محکومیت گسترده جهانی انفجار تروریستی شهرک صدر بغداد
کد خبر: 3985514
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

محکومیت گسترده جهانی انفجار تروریستی شهرک صدر بغداد

در پی انفجار تروریستی روز گذشته در شهرک صدر بغداد که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد، موج محکومیت این اقدام تروریستی از سوی کشورهای مختلف جهان ادامه دارد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سومریه نیوز، واکنش‌های سران کشورهای جهان به انفجار تروریستی روز گذشته در شهرک صدر بغداد همچنان ادامه دارد. 

وزارت امور خارجه ترکیه در پی وقوع انفجار بمب در بازار الوحیلات شهرک صدر در بغداد، پایتخت عراق پیام تسلیت منتشر کرد.

این وزارت‌خانه ضمن محکوم کردن شدید این حمله که با هدف برهم زدن صلح و ثبات در عراق صورت گرفته، از خداوند متعال برای جان باختگان طلب رحمت و مغفرت و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: بار دیگر برای هرگونه پشتیبانی از بغداد در مبارزه با تروریسم اعلام آمادگی و به دولت و مردم کشور دوست و برادر عراق تسلیت عرض می‌کنیم.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز انفجار تروریستی در بازار شهرک صدر واقع در شرق بغداد را به شدت محکوم کرد. گوترش در بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت به قربانیان، دولت و ملت عراق، برای زخمی‌های این انفجار آرزوی شفای عاجل کرد.

گوترش افزود: این حمله مرگبار پیش از عید قربان یادآور این موضوع است که آفت تروریسم مرز نمی‌شناسد. وی بر ضرورت تعقیب و ارجاع فوری عاملان آن جنایت به دست قانون و دستگاه قضایی تأکید کرد.

همچنین میشل عون رئیس‌جمهور لبنان پیام‌های تسلیتی برای برهم صالح رئیس‌جمهور و مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق فرستاد. بر اساس گزارش وب‌سایت النشره، عون در پیام خود بر ایستادگی در کنار عراق و ملت آن در این شرایط سخت تأکید کرد.

وی همچنین تأکید کرد، باید برای ریشه‌کن کردن تروریسم به تلاش‌ها ادامه داد، حال شرایط هر چقدر سخت باشد. عون هشدار داد که تروریسم دنبال نابود کردن هویت، ارزش و اصول کشورهای عربی است.

از سوی دیگر حشدالشعبی عراق هم در بیانیه‌ای انفجار شهرک صدر بغداد را محکوم کرد و به ساکنان این شهر تسلیت گفت.

حشدالشعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به ساکنان شهرک صدر به دلیل انفجار تروریستی که در بازار الوحیلات غیرنظامیان را هدف قرار داد و به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد، تسلیت می‌گوییم.

این جنایت به سلسله جنایت‌هایی اضافه می‌شود که تروریست‌های داعش بعد از شکست‌هایی که به دست الحشدالشعبی و نیروهای امنیتی خوردند، تلاش می‌کنند از طریق آن وجود خود را ثابت کنند. 

در ادامه این بیانیه آمده است: گرفتن انتقام خون شهدا از طریق ادامه حملات دردناک به مخفی‌گاه‌های داعش و هرجایی که در آنجا هستند، خواهد بود.

 همچنین در بیانیه روز سه‌شنبه وزارت امور خارجه روسیه با اشاره کشته شدن دست کم ۳۵ نفر در انفجار بازار منطقه صدر بغداد و مجروح شدن بیش از ۶۰ نفر  بر اثر حمله انتحاری داعش، با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی و برای مصدومان آرزوی سلامتی شده است.

در این بیانیه گفته شده است: این عمل تروریستی شرورانه  را که برای برهم زدن ثبات و امنیت کشور دوست عراق بوده است، به شدت محکوم و با رهبری و مردم عراق در مبارزه با تروریسم در هر گونه مظاهر آن ابراز همبستگی می‌کنیم.  

روسیه در این بیانیه بار دیگر بر اهمیت افزایش تلاشهای جمعی جامعه بین المللی به منظور مقابله قاطعانه و بی امان با تهدید جهانی تروریسم تاکید کرده است.

حزب الله لبنان نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن این حادثه، آن را عملی بزدلانه در شب عید قربان خواند و با مردم عراق اعلام همبستگی کرد.

هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح عراق نیز با تسلیت به خانواده قربانیان این حادثه اعلام کرد این عملیات جنایتکارانه به روشنی نشان‌دهنده پستی و دنائت این گروه تروریستی است و هیچ راهی جز قصاص مجرمان وجود ندارد.

همچنین  جنبش نُجَباء ضمن یادآوری هشدار قبلی خود در خصوص خطر بازگشت تروریسم به شهرهای عراق، از کوتاهی پارلمان و بی‌مسئولیتی دولت الکاظمی به‌شدت انتقاد کرد.

جنبش نُجَباء طی بیانیه‌ای انفجار تروریستی در بغداد را محکوم و تاکید کرد: ما از چندین ماه قبل درباره قصد گروهک‌های تروریستی برای هدف قرار دادن مردم بی‌گناه در شهرهای مقدس و مناطق پرجمعیت هشدار داده بودیم، اما گوش شنوایی نیافتیم.

گروه تروریستی داعش مسؤولیت انفجار انتحاری در شهرک صدر واقع در شرق بغداد را برعهده گرفته است. در بیانیه‌ای منسوب به داعش که در صفحات و سایت‌های وابسته به این گروه تروریستی منتشر شده، آمده است: عامل انتحاری به نام ابوحمزه خودش را در میان تجمع شیعیان در شهرک صدر منفجر کرد.

در پی این انفجار مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق دستور بازداشت فرمانده پلیس مسئول حوزه استحفاظی مذکور و انجام تحقیقات در رابطه با این حمله را صادر کرد.

الکاظمی امروز  سه‌شنبه بعد از نشست فوق‌العاده در پی انفجار شهرک صدر دستور توزیع مجدد مسؤولیت و اختیارات بخش‌های نیروهای امنیتی در بغداد را صادر کرده است.

بنابر تازه‌ترین آمار، تا کنون هشتاد نفر در این انفجار جان خود را از دست داده و دهها نفر نیز زخمی شده‌اند.

انتهای پیام
captcha