آداب زیارت / زیارت جامعه کبیره؛ هویت شیعه
کد خبر: 3986118
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳

آداب زیارت / زیارت جامعه کبیره؛ هویت شیعه

یک کارشناس مذهبی نکته مهم در هنگام زیارت را تجدید عهد و بیعت دانست و گفت: هر امام(ع) و امامزاده یک زیارت‌نامه دارد، اما بهترین زیارت‌نامه، زیارت جامعه کبیره از امام هادی(ع) و زیارت امین‌الله است که هویت شیعه هستند.

سیدابوالحسن فاطمی، مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه زیارت به معنای دیدار است، اظهار کرد: به‌صورت فطری انسان‌ها نسبت به بزرگان گذشته علاقه‌مند بوده و به دیدار قبر آنان می‌روند، این مسئله تنها در اسلام مرسوم نبوده و در همه ادیان وجود دارد.

وی افزود: با تأمل در سیره اولیای الهی می‌توان به توجه آنان نسبت به زیارت قبور پی برد، همان‌طور که حضرت فاطمه زهرا(س) به زیارت قبر عموی پدر خود حضرت حمزه سیدالشهدا رفته و با وی درد و دل می‌کردند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در میان ائمه(ع) تأکید زیادی بر زیارت قبور مطهر امام حسین(ع) و امام رضا(ع) شده است، یادآور شد: سیدالشهدا(ع) شهادت جانسوزی داشتند و در میان ائمه نیز، امام رضا(ع) به‌عنوان امام غریب محسوب می‌شوند. در کنار اهمیت زیارت قبور ائمه(ع)، زیارت اولاد، ذریه و حتی زیارت صلحا و مؤمنان نیز در دین اسلام سفارش شده است.

وی با اشاره به آیه ۸۴ سوره توبه، تصریح کرد: مفهوم آیه این است که اگر شخص مرده، کافر نباشد، می‌توان به زیارت قبرش رفت و بر سر آن دعا خواند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه زیارت اولیا مستحب است، اظهار کرد: در روایت است که هر کس قبر اولاد حسنین(ع) را زیارت کند‌، مانند آن است که قبر خود ایشان را زیارت کرده باشد و ثواب زیادی برای زیارت حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم حسنی ذکر شده است.

وی در خصوص آداب زیارت، توضیح داد: غسل زیارت مستحب است، حتی در روایت برای زیارت قبور ائمه(ع) دو غسل وارد شده است، زمانی که فرد برای زیارت از شهر خود خارج می‌شود و پیش از ورود به حرم مطهر، بهتر است یک غسل زیارت انجام شود.

فاطمی گفت: مسئله اشک ریختن در روایات وارد نشده است، زیرا بسیاری از اوقات اشک از چشمان جاری نمی‌شود، اما طبق نظر بزرگان، نشانه تحویل گرفتن فرد زائر،‌ ریختن حتی یک قطره اشک است.

این کارشناس مذهبی مطلب مهم در هنگام زیارت را تجدید عهد و بیعت دانست و یادآور شد: هر امام(ع) و امامزاده یک زیارت‌نامه دارد، اما بهترین زیارت‌نامه، زیارت جامعه کبیره از امام هادی(ع) و زیارت امین‌الله است که هویت شیعه هستند.

وی درباره زیارت از راه دور، تصریح کرد: این مسئله برای امام حسین(ع) بسیار سفارش شده است،‌ در روایت است که افراد رو به حرم آن حضرت قرار گرفته و سه مرتبه ذکر صلی الله علیک یا ابا عبدالله را تکرار کنند، طبق نظر علما، فطرس ملک، سلام آن فرد را به محضر امام حسین(ع) می‌رساند.

انتهای پیام
captcha