دولت سیزدهم دیدارهای مردمی را با برنامه مشخص انجام دهد / رابطه برد ـ برد با دنیا براساس «عزت، حکمت، مصلحت»
کد خبر: 3985005
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
محمدحسن آصفری:

دولت سیزدهم دیدارهای مردمی را با برنامه مشخص انجام دهد / رابطه برد ـ برد با دنیا براساس «عزت، حکمت، مصلحت»

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به نقش ارتباط نزدیک و مستقیم مسئولان با مردم در کاهش فاصله ایجاد شده میان دولت و ملت گفت: البته این دیدارها و سفرهای استانی زمانی ارزش پیدا می‌کند که براساس برنامه و دستورکار مشخص باشد و اگر این دیدارهای مردمی بدون نتیجه باشد و مصوباتی خارج از توان دولت تصویب شده و عملی نشود آسیب‌هابی بیشتری ایجاد کرده و مردم را بدبین‌تر و مأیوس‌تر می‌کند.

محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اولویت‌های دولت سیزدهم در حوزه سیاست داخلی و نحوه ارتباط با مردم گفت: به اعتقاد من یکی از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی این بود که مدیران و کارگزاران دوره پهلوی با مردم فاصله زیادی پیدا کرده بودند و خود را یک طبقه خاص و جدا از مردم می‌پنداشتند و به همین دلیل توجهی به معیشت و اقتصاد مردم نداشتند و زندگی اکثر مسئولان و مقامات دوران پهلوی اشرافی و تجملی بود و مردم هم در مقابل انقلاب کردند و حکومت طاغوتی را سرنگون کردند.

وی افزود: متأسفانه امروز با گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب بعضا شاهد هستیم که برخی مسئولان متوجه این نیستند که با رأی و انتخاب چه کسانی به این صندلی‌ها و پست‌ها دست پیدا کرده‌اند و هنوز مردم برای ملاقات و طرح مشکل با یک وزیر، استاندار، فرماندار و ...باید به دنبال یک آشنا باشند. درست است که مردم از گرانی، تورم و بیکاری گله و شکایت دارند اما نارضایتی اصلی مردم وجود همین فاصله‌ها بین خود و مسئولان است و این سؤال را می‌پرسند که چرا مسئولان در کنار مردم نیستند تا شرایط و مشکلات آنها را درک کرده و دغدغه‌های آنها را پیگیری و حل کنند.


بیشتر بخوانید:


آصفری اظهار کرد: دولت سیزدهم و شخص آقای رئیسی به جد باید این فاصله ایجاد شده بین مردم و مسئولان را کاهش دهد و این کار هم با توجه جدی به معیشت و مشکلات زندگی مردم انجام می‌شود. امروز اعتراض تولیدکنندگان این است که مسئولان دولتی با وجود دیدن مشکلات حوزه تولید، اما یکبار در این واحدهای تولیدی حضور پیدا نمی‌کنند تا مشکلات و نگرانی‌های تولیدکنندگان را از نزدیک ببینند و بشنوند و برای آنها برنامه و ایده ارائه دهند تا اگر موانع قانونی وجود دارد با شناسایی آنها، این موانع را حذف کنند و یا اگر موانع از سوی وزارتخانه‌هاست با برگزاری جلسات با مسئولان وزارتخانه‌ها و تولیدکنندگان این موانع را رفع کنند.

مهمترین ویژگی‌های کابینه دولت سیزدهم

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بیان کرد: گام اول آقای رئیسی برای کاهش این فاصله‌ها این است که کابینه‌ای را انتخاب کند که به معنی واقعی از جنس مردم باشد، مسائل و مشکلات تولید را بشناسد و در مقابل رانت، فساد، سوءاستفاده و لابی‌گری قاطعانه بایستد. یکی از اعتراضات مهم مردم و تولیدکنندگان به تبعیض و بی‌عدالتی است که برخی افراد می‌توانند با استفاده از امضاهای طلایی و بهره‌مندی از رانت‌های اطلاعاتی و سیاسی یک‌شبه وبدون زحمت به ثروت‌‌های هنگفت برسند و در مقابل جمعیت زیادی از مردم دراین فضای ناعادلانه نتوانند به فعالیت تولیدی و اقتصادی بپردازند و با موانع متعدد و کارشکنی‌های زیاد مواجه شوند.

وی تصریح کرد: آقای رئیسی در آغاز به کار دولت باید زمینه دیدار و گفت‌وگوی مردم به ویژه تولیدکنندگان را با مسئولان اجرایی فراهم کند تا مشکلات به طور واقعی و ملموس و نه در جلسات بین مقامات دولتی شناسایی و حل و فصل شود. زیرا بخش عمده‌ای از این مشکلات به راحتی قابل رفع است اما شرط لازم آن حضور مسئولان در بین مردم است تا متوجه واقعیت قضایا شوند و صرفا به مشاوره‌های مشاوران و معاونان خود محدود نشوند.

آسیب‌های دیدارهای مردمی بی‌نتیجه 

آصفری درباره لزوم در دستور کار قرار دادن سفرهای استانی و دیدارهای نزدیک با مردم گفت: سفرهای استانی و دیدارهای چهره به چهره مسئولان از جمله رئیس‌جمهور با مردم اقدام خوبی است اما این سفرها زمانی ارزش پیدا می‌کند که براساس برنامه و دستورکار مشخص باشد. اگر این سفرها و دیدارهای مردمی بدون نتیجه باشد و مصوباتی خارج از توان دولت تصویب شده و عملی نشود آسیب‌هابی بیشتری ایجاد و مردم را بدبین‌تر و مأیوس‌تر می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها یادآور شد: به نظر من دولت سیزدهم در چند ماه ابتدایی باید برآوردی از شرایط کلی کشور داشته و پس از آن سفرهای مردمی در دستور کار قرار گیرد. در عین حال بهتر است این سفرها بیشتر از سوی مقامات وزارتخانه‌ها باشد و مسئولان با حضور در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی از نزدیک مسائل و مشکلات را ببینند و با مردم گفت‌وگو کنند و این برای برطرف کردن موانع بسیار راهگشا خواهد بود.

وی تأکید کرد: در واقع سفرهای استانی و دیدارهای مردمی باید حتما با یک برنامه و ایده روشن و مشخص انجام شود تا خروجی و نتیجه مؤثری و ملموسی برای مردم داشته باشد و این مسئله قطعا به افزایش اعتماد و امیدواری مردم نسبت به عملکرد دولت سیزدهم می‌انجامد.

تلاش دولت سیزدهم برای رفع تحریم‌ها  

آصفری درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم و تفاوت رویکردهای آن با دولت فعلی گفت: اصل ثابتی که باید در دستور کار همه دولت‌ها در حوزه سیاست خارجی باشد این است که نباید دور کشور را سیم خاردار کشید و با دنیا قطع رابطه کرد. جمهوری اسلامی خواهان رابطه برد ـ برد با همه کشورهای جهان براساس سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» است اما متأسفانه دولت آقای روحانی همه تخم مرغ‌های خود را در سیاست خارجی در سبد برجام گذاشت و نتوانست چک برجام را نقد کند.

وی درباره اهمیت روابط با همسایگان در این دولت گفت: دولت سیزدهم روابط با همسایگان را باید بیش از گذشته توسعه دهد زیرا ظرفیت‌های مغفول‌مانده زیادی در این روابط وجود دارد که بالقوه مانده و دولت سیزدهم باید این ظرفیت‌ها را بالفعل کند. از طرفی با سایر کشورهای دنیا هم باید ارتباط و مذاکره داشت زیرا ایران کشوری با تمدن کهن هزاران ساله است و نشان داده اهل گفت‌وگو و مذاکره است و در این میان خط قرمز جمهوری اسلامی فقط رژیم صهیونیستی است که از نظر ما اساسا دولت محسوب نمی‌شود.

آصفری با بیان اینکه مسئله مهم دیگر در حوزه سیاست خارجی، رفع تحریم‌هاست، گفت: این مسئله باید در دستور کار دولت سیزدهم قرار بگیرد و دراین راستا باید از ابزار مذاکره و ظرفیت مجامع بین‌المللی استفاده کرد چون ما خواهان رابطه با دنیا هستیم به شرطی که حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود. البته در موضوع برجام مذاکره دیگر فایده‌ای ندارد و آمریکایی‌ها باید به تعهدات خود نسبت به رفع تحریم‌ها عمل کنند تا خودبخود برجام اجرایی شود و لذا این وظیفه آمریکاست که این دیوار بی‌اعتمادی را با لغو تحریم‌ها بردارد.

انتهای پیام
captcha