرآن

جلسه إشهار در شورای عالی قرآن

جلسه اشهار‌(جلسه پایانی اقراء)، با حضور محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن، علی قاسم‌آبادی، معاون تولید و نظارت، علی صالحی‌متین، مدیر آموزش و ارزیابی، نصرت‌الله حسینی، قاری و داور قرآن کریم و سبحان رفیع پرهیزگار، حافظ کل قرآن کریم و تعدادی از علاقه‌مندان قرآنی در سالن جلسات شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این برنامه، سبحان رفیع‌پرهیزگار که پیش از این کل قرآن را نزد سیدمحمد کرمانی از قاریان ممتاز کشور و از کارشناسان شورای عالی قرآن قرائت کرده بود، سوره‌های کافرون تا ناس، سوره حمد و پنج آیه اول سوره بقره را تلاوت و اجازه‌نامه روایت حفص از عاصم از طریق مصباح را دریافت کرد.

روند برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف

برنامه زنده «آرمان» با اجرای مهدی صفری، ۲۹ آبان میزبان حمید مجیدی‌مهر، مدیر امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، بود تا توضیحاتی را درباره روند برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف (۹ تا ۱۸ آذر به میزبانی بجنورد) ارائه کند.

طی این برنامه رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از انتشار فهرست زمان اجرای متسابقان حاضر در این دوره از مسابقات سه هفته پیش از برپایی این رویداد به میزبانی شهر بجنورد خبر داد.

رقابت ۳۰۰ نفر در مرحله نهایی مسابقات قرآن فراجا

بنابر گفته سرتیپ دوم پاسدار محمد بهرامی، معاون تبلیغات عقیدتی ـ سیاسی فراجا «در مرحله استانی مسابقات قرآن فراجا ۲۵ هزار شرکت‌کننده به رقابت پرداختند که از این تعداد ۱۳۰۰ نفر موفق به حضور در مرحله نیمه‌نهایی شدند و در نهایت از این تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان چهره ممتاز قرآنی در این دوره از مسابقات سراسری با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت».

جلسه ماهانه تلاوت و هم‌اندیشی قاریان بین‌المللی برگزار شد

جلسه تخصصی تلاوت و هم‌اندیشی قاریان بین‌المللی قرآن کریم مربوط به آذرماه ١۴٠٢، چهارشنبه ١ آذر، پس از نماز مغرب و عشا به مدت سه ساعت در سالن جلسات شورای عالی قرآن برگزار شد.

در بخش اول این جلسه، حمیدرضا احمدی‌وفا، مسعود نوری و حمیدرضا نصیری، آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کردند. 

در ادامه پیرامون راهکارهای توجه و اقبال بیش از پیش عموم مردم و مسئولان امر نسبت به جریان قرائت و قاریان قرآن در جامعه بحث و گفت‌وگو شد و حاضران به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. 

جلسه تخصصی تلاوت و هم‌اندیشی قاریان بین‌المللی، با هدف تشکیل کارگاه حرفه‌ای تمرین تلاوت، بحث و گفت‌وگو پیرامون مسائل مبتلابه جامعه قاریان و طرح مباحث معرفتی، تشکیل می‌شود.

این جلسات به همت شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، یک نوبت در ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha