غدیر قطعا وحدت‌آفرین است/ برخی عدالت‌خوار هستند نه عدالت‌خواه
کد خبر: 3985977
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
سیدمصطفی میرلوحی:

غدیر قطعا وحدت‌آفرین است/ برخی عدالت‌خوار هستند نه عدالت‌خواه

عضو هیئت امنای بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه لبیک به غدیر، لبیک به خدا و پیامبر(ص) است، تاکید کرد: امروز مدعیان عدالت‌خواهی در جهان زیاد هستند ولی کسانی که آبروی دیگران را می‌برند، فحش و ناسزا می‌دهند و در عین حال مدعی عدالت‌طلبی هستند عدالت‌خوار هستند نه عدالت‌خواه.

غدیر قطعا وحدت‌آفرین است/ برخی عدالت‌خوار هستند نه عدالت‌خواهبه گزارش ایکنا، اصل ماجرای غدیر از رویدادهایی است که به طور متواتر نقل شده و تردیدناپذیر است. در این روز ولایت و امامت امام علی(ع) از جانب خدا به نص صریح ابلاغ شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، عضو هیئت امنای بنیاد بین‌المللی غدیر و استاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با ایکنا به برخی سؤالات درباره واقعه غدیر  پاسخ داده است؛

ایکنا ـ چرا انکار غدیر در طول تاریخ برای مخالفان ممکن نشد؟

پیامبر از ابتدای بعثت و علنی شدن آن، امامت و ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) را مطرح نمودند؛ از وقتی که دستور آمد؛ و انذر عشیرتک الاقربین؛ و به پیامبر دستور داده شده که نزدیکان و خویشاوندان خود را دعوت کن و آنها را انذار و بیم از قیامت و عذاب آخرت بده. انبیاء هم بشیر و هم منذر هستند و هم افراد را به بهشت و فوز عظیم بشارت و هم بدکاران را درباره عواقب کارشان بیم و هشدار می‌دهند؛ پیامبر هم بعد از نزول این آیه شریفه مجلسی با حضور اقوام و خویشاوندان برپا کردند و امام علی(ع) را در حالی که نوجوانی 12 _ 13 سال بودند در یوم الدار، به عنوان ولی و وصی خود معرفی نمودند.

در این مجلس ابتدا پیامبر(ص) از همه سؤال کردند که مرا به چه اوصافی می‌شناسید و همه تایید کردند که شما صادق الوعد و محمدامین هستی و در صداقت و امانتداری و پاکی تو  تردیدی نیست؛ فرمودند اگر من الان بگویم پشت کوه ابوقبیس لشکری آماده حمله به شماست، یا هر هشدار دیگری بدهم قبول می‌کنید؟ همه تایید کردند بله؛ فرمودند به شما انذار می‌دهم که من رسول الله هستم و قیامت و آخرت و حساب و کتابی در کار است و خدا قرآنی بر من نازل کرده و از من خواسته است تا برای بعد از خودم جانشین و وصی و خلیفه‌ای انتخاب کنم.

پیامبر فرمودند اولین کسی که به من ایمان بیاورد و مرا تصدیق کند او ولی و وصی بعد از من خواهد بود که بنابر نقل تاریخ، تنها کسی که سه مرتبه در حمایت از پیامبر(ص) اعلام ایمان و وفاداری کردند امیرالمؤمنین(ع) بودند؛ پیامبر(ص) در هر فرصتی منزلت و منقبت و عظمت شخصیت امام علی(ع) را بیان می‌فرمودند؛ حدیث منزلت در شان امام است و پیامبر فرمودند که علی(ع) برای من به منزله هارون برای موسی است یعنی همان طور که هارون همراه و برادر و یاور موسی و خلیفه او بود، امام علی(ع) هم بعد از پیامبر(ص) جانشین و خلیفه است.

هزاران تشبیه و استعاره و تلمیح و تصریح از سوی پیامبر(ص) برای خلافت امام از سوی پیامبر(ص) عرضه شد و در ماجرای غدیر هم که آخرین فرصت عمر پیامبر(ص) بود در جمع ده‌ها هزار حاجی، به امر خداوند امامت امام ابلاغ شد: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ؛ یعنی الان که ولایت امیرالمؤمنین(ع) اعلام شده دین کامل شده است؛ کثرت نقل و اینکه ده هزار حاجی حضور داشتند و 150 صحابی این روایت را در آثار اهل تسنن نقل کردند، سبب شد تا کسی نتواند منکر این ماجرا شود.

امام صادق(ع) خطاب به دوستانشان گفتند که شما هر کدام از شما با دو شاهد می‌توانید حق خودتان را بگیرید زیرا در آن دوره سازمان ثبت اسناد و احوال نبود و هر کسی خرید و فروش می‌کرد دو نفر شاهد می‌آورد و کافی بود؛ فرمودند که هر کسی با دو شاهد به حق خود می‌رسد ولی جدم امیرالمؤمنین(ع) 12 هزار شاهد برای وصایت و ولایت خود داشتند. پیامبر(ص) به امر خداوند برای علی(ع) بیعت گرفتند ولی با وجود این همه شاهد، حضرت امیرالمؤمنین(ع) از حق خود محروم شد و دست سیاست و حسادت و کینه‌ها و حقدها نگذاشت نبوت و ولایت در خاندان بنی‌هاشم جمع شود و حتی برخی عدالت را بهانه کردند و گفتند که نمی‌شود که نبوت و خلافت و امامت در یک خاندان جمع شود. 

ایکنا ـ غدیر در تداوم نبوت رخ داده و طبیعتا باید وحدت‌آفرین باشد ولی گاهی شاهد هستیم که نوع برداشت‌ها سبب افزایش تفرقه شده است؛ دیدگاه شما چیست؟ 

به نظر بنده غدیر قطعا وحدت‌آفرین است؛ شهید مطهری و رهبر انقلاب هم به خوبی این مسئله را تبیین کرده‌اند که در واقع همان بیان علامه امینی در الغدیر است که فرموده؛ الغدیر یوحد صفوف الاسلامی؛ محبت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) اعتصام بحبل الله است زیرا همه باید زیر چتر الهی که در روز غدیر گشوده شد قرار بگیرند و متحد شوند؛ در خطبه پیامبر(ص) در غدیر با صراحت بیان شده که «ان الله قد نصبه اماما و ولیا مفترض الطاعه»؛ یعنی همان خدایی که مرا مبعوث کرده امام را منصوص کرده است و حاکمی را که خدا تعیین کند موجب اتحاد موحدین و مؤمنان است و هرگز موجب تفرقه نخواهد بود؛ نسخه غدیر، نسخه قرآن و اهل بیت(ع) است؛ پیامبر(ص) در عرفات و مسجد خیف و منا و دائما در ایام حج بلاغ، بر قرآن و عترت تاکید فرمودند و اینکه از این دو جدا نشوید زیرا گمراه خواهید شد.

لبیک به غدیر در حقیقت لبیک به خدا و رسول الله(ص) است؛ چون سیره ائمه(ع) بوده است ما این روز را گرامی داشته و جشن می‌گیریم، عیدی داده و اطعام می‌کنیم و آداب آن را به جا می‌آوریم و ائمه به بچه‌ها عیدی می‌دادند و به مردم اطعام می‌کردند. چقدر خوب است که در ایام غدیر آنقدر مواسات و کمک مؤمنانه صورت بگیرد که هیچ خانواده‌ای بدون قوت و غذا نماند، پس غدیر نقطه اتحاد است و نه افتراق.

ایکنا ـ تبعیت از ولی طبق حدیث غدیر چگونه است؟

چقدر خوب است مؤمنان خطبه غدیر را حفظ کنند و الحمدلله بیش از صد نفر از جوانان این خطبه را در سال‌های اخیر حفظ کردند و ما در دانشگاه امام صادق(ع) به حافظان این خطبه، کمک هزینه سفر کربلا هدیه کردیم؛ ابلاغ این خطبه به مردم، دستور رسول خداست که فرمودند: «فلیبلغ الحاضر الغائب و والوالد الولد الی یوم القیامه»؛ در این خطبه ایشان فرمودند امیرالمؤمنین(ع) به نصب الهی، ولی همه مردم است یعنی تبعیت از حضرت علی(ع) تبعیت از خداوند است و ما به میزانی که از امیرالمؤمنین(ع) تبعیت کنیم به همان مقدار از خدا تبعیت کرده‌ایم.

اطاعت از امام(ع)، اطاعت از خداوند است همانطور که اطاعت از رسول الله اطاعت از خداوند است؛ قرآن کریم در آیات سوم و چهارم سوره نجم فرموده است: وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى/ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى؛ یعنی پیامبر(ص) هر چه می‌گوید و انجام می‌دهد از ناحیه خداوند است و امام هم هر چه بگوید از ناحیه خداست زیرا امام هم مبلغ و مفسر وحی الهی است.

ایکنا ـ وظیفه شیعیان تابع امیرالمومنین(ع) در قرن 21 و در راستای مبارزه با ظلم و عدالت‌خواهی چیست؟

اقامه عدل و قسط هدف و رسالت همه انبیاء بوده است و امام هم که جانشین پیامبر(ص) است همین وظیفه را دارد؛ وظیفه امام زمان(عج) هم پرکردن جهان از عدل است بعد از آنکه از ظلم پر شد، لذا وظیفه ما هم همین است، که در هر کجا ظلمی دیدیم به کمک مظلوم برویم و در حد فردی، شهر و منطقه و جهان اینکار را انجام دهیم. البته قصه عدالت‌طلبی، قصه پر دردی است که مدعیان زیادی  دارد و حتی دشمنان امیرالمؤمنین(,ع) مدعی عدالت بودند؛ ابن ملجم هم مدعی عدالت‌خواهی بود؛ امروز عدالت امر مشتبهی شده است زیرا عده‌ای واقعا دنبال عدالت هستند ولی برخی هم دنبال قرائتی از عدالت هستند که در آن حقیقت و تقوا و صداقت جایی ندارد.

برخی فکر می‌کنند عدالت‌طلبی یعنی فحش دادن و بدزبانی و اتهام زدن و افشاگری؛ عدالت یعنی بر اساس تقوا و حقیقت عمل کردن؛ شیعه امام علی(ع) برای اجرای عدالت، دروغ نمی‌گوید و فحش نمی‌دهد و افشاگری نمی‌کند، آبروی کسی را نمی‌برد و حتی نسبت به دشمنان منصف است؛ عدالت‌طلبی یعنی جا پای امام علی(ع) و معصومان گذاشتن؛ براین اساس امام حسین(ع) و شهدای اسلام و انقلاب و مدافع حرم هم شهدای غدیر هستند.

امام صادق(ع) صدق حدیث و ادای امانت و وفای به عهد را سه نشانه انسان مؤمن و عدالت‌طلب برشمردند. کسی که این خصال را ندارد عدالت‌خوار است و نه عدالت‌خواه. انشاءالله خدا ما را مبلغ ولایت و امامت علی(ع) قرار دهد و در دهه ولایت موفق به ابلاغ پیام ولایت و امامت شویم.

انتهای پیام
captcha