به گزارش ایکنا، بیست و ششمین دوره آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم فردا، چهارم مردادماه از سوی معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حسینیه شماره دو جماران برگزار میشود. در همین راستا، رضا سلامتپناه، فعال قرآنی، یادداشتی را در اختیار ایکنا قرار داده است که در ادامه متن آن را میخوانید؛
«هوالمنتخب
بنابر اطلاعرسانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوشنبه این هفته مقرر شده تا آیین تکریم بیست و ششمین دوره منتخبین خادمان قرآن کریم برگزار شود. به همین بهانه شایسته دیدم که نکاتی را به کوتاهی قلمی گردانم و توجه کاربدستان این انتخاب و مخاطبان این مطلب را به ظرایفی معطوف سازم.
خادم قرآن عنوان بلندی است که گوهر خویش را از حقیقت و شرافت قرآن کسب میکند، لذا عنوان خادم قرآن، عطیهای در دست مسئولان نیست که با اعطای آن، کسی به این آستان تشرف یابد بلکه فرایند انتخاب خادمان قرآن، فرایند کشف حقیقتی فرازمند در افرادی است که وصف خدمت به قرآن در ایشان تعیّن یافته است و در حقیقت خادم قرآن جان به فعلیت رسیدهای است که توان و اراده انسانی خویش را خالصانه و مؤمنانه مصروف شناساندن و ترویج قرآن کریم کرده است.
از این رو خادم قرآن میراثبانِ حقیقتی سترگ و از شریفترین افراد است به تعبیر مولوی در مجالس سبعه: شرف هر عاشقی به قدر معشوق اوست. معشوقِ هر که لطیفتر و شریف جوهرتر، عاشقِ او عزیزتر؛ و چه مخدوم و معشوقی لطیفتر و عزیزتر از قرآن که به خدمت به آن مباهات یابیم.
لذا میسزد تا اعطای این عنوان و جایگاه، توسط نهادی رسمی در نظام اسلامی فارغ از پردهپوشیها و گعدههای محفلی در فضایی روشن و شفاف، صورت پذیرد تا بدور از شوائب و شبهات این ظرفیت ارجمند قرآنی آینهدار فضائل و مساعی مفاخر قرآنی کشور اعمِّ از مشهور و گمنام باشد.
از بررسی چهرههای معرفی شده در سالهای اخیر سوگمندانه پیداست که اتصال به حلقات مدیریت و نزدیکی جغرافیایی و ارتباطی به پایتخت از شاخصهای اصلی فرایند معرفی خادمان قرآن شده و نقش و سهم پهنه وسیع استانها و شهرهای کشور مغفول یا نادیده انگاشته شده است و این ظلم مضاعف هر ساله مکرّر میشود.
از دیگر مواردی که باز اخلاقاً و منطقاً در شأن این جایگاه نیست، اما به سنّت جاریه و مَثَل سائره بَدَل شده است، معرفی مدیران و کارکنان شاغل در مسئولیتها و وظایف محولّه قرآنی است. ناگفته پیداست که این موضوع جدای از فرو غلطیدن در موضع تُهَم و ایجاد توقعات و انتظارات در مدیران قرآنی کشور با موازین اخلاق نیز در تعارض است. به هر روی شایسته است تا نهاد رسمی معرِّف خادمان قرآن همانند اقدام مثبت خود در شفافیت و اعلام هزینه نمایشگاه قرآن این بار نیز اعضای کمیته و فرایند شناسایی و سنجههای معرفی خادمان قرآن را شفاف اطلاعرسانی نماید، چرا که اساس این ظرفیت، تکریم خدمات خاضعانه و خالصانه زُبدگان قرآنی کشوری بزرگ است که در زوایا و اقصای آن مردمانی زیست میکنند که سر و زر و دل و جان فدای قرآن کردهاند و ما باید امروز حق صحبت و مهر و وفا نگه داریم.
والعاقبه للمتقین
رضا سلامتپناه»
چه فايده اين به قول شما دلسوزان كه ما هم جزئش هستيم فقط ميگيم و رد ميشيم
اما خود شما ميدانيد اول بايد برخاست و بعد حرف زد قرآن ميفرمايد اذقاموا فقالوا… در سوره كهف
قبلا هم خدمتتان عرض كردم بايد يك نهضت مطالبه گري و مسئولانه راه انداخت
مثلا در جريان بيانيه حمايت از آقاي دهقان كه زحمت كشيديد
ككِ هيچ كس نگزيد كه اصلا يک واكنش خشك و خالي هم از هيچ كس نديديم
اين روال بي خيالي و روزمرگي را بايد اصلاح كرد مگه قرآن و فعاليت قرآني ملك طلق يک عده خاصي هستش؟
چرا رسانه ها بالاخص قرآني ها كاري جدي نميكنن چرا مديران قرآني به چالش كشيده نميشن ؟ ما به يك برنامه ٩٠ قرآني نياز داريم شك نكنيد
ضمن عرض خسته نباشی و تبریک دهه امامت و ولایت خدمت شما فعالان رسانه ای عرصه قرآن و عترت علیهم السلام
چند وقتی هست که بنا به فعالیتهایی که در سطوح و عرصه های مختلف قرآنی داشته ام روال و نظم موجود فعالیت های قرآنی را مهمترین و بزرگترین مانع تحقق جامعه قرآنی بمعنای نه تام آن بلکه زمینه ای برای بسترسازی برای جامعه مهدوی می دانم. متاسفانه تحجیر و قرائات محجرانه از قرآن و فعالیت های قرآنی باعث مهجوریت قرآن شده(تفصیلا در یک یادداشت قرآنی با عنوان رابطه محجوریت و مهجوریت قرآن که در خبرگزاری مهر به چاپ رسیده به آن پرداخته ام ) برای برون رفت از وضع موجود پیشنهادی که دارم (همانطور که در بیانیه حمایتی از جناب آقای مختار دهقان نوشته ام و در همین خبرگزاری با همکاری و مساعدت سرکاران خانم صبور و صادقین به چاپ رسیده) تشکیل قرارگاه سایه قرآنیان از سراسر کشور که دارای ایده و فعال این عرصه بعنوان هسته اصلی این قرارگاه می باشد. چه بسیار فعالان بی مدعایی که با یک تماس و دلجویی و پیگیری ساده می توانند منشا خیرات و برکات زیادی در این عرصه شوند ولی موانعی همچون شوراها و معاونت ها و ... کذایی اجازه بروز و ظهور به آنها نمیدهد. باید تعریف از فعالیت قرآنی استحاله شده بمعنا و جایگاه خود برگردد مگر نه اینست که قرآن شفاء لما فی الصدور و هدی و رحمت است ولی چرا جامعه بمعنای اعم و اخص آن از این اتفاق بی بهره است؟ آیا همین مدعیان فعالیت قرآنی در این نابسامانی ها سهمی ندارند؟ آیا جایگاه ها و پست های سازمانی و پرطمطراق برای آنها عامل چسبندگی و بی تحرکی نشده؟ و ..خیلی سوالات این چنینی که جوابش با رجوع به وجدان بیدار و حق طلب مشخص است. اگر این انقلاب و تحول که دارای ابعاد و زوایای گوناگون است رخ دهد عوارض و مغلولاتی همچون مراسمات تجلیل و ... راه خود را پیدا میکند. در پایان از مدیرعامل محترم ایکنا و همکاران ایشان این تقاضا را دارم که بطور مجدانه با توجه به در اختیار داشتن ابزار رسانه در این زمینه تحول نقشی پیگیر و فعال ایفا نمایند تا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم
والسلام علی من اتبع الهدی
علیرضا کچوییان
مدیر موسسه قرآن و نهج البلاغه تهران