حکمرانی امام علی(ع) براساس فطرت بشر است
کد خبر: 3986878
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
حجت‌الاسلام صدیقی:

حکمرانی امام علی(ع) براساس فطرت بشر است

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: حکمرانی حضرت علی(ع) اینگونه است که بر اساس فطرت و عطش‌های نهفته‌ای است که در وجود همه انسان‌ها هست و همه به دنبال آن هستند و در یک جمله می‌توان گفت علی(ع) گمشده بشریت است و غدیر ارائه گمشده به جامعه انسانی است. 

ارسال/ حکمرانی امام علی(ع) براساس فطرت بشر استبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد بین‌المللی غدیر، حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر در همایش تخصصی حکمرانی علوی در چهارمین روز از دهه امامت و ولایت که به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به نامه ۵۳ نهج‌البلاغه معروف به عهدنامه مالک اشتر، گفت: جوشیدن برای مردم باید در وجود کارگزار باشد و باید همچون آب روان و چشمه جوشان، محل لطف و آرامش مردم باشد. امیرمومنان به استانداران، وزرا، قضات و فرماندهان می‌فرماید شما گرگ مردم نباشید و این ابزار حکومت نباید سلاح شما برای دریدن مردم و سوء استفاده از آنان باشد.

وی افزود: نباید تصور کنیم حالا که فرصتی به دست آمده، باید بیت‌المال را صرف خودمان و باند و گروهمان بکنیم. این مردمی که شما به عنوان والی در خدمت آنان هستید از دو گروه خارج نیستند یا برادر دینی شما هستند یا پیرو سایر ادیان و امیرمومنان فرمود نباید در حکمرانی تبعیض قائل شوید و باید آنان را دوست داشته باشید.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: حکمرانی حضرت علی(ع) اینگونه است که بر اساس فطرت و عطش‌های نهفته‌ای است که در وجود همه انسان‌ها وجود دارد و همه به دنبال آن هستند و در یک جمله می‌توان گفت علی(ع) گمشده بشریت است و غدیر ارائه گمشده به جامعه انسانی است. 

وی افزود: حضرت علی(ع) که در غدیر به عنوان زعیم امت اسلامی، الگوی جامعه بشری، خط مستقیم حرکت به سوی توحید الهی و رسیدن به قرب پروردگار معرفی شد، به عنوان شکل حکمرانی استاندارد تا دامنه قیامت است و همانگونه که خدا دین را مبتنی بر فطرت معرفی کرده، امیرمومنان مطلوب فطرت‌هاست و اگر عشق به علی(ع) در صحنه‌های زندگی بشر تجلی می‌یابد، به این دلیل است که علی(ع) مظهر خداست و خداجویی در فطرت بشر است و تمام حرکات و سکنات و رهنمودهای آن حضرت بر اساس فطرت بشر است و به همین دلیل علی در ورای مرزها حکومت می‌کند.

دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر ادامه داد: اولین چیزی که بشر در رفتار علی(ع) با آن مأنوس است، حرکت به سوی کمال مطلق یعنی خداپرستی و خداجویی است و علی(ع) در حکمرانی خود همه جا با یاد خدا و برای خدا حکمرانی کرد و از خط توحید و بندگی قدمی فراتر نگذاشته است. 

وی با اشاره به فرازهایی از سیره امیرمومنان در حکومت‌داری و اجرای عدالت در میان مردم گفت: مردمی بودن و حضور در متن جامعه و لمس کردن دردهای مردم در تاریخ بسیار آمده است و شیخ مفید روایتی را نقل کرده که حضرت علی(ع) در زیر آفتاب سوزان برای یاری و حمایت مظلوم و بیچاره نشسته است تا بتواند پناهی برای مردم باشد.

ولایت؛ الگوی اسلام برای اداره جوامع

همچنین حسین ظریف‌منش، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: پرسش‌هایی که در تعیین‌کننده‌ترین و مهم‌ترین مساله همه ملّت‌ها وجود دارد حول این محورها است 1- شرایط و ویژگی‌های اصلی حاکم مطلوب 2- چگونگی انتخاب حاکم 3- کار ویژه‌های تعریف شده برای آنان 4- حقوق و تکالیف متقابل مردم و حاکمان و 5- اصول، ارزشها ، ساختار و فرآیندهای مدیریت جامعه.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر افزود: دانشمندان حوزه‌های مختلف نظیر فلاسفه سیاسی و جامعه‌شناسان هریک به تناسب جهان‌بینی و انسان‌شناسی خود الگویی برای پاسخ به سؤالات اساسی مدیریت جوامع ارائه کرده‌اند.

ظریف‌منش اظهار کرد: از دهه 1980 به دنبال چالش‌هایی که در غرب مطرح شد اولاً و ثانیاَ به عنوان ایده‌ای برای هدایت کشورهای جهان سوم به سمت وسوی فلسفه سیاسی و نظام کلان طراحی شده از سوی غرب طرح حکمرانی خوب مطرح شد و این طرح به پشتوانه برنامه‌ها و سیاست‌های ادارات سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادها دنبال شد. اما اسلام ولایت را به عنوان یک الگوی الهی برای مدیریت جامعه مطرح کرده است که در روز غدیر از قول خداوند تعالی و از سوی رسول اکرم به مردم ابلاغ شد .

وی با بیان اینکه حکمرانی علوی که شکل عینی پیام غدیر است در موارد عمومی به آموزه‌هایی اشاره دارد که در مدیریت و حکمرانی غربی و شرقی هم به آنها اشاره شده است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی، داشتن چشم‌انداز، برنامه‌ریزی عمران و پیشرفت، فرصت‌ها را غنیمت شمردن، سازماندهی، نظارت و شایسته سالاری از جمله این آموزه‌ها است؛ اما در مبانی، اصول و اهداف اختلاف نظر های جدی وجود دارد . در حکمرانی علوی انسان تک بعدی نیست؛ انسان فقط متعلق به دنیا نیست. خلقت انسان هدفمند است و انسان هم کرامت ذاتی دارد هم باید حکومت زمینه کرامت اکتسابی او را فراهم آورد.

وی تأکید کرد: در این مکتب مردم فقط شهروند نیستند عیال الله هستند و خدمت به آنها خدمت به خداست. اسلام ساختن انسان متعالی را هدفگذاری می‌کند اما از نیازهای زندگی مادی مردم غفلت نمی‌کند.

ظریف‌منش افزود: یکی از رسالت‌های همه اندیشمندان غدیرباور این است که در جهت تبیین حکمرانی علوی و تبلیغ ضرورت حرکت جامعه و مدیران آن به سمت و سوی آن اهتمام ورزند.

انتهای پیام
captcha