نمایشگاه «حرمین شریفین» مکه؛ روایتگر تاریخ اسلام + عکس
کد خبر: 3985200
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳

نمایشگاه «حرمین شریفین» مکه؛ روایتگر تاریخ اسلام + عکس

نمایشگاه معماری «حرمین شریفین» یکی از مهمترین مراکز فرهنگی مکه مکرمه است که حاوی آثار باستانی حرمین شریفین در طول تاریخ بوده و در نوع خود بی‌نظیر است.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العین، این نمایشگاه حاوی برخی کتیبه‌های معماری است و نمایانگر یک تغییر کیفی، تمدنی و فرهنگی منحصر به فرد در تاریخ اسلام است. نمایشگاه معماری مکه همچنین یک منبر تاریخی و فرهنگی بوده که در خدمت جامعه اسلامی است و مستندات تاریخی و فرهنگی تاریخ اسلام را به نمایش گذاشته است.
 
نمایشگاه معماری حرمین شریفین در بیست و پنجم شوال 1420 هجری قمری به منظور نمایش چگونگی توسعه معماری حرمین شریفین در طول تاریخ افتتاح شد و شامل 7 سالن است که دو ماکت از حرمین شریفین به همراه تعدادی آثار قدیمی شامل نسخه‌های خطی، کتیبه‌ها و آثار باستانی گرانبها و همچنین مجسمه‌های معماری و تصاویر کمیاب از حرمین در آنها به نمایش گذاشته شده است.
 
در این 7 سالن آثار و تصاویری وجود دارد که سندی از تاریخ اسلامی را نشان می‌دهد. همچنین ماکتی از مسجدالحرام و صحن‌ها و رواق‌های این مسجد به همراه تصاویری قدیمی از حرمین شریفین و یک پلکان چوبی که برای ورود به کعبه از آن استفاده می‌شد و تاریخ ساخت آن به سال 1824 میلادی باز می‌گردد، به نمایش گذاشته شده است.
 
از دیگر آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، می‌توان به نمونه‌ای از پرده‌های قدیمی خانه کعبه و نسخه‌های خطی حاوی تصاویری از مصحف عثمانی که در عهد عثمان بن عفان، خلیفه سوم کتابت شده بود، اشاره کرد.
 
یکی از ستون‌های چوبی کعبه که تاریخ ساخت آن به سال 65 هجری قمری باز می‌گردد و ناودان خانه خدا که مربوط به سال 1021 هجری قمری است و در خانه خدا که به سال 1363 هجری قمری باز می‌گردد به اضافه بسیاری از آثار قدیمی که حاکی از توسعه معماری مسجدالحرام و مسجدالنبی است، از دیگر آثاری است که در این نمایشگاه دیده می‌شود.
 
در این نمایشگاه آثار قدیمی مربوط به مسجدالنبی نیز مشاهده می‌شود، از جمله منبر این مسجد که به سال 998 هجری قمری (1589 میلادی) باز می‌گردد. همچنین دهانه چاه زمزم و ماکت طولی این چاه که جزئیات چاه زمزم را نشان می‌دهد نیز نمایش داده شده است. علاوه بر آن بیش از 200 قطعه آثار تاریخی نشانگر توسعه حرمین شریفین در معرض دید عموم قرار گرفته است.
 
نمایشگاه معماری حرمین شریفین؛ بیانگر داستان‌هایی از تاریخ اسلام + عکس
 
نمایشگاه معماری حرمین شریفین؛ بیانگر داستان‌هایی از تاریخ اسلام + عکس
 
نمایشگاه معماری حرمین شریفین؛ بیانگر داستان‌هایی از تاریخ اسلام + عکس
انتهای پیام
captcha