به گزارش ايكنا؛ به نقل از پایگاه اطلاعرسانی الاربعین، خانم سندس الاسعد، ژورنالیست بحرینی ـ لبنانی، در کنگره بینالمللی «حج؛ جهان اسلام، چالشها و راهکارها» که عصر امروز، 30 تیرماه، به صورت مجازی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، حج را یکی از مقدسترین مسائل اسلام عنوان کرد.
وی، به برخورد ناعادلانه رسانههای بزرگ جهانی با مسأله حج به دلیل منافع سیاسی مورد انتقاد قرار داد و ابراز داشت: به دلیل ادعای بسیار زیاد از سودجیان، این موضوع را افراد در زمان طولانی فرموله کردهاند و سعی می کنند از این منفعت به خوبی استفاده نشود.
خانم سندس الاسعد، ادامه داد: هر چیزی که وهابیت گرفته، تخریب اسلام به وسیله ارتداد از میراث تاریخی است که مسلمانان داشتهاند؛ وهابیت به صورت غیر قابل انکار در حال گسترش، تخریب نشانها و نمادها و وقایع تاریخی در تمام منطقه است. وقایع مهم تاریخی و فرهنگی به وسیله وهابیت در حال از بین رفتن و تخریب است؛ و این به خاطر سرگرمیها و آمال و آرزوهای آنها است.
وی با اشاره به بحث و گفتوگوی بسیاری از علما در مقابل وهابیت ابراز داشت: این بحث برای این بوده است تا اصول اسلام منحرف نشود.
این ژرونالیست بحرینی، وهابیت را بزرگترین تهدید اسلام ارزیابی و تصریح کرد: وهابیت سرطانی است که باعث تخریب میراث اسلام در بستر قتل عام و خوی ددمنشانه وهابیت شده است.
وی به کمپینهای رادیکال وهابیت بر ضد مسلمانان اشاره کرد و گفت: آنان بسیاری از مسلمانان را از حج محروم کردند؛ بسیاری از حقوق اولیه و انسانی و وظایف دینی را انکار کردند؛ نتوانستند از مکانهای مقدس محافظت کنند و آنها را نابود کردند. سعودیها ادعای محافظت از مکانهای مقدس اسلام را دارند، در حالی که از زیارت ایمان آوران سود میبرند و سودجویی میکنند.
خانم سندس الاسعد درباره فلسفه حج گفت: حج به معنای نفی ظلم و ستم است؛ جنگ علیه حج به وسیله برخی، بیشک تفاهمی است که با دشمن صهیونیستی انجام داده است؛ کسی که دشمنی آشکاری بر ضد دشمن مسلمان دارد.
وی دشمنی صهیونیستها را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: چنانچه به فلسفه حج امید داریم که به جنگ علیه بدی تأکید میکند، عدم تسلیم بر شیطان و صهیونیست جزو فلسفه حج است. شکی نداریم که زوایای حج عمیق و فکر شده است.
وی صهیونیسم را به دنبال از بین بردن تعالیم ناب محمدی و مناسک آن ارزیابی کرد و گفت: هدف آنها تضعیف اسلام و تواناییها و ارزشها است؛ در این حال اعراب و مسلمانان باید در مقابل این توطئه بایستند و این کار باید با مقابله علیه تصدی سعودی بر مکانهای مقدس باشد و مدیریت آن باید به دست ملتهای مسلمان باشد.
حج مسیری برای همدردی، صلح و امنیت پایدار است
یکی از رهبران اهل سنت هند، مراسم حج را در ایجاد وحدت در جهان منحصر به فرد عنوان و تصریح کرد: افسوس که امروز ملت اسلام از فلسفه بزرگ حج بهرهای نمی برند؛ حج مسیری برای همدردی، صلح و امنیت پایدار است.
مولانا عبیدالله خان اعظمی از رهبران اهل سنت هند در کنگره بینالمللی «حج؛ جهان اسلام، چالشها و راهکارها» که عصر امروز، 30 تیرماه، به صورت مجازی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، فواید دنیوی و اخروی حج را بسیار زیاد توصیف کرد و گفت: حج، صحنه زیبایی از فراوانی در وحدت است.
وی با بیان اینکه «لا اله الا الله، محمد رسول الله«، شعار امت واحده ملت اسلام است؛ افزود: مراد از حج، سفر به بیت الله با قصد زیارت است.
این عالم اهل سنت ادامه داد: حج یک اجتماع جهانی است، جایی که همه چشمه های سالمِ زندگی ملتِ اسلامی پیدا می شود و رفع ھمه نقصها در فلسفه حج نهفته است.
وی فلسفه حج را تحریک جهان اسلام و بیداری و تلاش تا رسیدن به نتیجه ارزیابی کرد و گفت: سازمانهایی مانند سازمان ملل، برای برپایی صلح جهانی تشکیل شدهاند، هدفشان احیای عدالت در جهان و از بین بردن ظلم است؛ صحبتهایشان درباره سیاست، بشریت و رفاه بشر است. در این سازمانها ملتها با هم دیدار نمیکنند؛ بلکه نمایندگان آنها هستند که با هم صحبت میکنند و بعضی اوقات ترفندهای بیرحمانهای نیز در این صحبتها نهفته است.
مولانا عبیدالله خان اعظمی در بیان مثالی گفت: وقتی درباره رفاه، پیشرفت و شکوفایی بشریت صحبت میکنند، توطئههایی برای رسیدن به منافع شخصی، در پشت این صحبتها دیده میشود. در صحبت از برقراری نظم عمومی نیز سعی میکنند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند.
وی آمریکا را شیطان اکبر خواند و تصریح کرد: در عراق چه اتفاقی افتاد؟ چگونه ایران مقصر شناخته میشود؟ چگونه لیبی تخریب شد؟ فلسطین چگونه مورد ظلم و ستم قرار گرفت؟ چگونه پرچم ظلم در چچن و بوسنی برافراشته شد؟ چگونه شعله قرمز برافروخته شد؟ این را کل دنیا میبیند.
این عالم اهل سنت، اجتماعاتِ سیاسی جهانی مانند سازمان ملل را بیفایده توصیف و تصریح کرد: آنچه از بطن این اجتماعات بیرون میآید، جز نابودی و تباهی بشریت نیست.
وی در مقابل این سازمانهای جهانی به حج ابراهیمی اشاره کرد و گفت: حج ھم یک اجتماع جهانی است؛ در پس این اجتماع جهانی، تخیلات پاکیزہ آشکار وجود دارد.
مولانا عبیدالله خان اعظمی، اقوام مختلفی که به هر وسیله خود را به مناسک حج میرسانند را مورد توجه قرار داد و گفت: در این میان اختلاف کشورها، عقاید، فرقهها، زبانھا، فرهنگ و تمدن وجود دارد، اما از آنجا که مرز حرم شروع میشود، لباسهای کل جهان از تن خارج میشود و همه یک سرود میخوانند؛ «لبیک اللھم لبیک».
وی مراسم حج را در ایجاد وحدت در جهان منحصر به فرد عنوان و تصریح کرد: افسوس که امروز ملت اسلام از فلسفه بزرگ حج بهرهای نمی برند؛ حج مسیری برای همدردی، صلح و امنیت پایدار است.
این عالم اهل سنت، وجود امنیت را مهمترین مسأله جهان امروز دانست و گفت: بدون امنیت، سعادت در جهان برقرار نمیشود؛ بیت الله مرکز امنیت است؛ جایی که حتی نمی توان حیوانات را کشت، به انسان سیلی زد و درختان را قطع کرد، جایگاه آرامش و امنیت همگانی است. ملتهای مسلمان از موسم حج استفاده درستی ببرند؛ سود کامل این مراسم تنها در صورتی حاصل میشود که قصد و هدفی برای آن متصور باشیم و به این وسیله بدیها و بیحجابیها را به صورت دائم از خود دور کنیم.
وی تصریح کرد: اگر مسلمانانی که در سراسر جهان جمع هستند، متحد شوند و در اقدامی عملی، برگرفته از فلسفه حج، تظاهرات انقلابی انجام دهند، دیگر مردم جهان جذب اخلاق اسلامی و ایستادگی مسلمانان در برابر ظلم شده و جهان در برابر این ظلم خواهد ایستاد.
انتهای پیام